- Jesper Franke: Jag har ena foten i spel och den andra i marknad
- Philippa Ergel: Rollbeskrivningen fick jag utforma själv.
- Petter Nyberg: Det digitala har alltid legat mig varmt om hjärtat
- Malena Eklund: Jag har haft nytta av det mesta som ingick i studierna
- Isabelle Forsberg: Nu är jag sugen på att jobba med strategisk kommunikation igen
- Rebecca Sinnerstedt: Jag har alltid gillat att skriva
- Izabella Lindgren: Jag har alltid vetat att jag ska jobba med media och kommunikation
- Hanna Wekell: Att göra saker som känns bra i hjärtat
- Shahin Dehghani: Det ordnar sig
- Linnea Erwander: Kanske är det just därför de behöver dig
- Erik Sjölin: Engagera dig i sånt du tycker är kul för då blir du också duktig
- Björn Danielsson: Jag leder det dagliga arbetet i kundteam
- Joseph Borenstein: Nörda ner dig!
- Lukas Ohlsson: Tänk även på möjligheterna utanför Sverige
- Läs mer om JMG
Möt tidigare MKV-studenter
Att JMG:s utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap är bred och ger en bra grund för många olika inriktningar vittnar våra tidigare studenter om. Ta del av deras berättelser om hur de hamnade där de är idag, vad de tyckte om utbildningen och deras råd till dig som funderar på att börja läsa.
Det är några år sedan JMG:s tidigare studenter lämnade sina berättelser. Idag kan de ha gått vidare och arbetar med annat.
Jesper Franke: Jag har ena foten i spel och den andra i marknad
JESPER FRANKE läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag jobbar han som konsult på en spelstudio.
Jag läste medie- och kommunikationsprogrammet på JMG 2010-2013 och jobbar idag som digital innehållsstrateg och producent på IT- och managementkonsultbolaget HiQ. För tillfället har jag ett heltidsuppdrag på en spelstudio i Stockholm. Man kan säga att det är en projektledarroll där jag jobbar med att planera, producera och optimera in-game content och har ena foten i spelteamet och den andra i marknadsteamet.
Jag trivs i sammanhang där teknik och kommunikation får samspelaJag har alltid varit intresserad av människor och teknik och det är nog anledningen till att jag hamnat där jag hamnat. Jag trivs i sammanhang där kommunikation och teknik får samspela och där man får utlopp för kreativitet. Som person är jag väldigt nyfiken och det tror jag är en vanlig egenskap och en viktig drivkraft hos oss som har pluggat och jobbar med kommunikation i någon form.
Mina arbeten efter JMG har haft och har att göra med framtagande och producerande av digitalt innehåll. Innan HiQ jobbade jag på Samsungs nordiska marknadsavdelning i Stockholm. Där började jag som digital producent och blev senare digital specialist. Jag skrev texter, producerade digitalt innehåll till Samsungs nordiska hemsidor och jobbade med digitala marknadsföringskampanjer tillsammans med marknadsteamet och företagets externa byråer. Innan Samsung gjorde jag ett kort inhopp som kommunikatör på Musiksverige samtidigt som jag var med och drev e-handelsföretaget Happywall.
Det bästa med MKV var att jag fick med mig både strategiska och praktiska verktyg. Och att jag träffade vänner för livet så klart.
Kurserna som jag har mest nytta av i arbetslivet är de som är mer praktiskt inriktade, exempelvis presentationsteknik, men de mer akademiska kurserna är också bra att ha i bagaget. Att läsa hundra år gamla böcker av John Dewey var ingen höjdare om jag ska vara helt ärlig men det lärde mig att lära mig något som från början kändes svårgreppbart. Att lära att lära sig är bra.
Mitt tips till framtida elever är att tidigt hitta en intressant praktikplats och att trycka in så mycket praktik som möjligt i utbildningen. Jag läste en extra praktikkurs under friterminen vilket gav mig tio extra veckor på en pr-byrå, nya erfarenheter och inte minst värdefulla kontakter.
Ett annat tips är att skaffa LinkedIn och börja nätverka så tidigt som möjligt. Lägg till kursare, lärare, föreläsare, kollegor och alla du tycker verkar vara bra att ha att göra med. Man vet aldrig var och när drömjobbet dyker upp.
Philippa Ergel: Rollbeskrivningen fick jag utforma själv.
PHILIPPA ERGEL läste programmet medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag driver hon eget som konsult.
Det är aldrig charmigt när man slänger expert-titlar omkring sig… men just nu har Janten gått och lagt sig… So here it is: Jag är expert på att konvertera digitala användare, via sociala medier, med hjälp av kreativt innehåll som triggar målgruppen på ett medvetet, och undermedvetet, plan.
Med 27 och ett halvt år på nacken - och fem professionella år inom media bakom mig - har jag fått uppleva en hel del ändå: jag har jobbat som projektledare på reklambyrån, Milk, i Göteborg, digital planner på contentbyrån Spoon Content Agency i Stockholm, en intensiv vända som social media/content manager på Blocket, och nu - frilansare med Linkedin-titeln “Social media, Content and Conversion Strategist”.
Jag började på Medie- och kommunikationsprogrammet när jag var 19 år med ett obefogat ålderskomplex - jag ville “åstadkomma” saker. Och det snabbt. Då hade jag en romantisk idé om att utbildningen skulle leda till ett jobb inom politisk PR. Men det visade sig ganska tidigt att det inte var min grej. Det var först när vi läste “Kommunikationsplanering” (termin 3) då jag visste vad jag gick igång på: strategi.
Fem månader efter min praktikperiod på Milk reklambyrå, samtidigt som jag frustrerat skrev på min C-uppsats (att skriva akademiska uppsatser var uppenbarligen inte min kopp te) ringde Milks VD och erbjöd mig jobbet som operativ projektledare. Jag var både överlycklig och ängslig. Jag inbillade mig att de snart skulle avslöja min bluff - att mitt huvud snarare var fullt av sågspån än Einsteins hjärnceller. Tacksamt nog tog det inte många dagar förrän kompetenskomplexet var ett minne blott.
Jag sökte säkert 40 jobb via olika jobbsajter.När jag var 24 år gammal, och två intensiva år på Milk bakom mig, började jag leta efter nästa jobb. Ett i huvudstaden klingade fint. Jag sökte säkert 40 jobb via olika jobbsajter. Fick såklart inte ett enda svar. Men det gick mig obrytt förbi. Istället började jag spana efter tänkbara byråer. Jag skickade iväg ett par personliga mejl till de byråer som verkade schyssta (trots att ingen av dem hade uttryckt ett behov). Första byrån - Spoon - jag mejlade inviterade mig till ett “villkorslöst samtal”. Minns inte något av vad vi snackade om. Men det måste ha gått bra för de erbjöd mig ett jobb där och då.
