Musikalregins processer
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fristående kurs.
Behörighet
Innehåll
Kursens innehåll består i att aktivt delta i processen med en examensproduktion på kandidatutbildningen i musikal utifrån ett regiperspektiv. I kursen följer studenten produktionens regissör, som också fungerar som huvudhandledare. Kursen omfattar bland annat insyn i manusanalys, utveckling av föreställningens idékoncept och dramaturgi i dialog med produktionens olika delar och funktioner, samt auskultation av praktiskt regiarbete under repetitionsprocessen. Utöver det ingår viss administrativt arbete som tillhör regissörsrollen.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika regimetoder
- redogöra för olika perspektiv på kommunikation mellan scen och publik
- redogöra för skillnader mellan musikalartistens och regissörens uppgifter i det sceniska arbetet
- redogöra för relationen mellan musikalartist och regissör i det sceniska arbetet
Färdigheter och förmåga
- analysera ett sceniskt material
- under vägledning genomföra administrativa uppgifter som tillhör regissörsrollen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över regissörens roll som arbetsledare respektive konstnär
- reflektera över regiarbete i förhållande till samtidsfrågor
- värdera egna kunskaper och färdigheter, och utifrån dessa kunna dra slutsatser av behov för vidareutveckling
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av auskultation samt praktiska och teoretiska uppgifter.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Studentens prestationer kommer att bedömas kontinuerligt under kursens gång genom gestaltande, muntliga och skriftliga redovisningar och reflektioner. För betyget godkänd fordras godkänt resultat på samtliga examinerande moment.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Kursvärdering
Studenten utvärderar kursen skriftligt och anonymt efter kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Eventuella förändringar i kursens upplägg presenteras för studenterna vid nästkommande kurstillfälle.
Övriga föreskrifter
Jämställdhet, jämlikhet och mångfald ska beaktas i alla kurser på Högskolan för scen och musik. Utgångspunkten är alla människors lika värde och möjlighet till delaktighet, såväl inom skolans verksamhet som i det omgivande samhället. Likaså ska Högskolan för scen och musik i alla sina kurser beakta frågor om hållbar utveckling, vilket innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, samt ekonomisk och social välfärd och rättvisa.