Litteraturlista

Musikvetenskapliga metoder

Kurs
MV1510
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2025 (2025-01-20)
Beslutsdatum
2024-11-21

[De flesta av dessa böcker kommer inte att läsas i sin helhet utan vi kommer att fokusera på utvalda kapitel och metodböckerna kommer i övrigt att fungera som referenslitteratur för uppsatskursen, MV1520]


Arvidsson, Alf (2022), Kulturanalys och metakultur, Lund: Studentlitteratur (valda delar om ca. 100s)

Bjereld, Ulf, Demker, Maria & Hinnfors, Jonas (2018), Varför vetenskap? (Lund: Studentlitteratur) (115s)

Bergman, Johan, Byström, Mikael & Glover, Nikolas (2011), ”3.’Truth Hides’: Verktyg för att undersöka det förflutna”, Sign o’the times: Introduktion till populärmusik som historia (Lund: Studentlitteratur), s.53-73 (21s)

Gustavsson, Martin och Svanström, Yvonne (red.) (2022), ”2. Källkritik”, ”3. Textanalys”, och ”5. Diskursanalys”, Metod: guide för historiska studier, 2a uppl., (Lund : Studentlitteratur), s. 41-66, 69-96, 135-164. (84s)

Klingberg, Gunilla & Hallberg, Ulrika (red.). Kvalitativa metoder helt enkelt, (Lund: Studentlitteratur) (valda delar om ca 150s)

Lundberg, Dan, Malm, Krister och Ronström, Owe (2000), ”Arenor”, Musik, medier, mångkultur: Förändringar i svenska musiklandskap (Hedemora : Gidlund), s. 51-59. (9s)

Vetenskapsrådet, ”1. Inledning” och ”2. Ramar och utgångspunkter för god forskningssed”, God forskningssed (2024), https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html, s. 5-20 (16s)

Exemplifierande artiklar och kapitel:

Bergman, Åsa (2024), “Exchange and negotiation of value when symphonic music is marketed as a commodity”, Svensk tidskrift för musikforskning, vol 106, 65–82. https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v106.18757 (14s)

De Bois, Sam (2022), “Digitalization and the Musical Mediation of Anti-Democratic Ideologies in Alt-Right Forums”, Popular music and society, vol. 45, s. 48-66 (19s)

Garberding, P., Geisler, U., & Rosengren, H. (2019). ”Jag ser till att bli uppfattad som en vanlig DDR-medborgare”: Musikforskaren Gerd Schönfelder, Kungl. Musikaliska akademien och Stasi. Svensk Tidskrift för Musikforskning Swedish Journal of Music Research101, 103–135. Hämtad från https://publicera.kb.se/stm-sjm/article/view/33415 (33s)

Modin, Madeleine (2022), ”Publiken och båten på visvågen: Vispråmen Storken 1962-1969), i Hyltén-Cavallius, Sverker [red.] Kreativa förflyttningar: musikaliska flöden i 1960- och 1970-talens Sverige, Möklinta: Gidlunds, s. 93-125. (33s)

Reese Willén, Anne (2014), “Kapitel 1: Utgångspunkter och problemställning”, I huvudstaden, musiklivets härd. Den strukturella omvandlingen av Stockholms offentliga konstmusikliv ca 1840-1890 (Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis), s. 15-41 [E-bok i Diva] https://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A691584&dswid=-4166 (27s)

van Kan, Misha (2023), “Electronic music as music heritage: When the future becomes a valuable past”, Svensk tidskrift för musikforskning, vol 105, 41–64. https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v105.11392 (20s)


Totalt: ca 614s.

Ytterligare texter och arbetsmaterial kan tillkomma enligt lärares anvisningar.