Dock gav de mig ingen titel eller någon utförlig jobbeskrivning. Allt de sa var att dem behövde någon för att utveckla kompetensen på byrån inom digital kommunikation. Så arbetsrollbeskrivningen fick jag utforma själv. Jag valde därför titeln - “digital planner” - vilken kom att inbegripa allt från att skapa övergripande kommunikationsstrategier till att forma sociala kampanjer, leda interna utbildningar, hålla externa föreläsningar och korrläsa artiklar. Jag tackade ja till precis varenda förfrågan jag fick - mer än 50 procent kunde jag inte ett skvatt om. Men det kunde inte någon annan hellre - så why not, tänkte jag? Och jag hade rätt. Jag löste det mesta - dels tack vare ett helt okej huvud, men också mycket tack vare allt fantastiskt innehåll som ligger och väntar på en i cyberrymden som författats av smartare nissar än jag själv. Ganska snabbt började det regna både lovord och expert-titlar över mig. Mitt ego bugade djupt. Men i samma veva började livet kännas knepigt och substanslöst. Prestationsångesten drog ner mig i ett hål och jag beslutade mig för att ta 3 månader ledigt från jobbet och istället dra till Sydamerika för att backpacka.
Det är läskigt i det att jag inte längre har en fast inkomst varje månad. Men också rätt underbart.Väl tillbaka var jag redo för en ny omgång i ringen på contentbyrån. Jag köttade på i 8 månader till, kastade sedan in handduken men idén om att bli egen. Dels för att få mer fritid, men främst för att själv kunna välja uppdragen och kunden. Men innan uppsägningstiden var över från contentbyrån hade jag blivit headhuntad för ett jobb på Blocket som Social media & Content manager. Jag investerade 200 procent i exakt 9 månader. Därefter sade jag upp mig för att faktiskt testa på det där konsultlivet. Folket på Blocket blev såklart lite ledsna när jag berättade att jag valt att säga upp mig, men 99 av 100 stöttade mitt beslut (inklusive min chef, som jag avgudade).
Sex månader in och jag måste erkänna att det är en skräckblandad förtjusning. Det är läskigt i det att jag inte längre har en fast inkomst varje månad. Men också rätt underbart. Jag väljer vem jag vill jobba med, hur mycket jag vill jobba och vad för slags av idéer jag ska köra på. Himla bra.
Nog om mig. Istället bjussar jag på lite tips till Er:
Om jag skulle göra entré, som ny-examinerad kommunikatör, idag - då skulle jag se till att lära mig allt inom följande 3 områden:
- KONVERTERING: Lär dig hur man formar, implementerar och mäter en konverteringsdriven kommunikationsstrategi för det digitala landskapet.
- INNEHÅLLSSKAPANDE: Ta på dig att skapa och sprida kommunikationen (även om du inte tror dig vara en särskilt skicklig skribent eller formgivare). På så vis lär du inte bara känna målgruppen, utan blir även skicklig på kommunikationsverktyg och designappar. Ovärderligt.
- DISTRIBUTION: Förstå vikten av distribution. När du skapar en strategi, eller bara ett initiativ, bör distributionstaktiken avgöra vad för kommunikation som sedan skapas. Inte tvärtom. 60% av budgeten bör investeras i den betalda räckvidden, 30% bör läggas på innehållsproduktionen - resterande 10% borde sparas för ad hoc lösningar.
Kom ihåg:
- Våga utforma din egen arbetsroll.
- Lär dig av de som jobbat längre än du.
- Att du mår bra, i både kropp och knopp, är viktigare än allt annat.
- Låt inte hjärnspöken äta upp dig. Låt dem istället passera. För ingen känsla, tanke eller situation är konstant.
- En universitetsutbildning behöver inte vara trist och “akademisk korrekt”. Iaf inte denna på JMG. Den är grym!
Förresten, en annan sak jag helt missat att nämna är att flera av mina idag närmaste vänner lärde jag känna under mina tre år på JMG. Sådana fullpoängare till människor. Och btw - idag jobbar vi inom helt olika branscher. Jag är den enda som är intresserad av lökiga reklamkampanjer. Och tur är nog det.
Petter Nyberg: Det digitala har alltid legat mig varmt om hjärtat
PETTER NYBERG läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag jobbar han som digital strateg.
Vem är jag? "Jag är en 30-årig emigrerad norrlänning som via några år i Oslo flyttade till Göteborg och MKV för att jag gillade ordvitsar och det verkade fränt med media”, är väl den ärliga sanningen. Det enda jag visste när jag började MKV för 7 år sedan var att jag alltid varit intresserad av att förstå det mänskliga beteendet och vad som får gemene man att göra A eller B. Det var det jag nu ville testa göra på riktigt.
Idag jobbar jag som digital strateg på More Data. Strateg är kanske en lite luddig och smygtrendig titel, men i praktiken innebär det en slags digital allt-i-allo. Jag har ett strategiskt ansvar mot kund men gör också allt från digitala strategier och affärsutveckling till mätning, analys och Facebook-annonsering. Det är det som är så befriande med den (uttjatade) digitala transformationen som hela samhället befinner sig i just nu, man får både hålla kundens hand genom resan och samtidigt operativt släcka bränder där det behövs.
...förutom det obligatoriska surdegsgrunds-missbruket började jag under pappaledighets-breaket testa mina vingar som egen företagare.Det är av den anledningen som det digitala alltid har legat mig varmt om hjärtat, och det var också därför jag bara skulle in på en digital byrå när det var dags för praktik. Första gången så gick det dock inte som jag ville, kanske för att MKV gentemot reklambyråbranschen var lite otydlig i vad det egentligen var vi sa att vår titel hette, men jag hamnade till slut som planner på kommunikationsbyrån Start. Praktiken var bra och jag hittade min nisch kring vad jag ville göra och vad jag skulle benämna mig som. Eftersom jag ändå ville in mer i det digitala så tidigt som möjligt, så sökte jag en praktikkurs via Göteborgs universitet centralt, och väl där fick jag in foten på den digitala kommunikationsbyrån Ottoboni. Där blev jag erbjuden anställning efter avslutad praktik, och jobbade som digital planner i drygt 3 år. Efter 3 år på Ottoboni hade jag ett pappaledighets-break, där jag förutom det obligatoriska surdegsgrunds-missbruket började testa mina vingar som egen företagare. Det gick bra och var jäkligt kul, men som småbarnsförälder så sov jag nog lite som det var, och ville gå tillbaka till att ha lite kollegor och kollektivavtal igen. Jag hade bland annat gjort lite konsultjobb för More Data, så när de erbjöd mig en fast tjänst som digital strateg, så valde jag att hoppa tillbaka till de anställdas sida igen.
