Kursplan

Opponering, 1 Högskolepoäng
Obligatoriska moment, 0,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupning inom klinisk nutrition och ges inom ramen för dietistprogrammet 240 hp. Kursen kan även ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Godkända kurser inom dietistprogrammets termin 1 - 6, 180 hp, eller motsvarande vård- eller hälsoinriktad naturvetenskaplig utbildning 180 hp inklusive näringslära 7,5 hp.

Innehåll

Kursen ger en fördjupad kunskap om nutritionsbehandling vid bariatrisk kirurgi. Kursen avhandlar arbete med nutritionsutredning, -diagnostik, -åtgärd, -uppföljning och utvärdering utifrån riktlinjer och patientperspektiv. En kortfattad historik och utveckling av kirurgiska metoder för behandling av fetma kommer att inleda kursen, liksom en genomgång av indikationer och kontraindikationer.

En väsentlig del är av kursen kommer att utgöras av att studera de verkningsmekanismer som medverkar till förändringar av kostintag och ätbeteende efter olika kirurgiska ingrepp. Fokus läggs på förändring av nutritionsstatus och behandling av nutritionsrelaterade komplikationer men också långsiktiga behandlingsresultat avseende ko-morbiditet, hälsorelaterad livskvalitet och viktutveckling kommer att ges utrymme.

Den vetenskapliga evidensen för nutritionsbehandling av normalförloppet och vid nutritionsrelaterade komplikationer vid bariatrisk kirurgi kommer att granskas.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• beskriva olika operationstekniker och deras effekt på fetmarelaterad sjuklighet samt indikationer och kontraindikationer
  • redogöra för olika operationsteknikers verkningsmekanismer samt påverkan på kostintag, ätbeteende och nutritionsstatus
  • förklara nutritionsåtgärder och deras verkningsmekanismer vid normalförloppet samt vid nutritionsrelaterade komplikationer

Färdigheter och förmåga

• föreslå och individanpassa nutritionsåtgärder och nutritionsuppföljning vid normalförloppet samt vid nutritionsrelaterade komplikationer utifrån evidensbaserade riktlinjer
  • argumentera för nackdelar och fördelar med bariatrisk kirurgi ur nutritionssynpunkt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• kritiskt diskutera forskningsrapporter inom ramen för nutritionsutredning, nutritionsåtgärder och nutritionsuppföljning vid bariatrisk kirurgi
  • problematisera kring för-förståelser/föreställningar om kostintag, ätbeteende samt nutritionsbehandling efter bariatrisk kirurgi
  • reflektera över hållbarhetsaspekter, social rättvisa samt kulturella värderingar när det gäller nutritionsbehandling vid bariatrisk kirurgi

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minet ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges i form av online-baserad distansutbildning med 6 nätträffar. Undervisningsformerna inkluderar föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, case-metodik, grupparbeten samt självständigt arbete. Inför varje undervisningstillfälle sker en instudering av ämnet via litteratur och andra medier, inspelade föreläsningar samt självständiga uppgifter.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

- en skriftlig individuell hemtentamen via Canvas

- en skriftlig inlämningsuppgift i grupp av genomfört grupparbete

- en skriftlig individuell inlämningsuppgift (beskrivning av bidrag till grupparbetet)

- en muntlig redovisning i grupp av genomfört grupparbete

- en muntlig opponering i grupp av en annan grupps inlämningsuppgift, samt

obligatoriska moment bestående av:

- ett uppstartstillfälle för grupparbete

- aktiv närvaro vid seminarier där övriga grupper muntligt redovisar och opponerar på grupparbeten

Vid hemtentan är allt kursmaterial tillåtet att använda. Samarbete mellan studenter är inte tillåtet och studenten ska själv formulera svaren under examinationen.

Frånvaro från ett obligatoriskt moment kan innebära att studenten får en alternativ uppgift enligt anvisningar från kursansvarig lärare.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment och önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget godkänd krävs att ett reflekterande förhållningssätt till lärandemål och innehåll kommer till uttryck vid examination.

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligen i slutet av kursen. Kursansvarig lärare sammanställer den slutliga kursvärderingen och ger förslag på utveckling av kursen. Analys återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs Universitets lärplattform.

Övriga föreskrifter

Kursen sker digitalt. Därför krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling samt webkamera och mikrofon.