Nätverkande – en röd tråd för Jesper
– Jag är precis där jag vill vara! säger Jesper Wilfing, som idag tillsammans med en vän driver eget teknikkonsultbolag. Jesper gick ut programmet inom Software Engineering and Management år 2005 och har sedan dess fördjupat sina erfarenheter och kunskaper, som hela tiden har lett honom vidare.
– Jag är precis där jag vill vara! säger Jesper Wilfing, som idag tillsammans med en vän driver eget teknikkonsultbolag. Jesper gick ut programmet inom Software Engineering and Management år 2005 och har sedan dess fördjupat sina erfarenheter och kunskaper, som hela tiden har lett honom vidare.
Nätverk och kontakter menar Jesper är en väldigt viktig bit för att utvecklas framåt och få inspiration och tips på vägen. Under utbildningen skapades ett värdefullt kontaktnät och sitt första jobb fick han genom en kontakt som trodde på hans potential. Det var även via en kontakt som det egna bolaget Conzeon skapades tillsammans med en kompanjon.
– Jag kom in i verksamheten som en av delägarna via en kontakt. Ägarna hade sin bas i Malmö och de kände att det var nödvändigt att vara på plats i Göteborg. Vi beslöt att köpa över bolaget och gjorde så i juni 2012. Förutom webb, SharePoint och .NET jobbar vi med andra aspekter av mjukvaruutveckling, så som arkitektur och kravhantering.
Jesper berättar att tanken på att starta bolag alltid har funnits där men att det har varit svårt att få tiden att räcka till – han gick dock en kurs på några poäng i entreprenörskap vid sidan av arbetet som var givande.
Efter köpet av teknikkonsultbolaget har det handlat mycket om att stabilisera och bygga upp.
– Det innebär en frihet att driva eget, men givetvis tar det mycket tid i anspråk. Det känns mer som att ägna sig åt ett roligt intresse än att "arbeta". Jag känner ett helt annat driv och inspiration eftersom allt jag gör bygger upp och utvecklar den egna verksamheten!
Problemlösning och teknik
Jesper berättar att intresset för problemlösning och teknik alltid funnits där och när internet slog igenom hoppade han på tåget.
– Jag läste naturvetenskapligt/tekniskt program på Frölundagymnasiet i Göteborg och efter det påbörjade jag en högskoleutbildning inom området datorsystemteknik. Det visade sig att det inte riktigt var min grej, det blev för stor inriktning mot hårdvara och utbildningen hade också ett mer klassiskt studieupplägg som kändes långt från det man ägnade sig åt ute i industrin.
Jesper valde ett annat spår och det blev istället en period med jobb på AstraZeneca med webbutveckling och support av webbapplikationer. Att jobba nära andra utvecklare gjorde att Jesper utvecklade ett stort intresse för området. Efter att ha hittat programmet inom Software Engineering and Management genom en annons sökte Jesper och kom in år 2002.
Social utbildning med stark verklighetsanknytning
– Första året höll utbildningen till på Hasselblad center, andra året flyttade vi till lokalerna till Patricia där miljön i möjligaste mån skulle efterlikna arbetslivets villkor.
– Allt var helt nytt när jag började. Det var en väldigt social miljö och vi umgicks mycket i gruppen. Alla hade inte en teknisk bakgrund, men vi stöttade varandra i de olika delarna och det fick säkert många att stanna kvar på utbildningen även om nivån ibland var krävande.
– Jag har kontakt med folk från den tiden nu tio år senare och vi utbyter fortfarande kunskap, det är en trygghet och kan ge väldigt mycket! Att studiemiljön och upplägget var branschnära i sin utformning och innehåll fick jag bekräftat när jag kom ut, det blev betydligt lättare att hoppa på första jobbet.
Jesper berättar att de hade den senaste tekniken att arbeta med och många föreläsare utifrån under utbildningen. Det var heller inte så stort fokus på läroböcker som det brukar vara. Terminen var upplagd med kurser under första halvan och ett större projektarbete i grupp den andra halvan – där man tillämpade det man lärt sig under terminens första hälft. Studenterna fick ett tema att hålla sig till och hade relativt fria händer inom det.
– Att arbeta i projektgrupper var enbart bra, det rådde en entreprenörssyn med fokus på vad som behövde göras och sen gällde brainstorming för att komma upp med en kreativ lösning. Rollerna var fria i grupperna, någon var kanske mer lagd åt en projektledarroll och då föll det sig naturligt, men samtidigt fick man chansen att prova på alla.
”Prova på olika roller”
– Om jag skulle ge ett råd till en ny student på programmet så är det absolut att passa på att testa många olika roller under utbildningen! Det har du verkligen nytta av sen när du kommer ut. Ett annat råd är att inte vara rädd att styra in projekten åt ett område du brinner för, som student har man all möjlighet att jobba med det, eftersom det råder så pass stor frihet inom de olika delprojekten.
Förutom att man fick en bra systemvetenskaplig grund på programmet, lyfter Jesper fram dokumentation, management, design, kvalitet, utvecklingsprocesser, samt arkitektur som viktiga bitar i utbildningen. Det var inriktningar med genomgående hög kvalitet, menar han.
– I viss mån saknade jag lite bredd då när jag gick utbildningen. Det blev lite för mycket av vissa programspråk, exempelvis Java. För min del kunde det ha varit lite mer av webbapplikationer och Internet. Men det fanns en bra programmeringsgrund och som nyanställd på ett företag har man ofta ganska högt i tak från början. Själva tänket har man med sig från utbildningen och man kan alltid lägga till de bitar man saknar.
Satsade på webbutveckling
Efter att ha gått ut Software Engineering and Management bestämde sig Jesper för att ta en magisterutbildning och valde programmet Entertainment Design and Technology.
– Jag hade tänkt läsa utbildningen medan jag sökte jobb, men det slutade med att jag gick ut hela magisterutbildningen. Under ex-jobbstiden sökte jag jobb inriktade mot webb och webbutveckling, eftersom jag hade ett stort intresse och ville utveckla de delarna mer! Genom mitt nätverk fick jag anställning på ett företag där jag fick hålla på just med webbapplikationer, det var kul och jag har haft jättestor nytta av det senare!
Innan Jesper och kompisen startade eget, arbetade han under en treårsperiod med webbutveckling och SharePoint som konsult på LBI, tidigare Framfab, med Volvo Cars globala hemsida. Han var även med och utvecklade första versionen av My Volvo – en tjänst för volvoägare.
Jobbar med Chalmersprojekt som underlättar studieplanering
– Nu är det hundra procent Conzeon som gäller! I framtiden hoppas vi ha mer tid att sitta in house och jobba med produktidéer och då får vi också anställa fler till bolaget. Vi vill dock växa långsamt och det får komma när tiden är mogen helt enkelt.
Jesper och hans kompanjon har nu ett uppdrag från Chalmers, där de arbetar med ett SharePoint-projekt som kallas ”VIS” – Verktyg för individuell studieplanering. Systemet är tänkt att tydliggöra olika examenskrav för studenten och visa status på hur långt man kommit i sin utbildning, bland annat genom att kombinera studieresultaten med studieplanen. Systemet är även tänkt att underlätta för handläggare och examensavdelning.
Jesper påpekar att blivande eller nuvarande studenter på utbildningen gärna får höra av sig till honom om de behöver tips eller råd om studier eller yrkesliv och tillägger att han är glad att han till slut hittade programmet.
– Med facit i hand var det absolut rätt utbildning för mig och jag kan rekommendera den till alla som vill jobba i branschen!
Text: Anna Ohlsson, 2013