Möt Gustav - kreativ chef på Greenpeace
Gustav Martner är kreativ chef på Greenpeace i Norden. Vi har ställt några frågor till honom vad arbetsmarknaden behöver och varför studenter från Samhällsanalysprogrammet skulle passa bra.
Vad gör studenter från Samhällsanalysprogrammet attraktiva hos er?
Vi vill ju förändra samhället. Vi arbetar ju för att stoppa miljöbrott och ge planeten en röst, men vi är väl medvetna om att våra målsättningar kräver systemomställning. För att göra så stora förändringar och presentera radikala men samtidigt trovärdiga alternativ till dagens samhällssystem behövs medarbetare och supporters som har djup förståelse för dagens system och stor möjlighet att öka förståelse för hur det kan förändras till ett bättre. Sådana resurser hoppas vi Samhällsanalysprogrammet kan ge sina elever.
Vilka slags kunskaper och färdigheter är viktiga om man vill jobba hos er?
Det beror naturligtvis lite på roll, men kunskaper som är viktiga på Greenpeace är t ex förmåga att läsa och analysera utredningar, vetenskapliga artiklar och argumenterande text och utifrån dessa hitta strategiska och taktiska vägar till att uppnå våra målsättningar. Formuleringsförmåga är viktig, och även förmåga att leda andra och sig själv. Informationsflödet är stort så viktigt att kunna prioritera.
Det är viktigt att kunna moderna arbetssätt och de mjukvaror som stödjer dessa. Eller åtminstone vara snabb på att lära sig dessa.
Vad tycker ni är det bästa med programmet som gynnar studenterna i ett kommande yrkesliv?
Att programmet bryter ner de silos som finns mellan samhällsanalys, historia och ekonomi.