Litteraturlista

Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-19

Kontrastiv grammatik och skriftlig språkfärdighet (Contrastive Grammar and Written Proficiency) 5,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Smitterberg, Erik (2007). Spotting the Error. Studentlitteratur. (156 sidor).

Swan, Michael & Smith, Bernard (2001). Learner English: A Teacher’s Guide to Interference and Other Problems. Cambridge University Press. (356 sidor). Finns även som e-bok vid universitetsbiblioteket.

Artiklar och övrigt material tillhandahålls via lärplattformen (ca 300 sidor).

Kontrastiv fonetik och uttal (Contrastive Phonetics and Pronunciation) 2,0 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hewings, Martin (2004). Pronunciation Practice Activities. A Resource Book for Teaching English Pronunciation. Cambridge University Press. (246 sidor).

Mobärg, Mats. (2001). Basic English Phonetics. Kompendium, tillhandahålls via lärplattformen. (34 sidor)

Swan, Michael & Smith, Bernard (2001). Learner English: A Teacher’s Guide to Interference and Other Problems. Cambridge: CUP. (356 sidor). Finns även som e-bok vid universitetsbiblioteket.

Övrigt material tillhandahålls via lärplattformen (ca 90 sidor).

Referenslitteratur rekommenderas för självstudier (båda delkurserna)

McCarthy, Michael & O’Dell, Felicity (2016). Academic Vocabulary in Use. Vocabulary reference and practice (2nd edition). Cambridge University Press. (173 sidor.)

En kontrastiv grammatik, exempelvis någon av följande:

Ljung, Magnus & Ohlander, Sölve. (1992). Gleerups engelska grammatik. Gleerups.

Svartvik, Jan & Sager, Olof. (1996). Engelsk universitetsgrammatik. Liber.

Svartvik, Jan & Sager, Olof. (2010) Modern engelsk grammatik. Liber.