Naturvetenskap och teknik för lärare åk 4-6
Om litteraturlistan
Andersson, Björn. (2008). Att förstå grundskolans naturvetenskap – forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur. 370 s.
Anderson, Björn, Svensson, Maria, Zetterqvist, Ann. (2008) Några uppgifter som belyser elevers uppfattningar om vad som är teknik, NorDina, 4(2) s. 168-176.
Areskoug, M., Ekborg, M., Lindahl, B., & Rosberg, M. (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö: Glerups. 252 sid.
Areskoug, M., Ekborg, M., Nilsson, K.; & Sallnäs, D. (2024). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken – Metodik för lärare F-6. Malmö: Gleerups. 343 sid.
Bengtsson, J. & Bolander, E. (red) (2024). Sexualitet, identitet och relationer i skolan: F-6 och fritidshem. Malmö: Gleerups. 176 sid.
Björkholm, Eva. (2014) Exploring the capability of evaluating technical solutions: a collaborative study into the primary technology classroom. International Journal of Technology and Design Education, 24(1), pp 1-18.
Dahlöf, Annamaria. (2010). Sexualkunskap. Mölnlycke: UR i samarbete med RFSU. (Kap. 3, sid 37-53, tillgänglig som pdf i lärplattformen).
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket Stärk lärandet. Hallgren & Fallgren. Uppsala (278 sid). (Kap. 2-4)
Harlen, Wynne (red.). (1996). Våga språnget! Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen. (1. uppl.) Stockholm: Almqvist & Wiksell. 149 s.
Helldén m.fl. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Liber. Kap 2, s.21-27 (Tillgänglig som pdf i lärplattformen)
Häggström, Johan; Bergqvist, Maria; Hansson, Henrik; Kullberg, Angelika & Magnusson, Joakim. (2012). Learning study – en guide. NCM, Göteborgs universitet. (Tillgänglig som pdf i lärplattformen).
Jönsson, A. (2024). Betygssättningens didaktik. Gleerups. sid. 11-63
Magnusson, Joakim., & Maunula, Tuula. (2013). Variation av undervisnings - innehåll för att möjliggöra urskiljning av kritiska aspekter av begreppet densitet. Forskning om undervisning och lärande, 10, 82-105. (Tillgänglig som pdf i lärplattformen)
Pleijel, Håkan. (2022). Ekologi: En introduktion. Gleerups, Malmö 192 s.
Simonsson, N., & Riksförbundet för sexuell upplysning. (2012). Världens viktigaste handledning: Om kroppen, känslor och sex. Stockholm: Ordfront. (sid. 48-59). (Tillgänglig som pdf i lärplattformen).
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning -vad, hur och varför? https://www.skolverket.se/publikationsserier/kunskapsoversikter/2011/kunskapsbedomning---vad-hur-och-varfor. s. 7-75
Sundin, Bo. (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson. 100 s.
Vikström, A. (2015). Vad är det som gör skillnad?: Vad undervisningen måste göra synligt och vad eleverna måste lära sig för att förstå. Forskning om undervisning och lärande, (15), 22-37. (tillgänglig som PDF i lärplattformen)
Von Otter & Cederqvist. (2022). Teknik i skolan – en vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression. Liber. 184 s.
Tillgängliga via webben:
Andersson, Björn & Bach, Frank. (2004). Att undervisa om geometrisk optik, kunskapsbas och undervisningsförslag. Ämnesdidaktik i praktiken: nya vägar för undervisning i naturvetenskap. Göteborgs universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Enheten för ämnesdidaktik. Del 2-4. 66 s. Hämtas från http://hdl.handle.net/2077/10630.
