Litteraturlista

Naturvetenskap och teknik för lärare åk 4-6

Kurs
L6NT11
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-10

L6NT11** Naturvetenskap och teknik för lärare åk 4-6, 30 högskolepoäng**

Science and Technology for Teachers in Year 4-6, 30 credits

Grundnivå / First Cycle


Litteraturlista för L6NT11, gällande från och med höstterminen 2024 Litteraturlistan är fastställd av Institutionen för didaktik och pedagogisk profession 2024-06-17 att gälla från och med 2024-09-02.

Se bilaga.


Obligatorisk litteratur

Andersson, Björn. (2008). Att förstå grundskolans naturvetenskap – forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur. 370 s.

Anderson, Björn, Svensson, Maria, Zetterqvist, Ann. (2008) Några uppgifter som belyser elevers uppfattningar om vad som är teknik, NorDina, 4(2) s. 168-176.

Areskoug, M., Ekborg, M., Lindahl, B., & Rosberg, M. (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö: Glerups. 252 sid.

Areskoug, M., Ekborg, M., Nilsson, K.; & Sallnäs, D. (2024). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken – Metodik för lärare F-6. Malmö: Glerups. 343 sid.

Björkholm, Eva. (2014) Exploring the capability of evaluating technical solutions: a collaborative study into the primary technology classroom. International Journal of Technology and Design Education, 24(1), pp 1-18.

Ceder, S., Gunnarsson, K., Planting-Bergloo, S., Öhman, L., & Orlander, A. (2021). Sexualitet och relationer: Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan (Upplaga 1 ed.). Lund: Studentlitteratur.

Dahlöf, Annamaria. (2010). Sexualkunskap. Mölnlycke: UR i samarbete med RFSU. (Kap. 3, sid 37-53, tillgänglig som pdf i lärplattformen).

Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket Stärk lärandet. Hallgren & Fallgren. Uppsala (278 sid). (Kap. 2-4)

Harlen, Wynne (red.). (1996). Våga språnget! Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen. (1. uppl.) Stockholm: Almqvist & Wiksell. 149 s.

Helldén m.fl. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Liber. Kap 2, s.21-27 (Tillgänglig som pdf i lärplattformen)

Häggström, Johan; Bergqvist, Maria; Hansson, Henrik; Kullberg, Angelika & Magnusson, Joakim. (2012). Learning study – en guide. NCM, Göteborgs universitet. (Tillgänglig som pdf i lärplattformen).

Jönsson, A. (2024). Betygssättningens didaktik. Gleerups. sid. 11-63

Magnusson, Joakim., & Maunula, Tuula. (2013). Variation av undervisnings - innehåll för att möjliggöra urskiljning av kritiska aspekter av begreppet densitet. Forskning om undervisning och lärande, 10, 82-105. (Tillgänglig som pdf i lärplattformen)

Pleijel, Håkan. (2022). Ekologi: En introduktion. Gleerups, Malmö 192 s.

Simonsson, N., & Riksförbundet för sexuell upplysning. (2012). Världens viktigaste handledning: Om kroppen, känslor och sex. Stockholm: Ordfront. (sid. 48-59). (Tillgänglig som pdf i lärplattformen).

Skolverket (2011). Kunskapsbedömning -vad, hur och varför? https://www.skolverket.se/publikationsserier/kunskapsoversikter/2011/kunskapsbedomning---vad-hur-och-varfor. s. 7-75

Sundin, Bo. (2006). Den kupade handen. Stockholm: Carlsson. 100 s.

Vikström, A. (2015). Vad är det som gör skillnad?: Vad undervisningen måste göra synligt och vad eleverna måste lära sig för att förstå. Forskning om undervisning och lärande, (15), 22-37. (tillgänglig som PDF i lärplattformen)

Von Otter & Cederqvist. (2022). Teknik i skolan – en vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression. Liber. 184 s.