...då passade den fria terminen perfekt för att få den kunskap man behövde för att forma sin egen roll.Min tid på MKV lärde mig mycket, men det bästa med hela utbildningen var att den erbjuder en frihet för individen att själv välja sin egen inriktning, både genom praktik och inte minst genom den fria terminen. För i ärlighetens namn så visste jag inte mer än att jag ville jobba med kommunikation som grundar sig i research och analys av målgruppens beteende. Jag hade när jag började ingen aning om jag ville bli copywriter, PR-konsult, sociala medier-guru eller digital strateg. Efter de första tre terminerna där man fått med sig en stabil grund att stå på, så hade man också kommit till insikt kring vilken väg man ville gå, och då passade den fria terminen perfekt för att få den kunskap man behövde för att forma sin egen roll.
Tips till framtida studenter
Mina tips till er som ska börja läsa är framförallt tre saker;
- Utnyttja den fria terminen till att göra något ni brinner för, vill ni bli copywriter, läs en skrivkurs, tycker ni mer om Pinterest än punktstorlek, läs någon digital kurs. Och passa på att åka utomlands, Feskekörkan kommer finnas kvar när ni kommer tillbaka.
- Var digitalt nyfikna. Den digitala transformationen börjar bli tjatig, men alla företag har gått, går eller kommer behöva gå igenom den. Företagen söker därför efter en ny typ av kompetens, den digitala ninjan. Så för att bli attraktiv, lär dig det digitala! Många av oss har det redan i blodet utan att vi tänker på det, men intressera dig. Läs på. YouTube:a. Det finns en förklarande 3-minuters video om det mesta. Vi får alla annonser på Facebook och Instagram, men hur skapar man bra annonser? Du har säkert varit med om att det dyker upp en kommunikation från en klädkedja efter du varit inne och fönstershoppat på deras sajt, men hur fungerar remarketing? Intressera dig för dessa saker istället för hur man skapar en ny epic split.
- Bli effektiva kommunikatörer. Det finns jättemycket balla saker man drömmer om att göra, men den enda bra kommunikationen är den effektiva. Förhoppningsvis kan den också ge ett guldägg i förlängningen, men gör saker som fungerar.
Malena Eklund: Jag har haft nytta av det mesta som ingick i studierna
MALENA EKLUND läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag driver hon egen PR-byrå.
Idag driver jag en PR-byrå och arbetar med allt från kommunikationsstrategier till att genomföra olika kommunikationsaktiviteter. Jag håller även i utbildningar bland annat i medieträning och i hur man arbetar med sociala medier. Tidigare har jag även arbetat som chef under många år.
Efter att jag hade tagit min kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap arbetade jag framförallt med att skapa goda relationer med olika medier för att organisationen jag arbetade för skulle synas, höras och omtalas så mycket som möjligt. Jag arbetade även mycket med lobbying gentemot de politiker i den kommun som jag var verksam i.
Under alla mina år som chef så har jag haft stor nytta av mina kommunikationsstudierUnder alla mina år som chef så har jag haft stor nytta av mina kommunikationsstudier både internt på arbetsplatsen, men även externt för att kunna nå ut till omvärlden. I många år var jag en del av en ledningsgrupp och när man arbetar som chef har man stor nytta av att ha kunskaper i strategisk kommunikation. Efter 15 år som chef ville jag göra något annat och började studera igen så 2014 tog jag en magisterexamen i medie- och kommunikationsvetenskap. Jag startade då en PR-byrå eftersom jag länge längtat efter att ”bara” arbeta med PR och kommunikation.
Det är mycket som är bra med utbildningen och efter snart 20 år sedan jag tog min kandidatexamen så kan jag nog säga att jag har haft nytta av det mesta som ingick i studierna. Att kunna förstå mediernas olika mekanismer har alltid varit värdefullt, men även strategisk kommunikation och att kunna samla in rätt slags information och analysera den för att sedan hela tiden förbättra sitt kommunikationsarbete det har man alltid nytta av.
Mitt råd till framtida studenter
Nätverka så mycket som möjligt under studietiden. Försök att arbeta extra och utnyttja eventuella praktikperioder för att hitta en yrkesroll som kan passa just dig. Om du ägnar dig åt det som du tycker är roligt så blir du även duktig på det.
Isabelle Forsberg: Nu är jag sugen på att jobba med strategisk kommunikation igen
ISABELLE FORSBERG läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag har hon hunnit arbeta både som kommunikatör och som programledare på radio.
Jag heter Isabelle Forsberg och jag fyller 30 i år. Jag tog min examen från MKV-programmet för drygt två år sedan och har nu jobbat med både journalistik och kommunikation. Jag älskar sociala medier och alla kommunikationsjobb jag har haft har jag blivit erbjuden
antingen på eller på grund av Twitter, som är den plattform där jag lägger mest tid.
Mitt första jobb fick jag på organisationen Ung Cancer där jag gjorde min praktik. De anställde mig som kommunikatör direkt efteråt men efter ett halvår på organisationen valde jag att gå tillbaka till skolan för att skriva min uppsats eftersom jag var rädd att jag inte skulle bli klar annars.
När det började närma sig sluttampen på uppsatsskrivandet blev jag helt oväntat uppringd av programchefen på P3 GöteborgNär det började närma sig sluttampen på uppsatsskrivandet blev jag helt oväntat uppringd av programchefen på P3 Göteborg. Han hade sett mig på twitter, gillade mitt sätt att uttrycka mig (läs: tramsa) och undrade om jag ville komma göra en provinspelning för ett nytt program. Det ena ledde till det andra och måndagen efter min examen började mina två år som programledare och researcher för podden P3 Om. Programmet gick ut på att jag och komikern Jonatan Unge förklarade nyheter och aktuella händelser för varandra på ett enkelt sätt. Det hela var otroligt lärorikt och jag är jätteglad att jag fick möjligheten att jobba med något så roligt som att göra radio helt utan att ha någon erfarenhet av det på förhand. Nu vid årsskiftet lades dock podden ned och sedan dess är jag hemma med min ettåring medan jag söker ett nytt jobb.
