Musikvetenskap fördjupning
Om litteraturlistan
Litteraturlista MV1311, HT24
Delkurs 1, Teorier och metoder
Cook, Nicholas. 2021. Music. A Very Short Introduction. Oxford: University press (137 sid)
Cusick, Susanne. 2010 (2001). “Gender, Musicology and Feminism”, I Cook, Nicholas & Everist, Mark. Rethinking Music. New York: Oxford university press. S.471-498. (27s)
DeNora, Tia. 2000. “Introduction”. Music in everyday life. Cambridge: Cambridge university press. S. 1-20. (20s) [Finns som ebok via UB https://ebookcentral.proquest.com/lib/gu/detail.action?docID=202178 ]
Harper-Scott, J.P.E. and Jim Samson. 2009. An Introduction to Music Studies. Cambridge: University press. (296 sid) [Finns via UB som ebok https://www-cambridge-org.ezproxy.ub.gu.se/highereducation/books/an-introduction-to-music-studies/12ED8E2025D8125A9FBB2FD15439C089#contents ]
Liedman, Sven-Eric. 1998. Mellan det triviala och det outsägliga. Blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia. Göteborg: Daidalos (164 sid)
Lundström, Håkan. 2019. Svensk forskning i musik de senaste 100 åren. Svensk Tidskrift för Musikforskning/Swedish Journal of Music Research STM/SJM. vol. 101 sid 1–47 (48 sid) https://musikforskning.se/stm-sjm/node/268
McClary, 2002 (1991). Feminine Endings, Music, Gender and Sexuality. Minneapolis: University of Minneapolis Press s. 3-34 (31s) (finns som ebok https://ebookcentral.proquest.com/lib/gu/reader.action?docID=316715&ppg=10 )
Middleton, Richard. 2011. ”Introduction”. The cultural study of music: a critical introduction / edited by Clayton, Martin, Herbert, Trevor & Middleton, Richard. New York: Routledge. s. 1-15 (15s)
Söderbom, Arne och Pia Ulvenblad. 2016. Värt att veta om uppsatsskrivande – rapporter, projektarbete och examensarbete. Lund: Studentlitteratur (142 sid)
Williams, Alastair. 2001. Constructing Musicology. Aldershot: Ashgate (162 sid)
Totalt: 1042s
Samt valda artiklar ur STM/SJM som studenterna väljer i samråd med läraren
Delkurs 2, Tematisk fördjupning
Barz, Gregory F. and Timothy J. Cooley. 2008. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. 2.nd ed. New York: Oxford University Press. https://ebookcentral.proquest.com/lib/gu/detail.action?docID=415761&pq-origsite=primo kap 1, 3, 5 och 6 (74 sid)
Bent, Ian D. “Analysis: 1. General”, Grove music online, Oxford music online (ca 8s)
Bergman, Åsa and Monica Lindgren. 2017. Navigating Between an Emic and Etic Approach in Ethnographic Research. Crucial Aspects and Strategies when Communicating Critical Results to Participants. Ethnography and Education. sid 477-489 (15 s) ISSN: 1745-7823 DOI:10.1080/17457823.2017.1387066. http://dx.doi.org/10.1080/17457823.2017.1387066
Cook, Nicholas. 1987. “Traditional Methods of Analysis”. A Guide to Musical Analysis. Oxford University Press. S. 7-26. (19s)
Dahlhaus, Carl, “What is a fact of music history?”, Foundations of music history, Cambridge 1983, s. 33–43 (10s) (finns som ebok)
Dahlstedt, Sten. 2004. ”Att skapa källor: om Bo Wallners personarkiv”, Dokumenterat : bulletin från Statens musikbibliotek. - Stockholm : Statens musikbibliotek, 2000-. ISSN 1404-9899; 2004 (nr 35), s. 10-14, http://carkiv.musikverk.se/www/epublikationer/dokumenterat_35.pdf (5s.)