Andersson, Björn, Bach, Frank, Frändberg, Birgitta, Jansson, Ingrid, Kärrqvist, Christina, Nyberg, Eva, Wallin, Anita & Zetterqvist, Ann. (2003). Grönskande är naturvetenskapliga teorier! Ämnesdidaktik i praktiken: nya vägar för undervisning i naturvetenskap. Göteborgs universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Enheten för ämnesdidaktik. Sid 45-59. Hämtas från http://hdl.handle.net/2077/10625
Andersson, Björn, Bach, Frank, Frändberg, Birgitta, Jansson, Ingrid, Kärrqvist, Christina, Nyberg, Eva, Wallin, Anita & Zetterqvist, Ann. (2003). Att förstå naturen ‐ från vardagsbegrepp till fysik, sex ʺworkshopsʺ. Ämnesdidaktik i praktiken: nya vägar för undervisning i naturvetenskap. Göteborgs universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik, Enheten för ämnesdidaktik. 152 s. Hämtas från http://hdl.handle.net/2077/10627.
Andersson, Björn, Bach, Frank, Frändberg, Birgitta, Hagman, Mats, Jansson, Ingrid, Kärrqvist, Christina; Nyberg, Eva, Wallin, Anita & Zetterqvist, Ann. (2003). Att förstå naturen – från vardagsbegrepp till biologi, fyra ”workshops”. Ämnesdidaktik i praktiken, nr 2. Göteborgs universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Enheten för ämnesdidaktik. Sid 29-110. Hämtas från http://hdl.handle.net/2077/10626
Andersson, Björn & Nyberg, Eva. (2006). Att undervisa om livscykler i skolår 1‐5, kunskapsbas och undervisningsförslag. Ämnesdidaktik i praktiken: nya vägar för undervisning i naturvetenskap. Göteborgs universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Enheten för ämnesdidaktik. 98 s. Hämtas från http://hdl.handle.net/2077/10631.
Andersson, Björn, Bach, Frank, Frändberg, Birgitta, Jansson, Ingrid, Kärrqvist, Christina, Nyberg, Eva, Wallin, Anita & Zetterqvist, Ann. (2003). Att förstå naturen-från vardagsbegrepp till kemi sex ”workshops”. Hämtas från http://hdl.handle.net/2077/10628
Nyberg, Eva. (2008). Om livets kontinuitet. Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler – en fallstudie i årskurs 5 Göteborg studies in educational sciences, 271. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. Länk: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/18826 S. 41- 49, 51-58, 197-202.
Nyberg, Eva, & Sanders, Dawn. (2013). Drawing attention to the ’green side of life’. Journal of Biological Education, Volym 2013, p.1-11. https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/00219266.2013.849282?needAccess=true
Skolverket. (2022). Lgr 22, kursplaner och kommentarmaterial. https://[www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa-](http://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa-) grundskoleniva/andrade-laroplaner-och-kursplaner-hosten-2022 Länkar till en externa sida.
Lgr 22 hämtas from 2022-07-01 från https://[www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-](http://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-) forskoleklassen-och-fritidshemmet---lgr22
Kommentarmaterial hämtas från https://[www.skolverket.se/undervisning/kommentarer/kommentarmaterial](http://www.skolverket.se/undervisning/kommentarer/kommentarmaterial)
Skolverket. (2012). Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet.
Stockholm: Skolverket. Finns tillgänglig på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2573
Skolverket. (2022). Sexualitet, samtycke och relationer. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sexualitet-samtycke-och-relationer
Svensson, Maria (2011). Tekniska system i grundskolan – kritiska aspekter som didaktisk möjlighet. NorDiNa 7 (2), 111-125. Hämtas från: https://journals.uio.no/nordina/article/view/241
West, Eva (2008). Att undervisa om ljud, hörsel och hälsa ‐ kunskapsbas, undervisningsförslag och kopieringsunderlag. Ämnesdidaktik i praktiken: nya vägar för undervisning i naturvetenskap. Göteborgs universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Enheten för ämnesdidaktik. Kap 1, 4, 5 & 7. 38 s. Hämtas från https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/18684
1177 Vårdguiden (2025). Kroppen. Västra Götalandsregionen. Tillgänglig via: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Kroppen/
Valbar litteratur
Ehinger, M. (2008). Repetitionskurs I kemi. Studentlitteratur. 312 s
Östklint, Johansson & Anderberg (2012). Fysik för lärare. Lund: Studentlitteratur. (Kap 16, 11 s. Tillgänglig som pdf i lärplattformen)