Nu är jag sugen på att jobba med strategisk kommunikation igen och kanske allra helst med PR, även om det var roligt att få pröva vingarna inom journalistiken. Jobbsökandet är lite lurigt dock, eftersom jag har ganska lite praktisk erfarenhet av det jag vill göra och många arbetsbeskrivningar kräver både bred teoretisk kunskap såväl som lång erfarenhet. Ibland känns det som att jag tävlar mot hela världen och så är det nog också. Jag har ju valt en bransch där det är många sökande per jobb och det är svårt att utmärka sig när man är ganska oerfaren, men jag kämpar på.
Det bästa med min utbildning på MKV var att det var många praktiska moment, trots att utbildningen i grunden var en ganska teoretisk sådan. Nu i efterhand uppskattar jag särskilt kursen i presentationsteknik där vi fick öva på praktiska grejer som att göra en bra powerpoint, lite typografi, färglära och grunderna i adobeprogrammen. Dessa grejer har jag haft jättestor användning av, både privat och i mitt arbetsliv.
Men, även om det mesta har varit fantastiskt bra så kan jag så här i efterhand önska att utbildningen hade lärt oss mer om dagens digitala medielandskap. Nu var det några år sedan jag började studera och mycket har hänt längs vägen såklart men lite väl många av kunskaperna man tillskansade sig känns dammiga och oanvändbara. Särskilt när många arbetsbeskrivningar förutsätter att man har både praktiska och teoretiska kunskap om digitala medier.
Mina tips till framtida studenter
Mitt tips till alla som läser programmet är att använda den fria terminen till något kul och/eller praktiskt. Ingen arbetsgivare läser vilka kurser som ingår i ens examen så det är bättre att läsa något man brinner för eller något man tror att man faktiskt kommer att ha användning för. Jag läste Retorik A och den kursen har jag haft otroligt mycket praktisk nytta av, till exempel när det kommer till att disponera en text, skriva en debattartikel eller hålla en presentation. Men, vill man spetsa till det med något många arbetsgivare efterfrågar så skulle jag säga att det inte skadar att försöka hitta en kurs där man kan bli en fena på något digitalt, typ webbanalys och SEO.
Rebecca Sinnerstedt: Jag har alltid gillat att skriva
REBECCA SINNERSTEDT läste programmet medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag är hon kundansvarig på PR-byrån Perspective Communication.
Hur hamnade jag i PR-branschen? Det är en bra fråga. Jag har alltid gillat att skriva. Under gymnasiet skrev jag för ungdomssidorna på tidningen Bohusläningen, vilket var jättespännande. Men journalist kändes inte som rätt yrke för mig, kanske något liknande? Så jag kollade i en utbildningskatalog och hittade yrket Copy Writer. Det vill jag bli tänkte jag och såg att man då kunde plugga medie- och kommunikationsvetenskap. En bit in i programmet insåg jag att det fanns hundra andra liknande saker inom kommunikation man kunde göra, och allt verkade intressant.
Som kundansvarig hjälper jag mina kunder med mediakontakter, sociala medier, intern och extern kommunikation.Idag arbetar jag på PR-byrån Perspective Communication här i Göteborg som kundansvarig vilket startade som en praktik. Efter min kandidatexamen sökte jag jobb vilket var rätt tufft. När jag såg att Perspective sökte praktikanter tänkte jag att jag lika gärna kunde samla på mig lite praktiskt erfarenhet medan jag sökte jobb. Med lite tur och genom att visa att jag verkligen kunde och ville, så ledde praktiken till en anställning.
Jag jobbar med flera olika kunder inom alla möjliga olika branscher: mat, transport, nöje, arbetsmarknadsprojekt och mycket mer. Just detta är en roligaste delarna med att jobba på en byrå, det är omväxlande och man får lära sig många olika saker om olika branscher. Som kundansvarig hjälper jag mina kunder med mediakontakter, sociala medier, intern och extern kommunikation. Jag skriver mycket, främst artiklar och pressmeddelanden. Det är både strategiskt och operativt arbete, och vad som ingår i uppdraget varierar från kund till kund utifrån deras behov och resurser. Jag trivs jättebra med mina kollegor och mitt jobb som är lärorikt och inspirerande.
Mina tips är:
Gör det du tycker är skoj, ”på riktigt”.
När jag pluggade så skrev jag för studenttidningen Spionen. Då gjorde jag det inte för CV:ts skull utan för att jag gillade att skriva och på Spionen fick jag göra det ”på riktigt”. Idag skriver jag jättemycket i mitt jobb och en del i att jag direkt var så trygg i det var tack vare Spionen.
Jag är också med i föreningen och arrangörsgruppen Ladyfest Göteborg och det är så synd att jag inte visste att den fanns när jag pluggade. Vi arrangerar kulturevenemang och hos oss får man lära sig genom att göra, till exempel att marknadsföra evenemang, göra affischer, projektleda eller fota. Erfarenheter som är jättebra i yrkeslivet samtidigt som vi har roligt ihop.
Så oavsett vad du tycker är skoj att göra inom kommunikation så finns det massor med föreningar, organisationer och liknande där du kan göra det ”på riktigt”. Det ser bra ut på ditt CV och ger dig framförallt praktiska erfarenheter och självförtroende. Och är roligt!
Gör praktik
En praktikplats kan i bästa fall leda till en anställning, men det ger dig också praktiska erfarenheter och referenser att visa upp när du söker jobb. Så ta vara på praktikperioden och gör så mycket du bara kan. Även de tråkigaste uppgifterna som att göra medielistor är lärorika och ger dig mer kött på benen.
Följ nyheterna
Vill du jobba med PR så är det väldigt viktigt att ha koll på medieklimatet och hur media fungerar. Att ha en känsla för vad som är nyhetsvärde och inte. För att få det är det viktigt att följa nyhetsrapporteringen. Läs, lyssna och titta på nyheter.
När du söker jobb, få inte ångest
Du har inte valt den lättaste branschen med flest jobb och det kommer antagligen bli utmanande att få foten in på arbetsmarknaden. Men kämpa på! Det är lätt att bli stressad och jämföra sig med klasskompisen som fått jobb på den där creddiga byrån. Håll ut. Det gäller att vara duktig och att ha tur samtidigt. Sök jobben, ring runt, nätverka och gör ditt bästa. Men att bli sönderstressad och jämföra dig med andra hjälper inte. Ibland tar det lite tid och det är helt okej. Jag hade jätteduktiga klasskompisar som det tog ett tag för, men nu har de flesta jobb och när man samlat på sig lite erfarenhet så blir det lättare.
Izabella Lindgren: Jag har alltid vetat att jag
ska jobba med media och kommunikation
IZABELLA LINDGREN läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag är hon konsult.