Florén, Anders, Ågren, Henrik och Erlandsson, Susanna. 2018. ”Kapitel 5. Källmaterial och källkritik”, Historiska undersökningar: grunder i historisk teori, metod och framställningssätt, Studentlitteratur. s. 73–84 (11s)
Goehr, Lydia. 1994. “After 1800: The Beethoven Paradigm”, The imaginary museum of musical works: an essay on the philosophy of music, Oxford university press. s. 205–242 (37s) [finns som ebok via UB]
Grimley, Daniel. 2016. “"In the Mood": Peer Gynt and the Affective Landscapes of Grieg's Stemninger, op. 73”, 19th century music. Vol.40 (2), p.106-130 (24s)
Hamer, Laura. 2019. “Critiquing the Canon: The Role of Criticism in Canon formation”, The Cambridge history of music criticism, Cambridge University Press. s. 231–248 (17s)
Harper-Scott, J.P.E. and Jim Samson. 2009. An Introduction to Music Studies. Cambride: University press. (296 sid) https://www-cambridge-org.ezproxy.ub.gu.se/highereducation/books/an-introduction-to-music-studies/12ED8E2025D8125A9FBB2FD15439C089#contents kap 6-16
Inwood, Michael. 1998. ”Hermeneutis”. Routledge Encyklopedia of Philosophy. Taylor and francis. (uppladdad i Studium) (ca10s.)
Machin, David. 2010. “Analysing lyrics: Values, Participants, Agency” och “Sound Qualities: Arrangement and Rhythm”. Analyzing popular music: Image, sound, text. London: Sage. s. 77-97 och 114-132 (20+18s)
Martinsson, Lena. 2006. Syftet som arbetsredskap. I Eskilsson, Lena och Hildur Kalman. ”Att baka en katedral” -genusperspektiv på avhandlingsskrivande. Umeå: Umeå Universitet s. 8-9 (2 sid)
Moore, Alan F. 2012. Song means : analysing and interpreting recorded popular song. Ashgate Pub. Co. (kap 1 “Methodology” s. 1-18) (18s)
Moore, Alan F. 2003. “Introduction”. Ed. Moore, Allan F. Analyzing popular music. Cambridge university press. S. 1-15. (15s)
Nettl, Bruno. 2017. Have You Changed Your Mind? Reflections on Sixty Years in Ethnomusicology. Acta Musicologica [Vol.] 89, [Fasc.] 1 s. 45-65 (20 sid)
Reese Willén, Anne. 2022. "Den sannolikt mest hoppgifvande bland alla det unga Sveriges tonsättare: Emil Sjögrens position som tonsättare". I Anders Edling & Erik Wallrup (red.), Emil Sjögren: En vägvisare. Möklinta : Gidlunds förlag. S. 13-44 (31s) https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1711288/FULLTEXT02.pdf
Stilwell, Robynn J. “The sound is ‘out there’: score, sound design and exoticism in The X-files. Moore, Allan F. Analyzing popular music. Cambridge: Cambridge university press. S. 60-79. (19s)
Söderbom, Arne och Pia Ulvenblad. 2016. Värt att veta om uppsatsskrivande – rapporter, projektarbete och examensarbete Lund: Studentlitteratur (142 sid)
Treitler, Leo. 2010 (2001). ”The Historiography of Music: Issues of past and present”. I Cook, Nicholas & Everist, Mark. Rethinking Music. New York: Oxford university press. S. 356-377. (21s)
Walzer, Robert. 2003. “Popular music analysis: ten apothegms and four instances”. Moore, Allan F. Analyzing popular music. Cambridge university press. S.16-38 (22s)
Wegman, Rob (2012). ”Historical Musicology: Is it still possible?”. The cultural study of music : a critical introduction. Ed. Martin Clayton, Trevor Herbert, Richard Middleton. New York: Routledge. S. 40–48. (8s)
Weber, William. 2003. “Consequences of Canon: The Institutionalization of Enmity between Contemporary and Classical Music”, Common Knowledge, Volume 9, Issue 1. S.78-99 (21s)
Tillkommer ett urval av exempelartiklar samt av studenterna i samråd med lärare utvalda delar av avhandlingstexter.
Delkurs 3, Kandidatuppsatskurs
Söderbom, Arne och Pia Ulvenblad. 2016. Värt att veta om uppsatsskrivande – rapporter, projektarbete och examensarbete Lund: Studentlitteratur (142 sid)