Kursplan

Neuropsykologi -diagnostik och testmetodik i vuxenklinisk verksamhet

Kurs
PZ2201
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/48
Ikraftträdandedatum
2024-12-15
Beslutsdatum
2024-11-21
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Psykologiska institutionen

Kursens moduler

Neuropsykologisk teori, 7,5 Högskolepoäng
Neuropsykologiskt utlåtande, 7,5 Högskolepoäng

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs legitimation som psykolog. Under kurstiden skall deltagarna genomföra praktiska övningsmoment på hemorten. För detta krävs att deltagaren har en yrkesverksamhet med neuropsykologiska arbetsuppgifter och tillgång till lämpligt testmaterial. Dessutom krävs medgivande från arbetsgivaren att inom ramen för tjänsten få genomföra en utredning. Intyg från arbetsgivaren bifogas ansökan. Vidare krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.

Innehåll

Kursen skall ge fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper avseende neuropsykologisk utredning av vuxna. Kursen behandlar genomförandet av de olika stegen i en neuropsykologisk utredning och hur resultaten kan analyseras och tolkas. Olika neuropsykologiska test och testmetoder presenteras och diskuteras utifrån teoretiska, metodologiska och kliniska tillämpningsaspekter. Såväl kvalitativa som psykometriska aspekter belyses.

Kursen är indelad i två delkurser, en teoretisk del och en praktisk tillämpning.

Delkurser

1. Neuropsykologisk utredning, teoretisk del (Neuropsychological assessment, theoretical Part), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

2. Neuropsykologiskt utlåtande (Neuropsychological Report), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och resonera kring betydelsen av förberedelser, inledande intervju och observationer
  • redogöra för och resonera kring val av testmetoder, test samt administrering av dessa i olika kliniska sammanhang
  • redogöra för och resonera kring psykometriska och kvalitativa aspekter på sammanställning samt tolkning av insamlad information och resultat
  • diskutera kring återkoppling och tillämpning av resultat

Färdigheter och förmåga

  • planera och genomföra de olika stegen i en neuropsykologisk undersökning och författa ett utlåtande
  • tillämpa neuropsykologisk kunskap för att analysera kliniskt relevanta frågeställningar och problem i samband med avvikande hjärnfunktion
  • integrera testteoretisk kunskap och kunskap om neuropsykologiska symptom med tillämpning av neuropsykologiska testmetoder

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier samt redovisning.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Delkurs 1 är litteratur-och föreläsningsbaserad. Denna del examineras vid två moment: 1) ett muntligt seminarium med en skriftlig gruppuppgift, 2) ett testseminarium med muntlig redovisning. Delkurs 2 består av en tillämpad del. Kursdeltagaren genomför en egen utredning på hemorten. Detta arbete redovisas både muntligt och skriftligt. Utredningen redovisas och diskuteras vid ett gruppseminarium. Den skriftliga rapporten skall omfatta problemformulering, anamnes, val av test, redovisning och tolkning av resultat, förslag till åtgärd samt en teoretisk analys och diskussion. Då kursen har en praktisk-klinisk inriktning är samtliga undervisningsmoment obligatoriska, men frånvaro från 20% av föreläsningarna accepteras. Komplettering av frånvaro vid obligatoriska moment (seminarier och redovisningar) diskuteras med kursledaren. För studerande som underkänts ges möjlighet till förnyat prov.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Neuropsykologisk utredning, teori, 7,5 högskolepoäng

Muntligt seminarium med skriftlig gruppuppgift.

För betyget Godkänd krävs aktiv medverkan vid seminariet samt godkända svar på gruppuppgift. Endast betyget Godkänd eller Underkänd kan erhållas för denna uppgift.

Testseminarium med muntlig redovisning.

För betyget Godkänd krävs en korrekt och tydlig muntlig genomgång av det valda testets innehåll, mätområde och genomförande. För betyget Väl godkänd skall den muntliga redovisningen utöver vad som angetts ovan också omfatta en analys av metodens styrkor och svagheter, samt exempel på forskningsresultat avseende metodens tillämpning i specifika kliniska populationer.

Neuropsykologiskt utlåtande, 7,5 högskolepoäng

För att erhålla betyget Godkänd på den egna utredningen krävs en korrekt och tydlig framställning av utlåtandet samt en väl underbyggd argumentation för de val som har gjorts under utredningens genomförande.

För betyget Väl godkänd skall den skriftliga redovisningen av utredningen utöver vad som angetts ovan också omfatta en teoretisk fördjupning med en teoretisk analys och diskussion av uppvisad problematik. Denna fördjupning skall omfatta minst 2 A4-sidor text med enkelt radavstånd, utöver referenslistan. Analys och diskussion skall vara sammanhängande, tydlig och relevant och med hänvisningar till relevant litteratur. Analys och diskussion skall framställas på ett sådant sätt att det framgår att man förstått och lyckats integrera relevanta delar från facklitteratur och/eller vetenskaplig litteratur med den problematik som patienten uppvisat. Ytterligare information om redovisningen av den egna utredningen ges vid introduktionen av kursen vid kursstart.

För slutbetyget Godkänd (G) på hela kursen krävs betyget Godkänd på alla tre examinerande uppgifter. För slutbetyget Väl godkänd (VG) krävs Väl godkänd på delkursen Neuropsykologiskt utlåtande, Väl godkänd på uppgiften Testseminarium med muntlig redovisning och Godkänd (G) på uppgiften Muntligt seminarium med skriftlig gruppuppgift.

Kursvärdering

Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en verksamhetsberättelse, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Verksamhetsberättelsen behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Verksamhetsberättelser hålls tillgängliga för studenter.

Övriga föreskrifter

För genomförande av utredningen krävs medgivande från den aktuella patienten.

Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.

Kursplanen är fastställd av Psykologiska institutionen 2021-11-26 och reviderad 2022-04-28.