– Jag hann knappt avsluta min sista kurs i medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) på Göteborgs universitet (GU) innan jag fick jobb som stadssekreterare åt ett utav kommunalråden i Göteborgs kommunstyrelse.
Lyckan var som allra störst när jag fick skriva politiska debattartiklar, motioner, pressreleaser och kampanjmaterial. Mitt intresse för att skriva började redan i lågstadiet, och mina lärare fångade tidigt upp min talang. Jag har alltid vetat att jag ska jobba med media och kommunikation, vilket gjorde MKV på GU till ett givet studieval.Om man har tålamod, inte ger upp och fortsätter följa sin dröm kommer man att nå den.Jag hade precis kommit hem från Stockholm där jag bodde under ett par år. Jag jobbade på Kalla faktas redaktion en tid, men kände att jag saknade akademiska studier och journalistiska verktyg. Tiden på universitetet och MKV-programmet var både berikande och utmanande. Framförallt uppskattade jag utbildningens bredd och många olika delar. Jag kan fortfarande minnas hur exalterad jag kunde bli över att bli tilldelad en varm, nykopierad skrivuppgift. Jag träffade många nya vänner som jag fortfarande umgås med. Kulturen på JMG var trevlig med proffsigt bemötande. Det var lätt att prata och umgås med lärare och lektorer. Jag har haft så otroligt roligt!
Idag har jag ett kreativt och utvecklande jobb som konsult på AB Volvo där jag arbetar i projektform. Jag författar manus, intervjuar kollegor och förbereder underlag för produktioner av bland annat videofilmer och e-utbildningar.
Mina tips till alla studenter som ska ut i arbetslivet:
Sök jobb, ta jobb och var beredd på att jobba hårt. Man får inte alltid sitt drömjobb direkt och några ”hundår” får man säkerligen också göra, jag är inget undantag. Tråkiga jobb som ligger långt från utbildningen innebär trots allt att man får arbetslivserfarenhet och knyter nya kontakter. Universitetsexamen är nyckeln till jobb, men dörren måste man själv låsa upp och kliva in genom. Om man har tålamod, inte ger upp och fortsätter följa sin dröm kommer man att nå den. Lycka till!
Hanna Wekell: Att göra saker som
känns bra i hjärtat
HANNA WEKELL läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag driver hon eget.
– Idag driver jag den ideella organisationen Digital Reliance samt mitt eget företag. På Digital Reliance arbetar jag med mänskliga rättigheter och digitala medier, i mitt företag arbetar jag som kommunikationskonsult.
Jag drivs av att göra saker som känns bra i hjärtat, det har lett mig på många roliga och spännande vägar men framför allt har det alltid gjort mig övertygad och säker på det jag arbetar med. I en värld där medparten av det vi gör är lite ytligt tror jag det blir extra viktigt att vara sann mot sig själv och därför använda hjärtat i sina beslut.
Vårda relationerna du skapar under studietiden, fokusera på det som är roligt i utbildningen och kräv inte mer av dig själv än att du ska göra ditt bästaDet bästa med min utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap var nog bredden, något jag inte förstod under tiden jag läste. För mig som är lite spretig i vad jag tycker är kul hade ett smalt och nischat program aldrig funkat. Här har jag fått med mig allt från projektledning till marknadsföring, PR och grundstenarna i strategisk kommunikation.
Tips till framtida studenter:
Mitt tips till framtida studenter är att vårda relationerna du skapar under studietiden, fokusera på det som är roligt i utbildningen och kräv inte mer av dig själv än att du ska göra ditt bästa.
Shahin Dehghani: Det ordnar sig
SHAHIN DEHGHANI läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag arbetar han i försäkringsbranschen.
– Varför började jag läsa medie- och kommunikationsvetenskap (MKV)? Det korta svaret är att jag verkligen inte ville bli ekonom. Jag läste på civilekonomprogrammet och var rätt miserabel. Fyra försök på Handelshögskolan senare så flyttade jag till London. Jag kom hem och såg filmen Thank You For Smoking. Det är så sjukt klyschigt men det var så jag hamnade på MKV.
Jag har arbetat på Nöjesguiden och varit krönikör på P4, jag håller på med standup och skriver krönikor för ETC Göteborg. Jag jobbar med försäkringar och varje gång jag säger det högt så blir jag lika förvånad. Jag trivs oerhört bra och vill passa på och lobba för försäkringsbranschen, får ni chansen att jobba där så ta den.
Det absolut bästa med MKV måste nog vara lärarna.Det bästa med utbildningen på MKV var nog metodkurserna och den ökade förståelsen man får för medias mekanismer. Allt från hur mediedrev fungerar till hur teknikutvecklingen påverkar vårt beteende i förhållande till mediernas innehåll.
Fast det är kunskap man kan tillskansa sig på annat håll om man ska vara helt krass. Det absolut bästa med MKV måste nog vara lärarna. Jag kan inte minnas att vi hade en enda dålig lärare. Jag uppfattade alla som väldigt engagerade och det kändes. Det var kul på MKV! Men en som jag verkligen vill lyfta är Lena Johannison på expeditionen (JMG:s kommentar: Lena Johannison är idag pensionär. Hon har efterträtts av studievägledare Daniel Mårtensson). Hon är en stjärna. Jag fick kämpa på MKV. Jag har över lag haft det svårt med högskolestudierna och tyckt att det varit oerhört jobbigt. Prestationsångesten och rädslan för att misslyckas, den hänger med än idag. Men Lena hjälpte alltid till. Hon hade tålamod med mitt flyktiga beteende och än idag kommer jag ihåg hur oerhört lättad jag kunde känna mig på väg ut från ett möte med henne, med en känsla av att det nog kommer att ordna sig. För det gör det. Kurs för kurs.
Mina råd till nuvarande och blivande studenter:
De flesta som börjar på MKV kommer att klara det galant. Men om du känner att du vill spy inför varje tenta, om du undviker att logga in på studentportalen för att du inte vill se att du har kuggat en kurs eller om du blankar tentor för att det ändå inte är lönt, så tänk på det här: Det ordnar sig. För vissa så är vägen inte lika rak men det ordnar sig. Hade jag vetat det då hade jag mått så mycket bättre. Sen var inte försäkringsbranschen där jag trodde att jag skulle hamna, men det kanske är lika bra att jag inte hamnade på ett tobaksbolag. Det hade inte varit bra för folkhälsan.
Foto: Rebecka Bjurnell
Linnea Erwander: Kanske är det just därför
de behöver dig
LINNEA ERWANDER läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag är hon managementkonsult.
– Jag är idag anställd som managementkonsult på Prové AB. Prové är ett konsultbolag med uppdrag inom bland annat projektledning och affärsutveckling.
I de kunduppdrag jag haft hittills har jag arbetat med projektledning i olika former. Det roligaste med projekt är att man som ett team tar sig an utmaningar genom olika faser och ingen period är den andra lik. I det uppdrag jag har just nu arbetar jag med kvalitetssäkring av produktutvecklingsprojekt. Där ansvarar jag bland annat för uppföljning av projektaktiviteter, sammanställning och presentation av material, facilitering av möten och workshops samt processutveckling. Jag håller även utbildningar inom områden som rör projektledning.
Under min studietid drömde jag om att få arbeta med strategisk kommunikation i en ledningsgrupp.Jag har en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap och har läst fristående kurser på JMG kombinerat med företagsekonomi på Handelshögskolan. Under min studietid drömde jag om att få arbeta med strategisk kommunikation i en ledningsgrupp. I ett samtal med en rekryterare fick jag rådet att börja med ett jobb som chefsassistent och att förhålla mig till den rollen som om det vore en traineetjänst.
Jag bestämde mig för att följa rådet och genom ett bemanningsföretag fick jag ett jobb som assistent/koordinator på projektavdelningen på ett stort företag. I början försökte jag ta på mig alla kommunikationsuppgifter jag kunde hitta och arbetade bland annat med nyhetsbrev och intranät. Men under de två åren jag var på företaget märkte jag att mitt intresse för projektledning började växa samtidigt som intresset för att arbeta med ren kommunikation började svalna. Jag tog då kontakt med ett antal konsultbolag som arbetar med projektledning och valde att börja på ius innovation.
På ius blev jag anställd som förändringsledare. Under min tid där arbetade jag även internt med kommunikation och blev efter ett tag en del av ledningsgruppen. Det interna arbetet tog mycket tid och återigen kände jag att jag stod inför ett val mellan kommunikation och projektledning. Jag valde projektledningen, lämnade ius innovation och gick över till systerbolaget Prové för att fokusera på kunduppdrag.
Även om jag inte arbetar med renodlad kommunikation idag så har jag stor nytta av min utbildning. Där jag arbetar är många ingenjörer eller ekonomer och jag tror att även arbetsgivare har mycket att vinna på att leta efter kompetens utanför de vanliga ramarna. Det finns mycket att vinna på att addera ny kompetens som förstärker den befintliga, istället för att bara bygga på med mer av den kompetens man redan har. Kommunikation blir allt viktigare och kunskap inom området är något som behövs inom alla organisationer.
Från JMG har jag med mig vetskap kring källkritik, presentationstekniker och kommunikationsstrategi och det är kunskaper som jag använder mig av dagligen. Värt att lyfta fram är också att jag hade en otroligt fin studietid på JMG med många bra lärare och fantastiska studiekompisar. Många av de vänner jag träffade under studietiden umgås jag med än idag.
Tips till dig som är student:
Om jag skulle ge några råd till nuvarande studenter så är det att nätverka och jobba extra, om du har möjlighet, för att skaffa dig kontakter och erfarenhet. När du väl ska söka jobb så försök lyfta fram dina unika styrkor. Kanske har du inte exakt samma profil som alla andra där du söker jobb – och kanske är det just därför de behöver dig!
Erik Sjölin: Engagera dig i sånt du tycker är kul för då blir du också duktig
ERIK SJÖLIN läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag jobbar han som Marketing Coordinator.
– Hösten 2011 anlände jag till Göteborg. Sedan några år hade jag stått i bostadskö för en studentlägenhet, som jag fick tillträde samma dag skolan startade. Med stor spänning stapplade jag upp för trapporna till klassrummet där introduktionen skulle vara - nya klasskompisar och mycket information.
En representant för Göta Studentkår var på plats och lyckades rekrytera flera av oss, jag en av dem. Lockbetet var egentligen att man var tvungen att vara medlem för att gå på den stora insparksfesten. Men medlemskapet blev så mycket mer. Det var ett av de viktigaste besluten jag tog eftersom det öppnade många nya dörrar för kontakter, vänner, ny kunskap och erfarenhet. Nästan alla jag träffade under min studieperiod fick jag genom olika initiativ på skolan och genom kåren.
Mitt tips till nya studenter skulle definitivt vara att engagera sig så mycket runtomkring studierna man bara kan, speciellt om man inte kommer från Göteborg själv. Under mina år på MKV så var jag bl.a. studenternas arbetsmiljöombud, studentrepresentant, eventkoordinator, programledare i studentradion och startade upp ett mentorskapsprogram.
Det bästa med medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) tycker jag, är att utbildningen blir lite vad du gör den till. Du kan lära dig precis hur mycket du vill om kommunikation och media om du engagerar dig. Det hände att jag gick på någon extra föreläsning hos någon annan årsklass, bara för att det var intressant. Och genom kontakterna jag fick i och med studentuppdragen så fanns möjligheten att i studiesyfte låna bland annat studiorum och videoutrustning, något som egentligen bara journaliststudenterna hade tillgång till. Lärarkåren var alltid öppna och hjälpsamma. Det märktes direkt när man som studentrepresentant kunde ha stort inflytande på besluten som togs i Institutionsrådet - ett forum för att diskutera sakfrågor om JMG.
Idag jobbar jag som Marketing Coordinator på Clarion Hotel Post i Göteborg. Vägen till jobbet var speciell. Under studieperioden på MKV var jag på utbytestermin i Kalifornien, USA. Där fick jag möjligheten att plugga bl.a. videoproduktion - något som jag själv haft som intresse sedan tidigare men som inte ingick i MKV utbildningen. Så när studierna var färdiga och det var dags att söka jobb kändes det naturligt att försöka skapa en slagkraftig CV-video. Med mina nyinförskaffade videoproduktionskunskaper i kombination med en PR-plan, vilket man fått lära sig hur man gör på MVK, blev även resultatet en succé. Med 30.000 visningar på ca 2 veckor och en mängd pressuppståndelse så fylldes mailboxen av intresserade arbetsgivare ganska snart. Efter att ha prövat mig fram har jag nu hittat en arbetsplats som passar mina erfarenheter, kunskaper och önskemål väldigt bra.
Tips till framtida studenter:
Hur klyschigt det än må låta så kan jag koka ner mina tips till en one-liner – engagera dig i sånt du tycker är kul för då blir du också duktig, och med det kommer möjligheterna!
Björn Danielsson: Jag leder det dagliga
arbetet i kundteam
BJÖRN DANIELSSON läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. Idag arbetar han som projektledare på en mediebyrå.
– Jag arbetar som projektledare på mediebyrån OMD, en arbetsplats som under 2016 firar mig sex år som anställd. Den något urtvättade titeln ”projektledare” syftar till att jag leder det dagliga arbetet i kundteam, där vi servar våra kunder inom kommunikationsplanering och -köp. Kunden brukar definieras som en annonsör, dvs. ett företag som köper plats för annonsering, där vår roll som mediebyrå är sprungen ur behovet av en kvalificerad planerare och köpare av annonsplats. Något slarvigt uttryckt fungerar vi som ett komplement till reklambyrån, vars uppgift i första hand behandlar innehållet i den köpta kommunikationen.
Mediebyråns primära uppgift är traditionellt sett att rekommendera var och när kommunikationen ska exekveras, och ansvara för marknadsmässigt effektiva köp. Till denna mix brukar man också lägga olika slags kommunikationsrådgivare som sysslar med förtjänad kommunikation samt egna/ägda kanaler. Men i takt med att branschen och medielandskapet förändras, både ur medie- och konsumentperspektiv, har vår roll utvecklats till en bredare rådgivare inom kommunikation. Ett mer komplext medielandskap innebär större behov av kvalificerad rådgivning kring media, både för att adressera frågor på högre nivå och inom flera typer av kanaler. Större mediebyråer – dit OMD räknas – erbjuder idag en mer komplett rådgivning inom marknads- och kommunikationsstrategi, innehållsproduktion, strategier och drift av sociala mediekanaler, kvalitativ och kvantitativ research, köpt och organisk sökmotormarknadsföring etc. En växande del i vårt erbjudande är också infrastruktur och drift av avancerad datadriven marknadsföring – så kallad programmatisk annonsering.
I de kundteam jag ansvarar för arbetar en lång rad specialister med ovan nämnda affärsområden, i regel 5-15 personer. Jag är dels specialist inom strategi, dels generalist med ansvar för att hålla ihop arbetet internt och som nyckelperson i dialog med kund. Den funktion i kundens organisation jag i regel svarar mot är marknadschefen. Min arena är främst den svenska marknaden, men de flesta av mina kunder är internationella där jag antingen arbetar under en central projektledning i annat land eller själv står för denna projektledning mot andra marknader. I första hand Norden, men också mot exempelvis Storbritannien, Frankrike och Tyskland.
Jag gick från ambitioner om att bli journalist, via siktet inställt på PR-branschen, till att mer eller mindre av en slump landa på en mediebyrå.Jag gick från ambitioner om att bli journalist, via siktet inställt på PR-branschen, till att mer eller mindre av en slump landa på en mediebyrå. Det var i samband med slutfasen av mina studier i medie- och kommunikationsvetenskap (MKV), då jag fick chansen till ett halvårs praktik. Det var en lärorik period som jag haft ovärderlig nytta av senare, och den tände en fortsatt lust för branschen. Men eftersom det var mitt under brinnande finanskris var det svårt att motivera en fortsatt anställning. Därför jobbade jag på JMG med olika forskningsprojekt under ett drygt år, innan jag började på OMD.
Den stora nyttan jag ser med att läsa på universitetet handlar om angrepps- och tillvägagångssätt för problemlösning. I det lägger jag i första hand vetenskapliga perspektiv och metod, i andra hand mer faktaorienterade kunskaper. Min uppfattning är att MKV i sin grundutbildning i Göteborg har en jämförelsevis stark slagsida mot fakta, vilket för mig innebar att jag lade större vikt vid de mer abstrakta inslagen och de med konkret hantverksmässig profil, dvs metod. Det är framförallt det jag haft stor nytta av i min yrkesroll. Fakta har en tendens att passera bäst före-datum relativt fort, men med rätt verktyg och perspektiv kan man ta in och processa information löpande.
Mina tips till framtida studenter:
Ett problem jag märkt bland personer som läser samhällsvetenskapliga ämnen, i synnerhet MKV, är att många saknar en yrkesmässig identitet. Det blir ett dilemma mellan intresse och yrkesval. JMG har jobbat mycket de senaste åren med att tydliggöra ämnet MKV ur arbetsmarknadens perspektiv, vilket är jättebra. Men samtidigt tycker jag det är viktigt att omfamna ”otydligheten”. Den innebär faktiskt att man som student har en bredd mot arbetsmarknaden och lättare kan röra sig mellan branscher och yrkesroller. Att nischa sig kan givetvis vara bra, men mer strategiskt att som student hålla fler dörrar öppna.
Min egen approach till ämnesval har därför primärt varit drivet av intresse. Utöver MKV har jag även en examen i Statsvetenskap, vilken jag tycker fungerade utmärkt som komplement. Jag valde Statsvetenskap för att jag var intresserad av ämnet, snarare än yrkesmässig preferens. Där skiljer jag mig från många av mina kollegor, som i första hand kommer från Handelshögskolorna eller liknande. Men det är en styrka att kunna erbjuda andra perspektiv och färdigheter än dem!
Joseph Borenstein: Nörda ner dig!
JOSEPH BORENSTEIN läste medie- och kommunikationsvetenskap på JMG 2009-2012. Idag är han presschef på Trygg-Hansa.
Jag har alltid haft ett stort intresse för kommunikation. Som barn förklarade jag för mina föräldrar att jag skulle jobba med reklam när jag blev stor och att jag då skulle göra bättre och mer kreativa reklaminslag än de vi såg på TV tillsammans. När jag blev äldre insåg jag dock att PR lockade mig mer än reklam – jag ville jobba med förtjänad kommunikation, inte köpt kommunikation. När jag några år efter gymnasiet skulle välja universitetsutbildning var medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) ett självklart val.
Efter drygt två års studier var det dags för praktik och jag lyckades knipa en plats på PR-byrån Cohn & Wolfe i Stockholm. Praktiken gjorde mig än mer säker på min sak – PR är rätt karriärval för mig. Jag älskade att arbeta med kunder från alla möjliga branscher och att få lära mig allt om nya områden på kort tid. Praktiken ledde också till att jag blev erbjuden att arbeta halvtid på Cohn & Wolfe medan jag skrev mitt examensarbete om kriskommunikation i sociala medier. Efter min examen fick jag fast anställning på byrån och arbetade där i närmare fem år.
Idag är jag presschef på försäkringsbolaget Trygg-Hansa. Som presschef ansvarar jag för externkommunikation, PR och medierelationer i traditionella och sociala kanaler, både proaktivt och reaktivt. Jag hanterar därtill krisfrågor och krisberedskap samt agerar extern talesperson. Det är ett väldigt roligt, varierande och utmanande arbete – ingen dag är den andra lik.
Under mina år som PR-konsult tävlade jag flera gånger i kommunikation tillsammans med min kollega Linnéa Rinäs. Vintern 2014 vann vi Eurobest Young Creatives i Helsingfors och sommaren 2015 vann vi PR-guld i Cannes Young Lions i Cannes. Tillsammans med Linnéa har jag också haft förmånen att få besöka flera universitet runt om i Sverige, inklusive Göteborgs universitet, och föreläsa om PR. Vi brukade alltid avsluta dessa föreläsningar med att dela med oss av våra tips för den som är sugen på en karriär inom PR:
- Engagera dig. Engagera dig i så mycket annat du kan (och orkar) vid sidan om studierna. Ett politiskt parti, i kåren eller i en förening – alla erfarenheter är bra erfarenheter när du söker ditt första jobb i PR-branschen.
- Nörda ner dig. Sociala medier, fotboll, hästar, filosofi, politik eller öl – du kommer att bli förvånad över hur väl dina nördiga kunskaper kan komma till hands längre fram i karriären.
- Bli en nyhetsjunkie. Om man arbetar med PR är det viktigt att ha stenkoll på omvärlden och sådant som kan påverka dina kunder eller ditt företag. Få in vanan att ha koll på nyhetsflödet redan som student.
- Skriv. Pressmeddelanden, debattartiklar, content till sociala medier och rapporter – skrivandet är en stor del av vardagen som PR-konsult eller som del av en kommunikationsavdelning. Öva på att skriva texter (inte bara akademiska) redan nu.
- Praktisera! Komplettera dina akademiska studier med att prova på livet på en PR-byrå. De flesta större byråer i landet tar emot praktikansökningar inför både höstterminen och vårterminen. Erfarenheten från en praktik är guld värda när du söker jobb som juniorkonsult på en PR-byrå eller som junior medarbetare i en kommunikationsavdelning.
Foto: Maria Cruseman
Lukas Ohlsson: Tänk även på möjligheterna utanför Sverige
LUKAS OHLSSON läste medie- och kommunikationsvetarprogrammet på JMG. Idag jobbar han som PR-chef.
Efter gymnasiet beslutade jag mig för att läsa några strökurser vid Lunds universitet innan jag kom på vad jag verkligen ville göra. Då jag alltid har haft ett stort intresse för skrivande i alla dess former beslutade jag mig för att flytta upp till Göteborg våren 2011 för att studera medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning mot PR, opinionsbildning och omvärld. Skrivandet, som är en essentiell del inom detta område, i kombination med att kunna hjälpa företag med kommunikationsinsatser var något som lockade mig. Efter några terminers studier fick jag även möjligheten att bredda kunskaperna ytterligare genom en utbytestermin i Edinburgh, där jag hade en av mina bästa tider som student. När jag kom tillbaka till Sverige på vårterminen 2013 gjorde jag praktik på PR-byrån JKL:s Göteborgskontor, vilket fick mig att inse att kommunikationsyrket är något som passar mig perfekt. Just bredden skulle jag säga är fördelen med MKV-programmet, eftersom du behöver vara allmänbildad och kunna lite om allt när du jobbar inom området.
Samtidigt är det, som många andra har påpekat, både bra och nödvändigt att samla på sig erfarenheter vid sidan av studierna. Jag och två klasskamrater startade därför Next Step by MiG i samarbete med Marknadsföreningen i Göteborg för att framhäva betydelsen av kopplingen mellan studier och arbetsliv. Till dessa event kom personer från såväl större som mindre företag och föreläste för studenter för att få en inblick i vad olika arbetsgivare eftertraktar och eventen lade även stort fokus på nätverkande. Om du skapar dessa tillfällen själv kommer du senare att sticka ut mer i jobbansökningarna.
Efter min examen i januari 2014 arbetade jag ett år i Göteborg, men jag har alltid haft en önskan att arbeta utomlands då mina föräldrar gjorde det i USA under tre år på 80-talet. Jag blev god vän med några tyskar under min tid i Edinburgh och de hade bara positiva saker att säga om Tyskland, vilket gjorde att jag sökte mig dit. Några intervjuer senare var jag på plats i München för att arbeta på e-handelsföretaget CupoNation, som är en del av den berömda inkubatorn Rocket Internet (delägt av Kinnevik), som har verksamhet i 17 länder. Företaget samarbetar med flera av de största e-handelsaktörerna och hjälper dessa att öka försäljningen och få nya kunder genom att ta fram exklusiva rabattkoder och erbjudanden. CupoNation är en ledande rabattkodsplattform utanför USA som har som mål att få så många som möjligt att spara pengar på sina inköp på nätet. Jag började med att göra praktik, men fick efter hårt arbete en fast anställning som PR-chef mot den svenska marknaden och har som uppdrag att genom olika kommunikationsinsatser skapa mer uppmärksamhet om företaget i Sverige.
Arbetsmiljön skiljer sig markant från den svenska i och med att den är mer flexibel, men det innebär att man har mer ansvar och jobbar längre dagar. Här jobbar jag med nordiska medarbetare, men även med personer från exempelvis Spanien, Frankrike, Indien och Ryssland. Emellanåt reser vi även till Sverige för att hålla olika typer av föredrag för att etablera oss som en tydlig professionell aktör och sprida ordet om oss.
Avslutningsvis har jag några tips jag skulle vilja dela med mig av:
- Tänk på möjligheterna även utanför Sverige. Särskilt inom EU är det smidigt att flytta och kräver inte mycket pappersarbete. Av erfarenhet vet jag att det kan vara svårt att få jobb efter examen, men ofta kan din kompetens vara mer eftertraktad utomlands. Jag är nöjd att jag tog beslutet och har haft en fantastisk tid hittills i Tyskland.
- Praktisk erfarenhet är betydelsefullt, eftersom det ofta krävs i någon form innan du börjar arbeta och du kommer verkligen att få användning av det. Försök att även göra något annat förutom den tre månader långa praktiken och skapa kontakter med näringslivet.
- Läs och håll dig uppdaterad. Det gäller såväl nyheter som böcker. Detta bidrar till att du både skriver bättre och får bättre koll på vad som pågår i omvärlden. I ett kreativt yrke som PR är det nödvändigt vid idéskapande.
- Glöm inte bort möjligheten att även kunna praktisera efter avslutad examen, vilket i sin tur kan leda till fast anställning på samma företag om du gör bra ifrån dig.