Kursplan

Omgivningens betydelse vid hälsa och ohälsa

Environmental impact on health and illness

Kurs
OM4360
Grundnivå
22,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-09-24
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Individuell bedömning av VFU psykiatri , 5 Högskolepoäng
Individuell muntlig examinationsuppgift psykiatri, 1 Högskolepoäng
Individuell bedömning av VFU kommunal hälso- och sjukvård, 5,5 Högskolepoäng
Individuell bedömning av VFU primärvård, 5 Högskolepoäng
Individuell muntlig examinationsuppgift primärvård, 1 Högskolepoäng
Reflektion i grupp- Yrkesspåret , 0,5 Högskolepoäng
Individuell skriftlig salstentamen- läkemedelsberäkning, 0,5 Högskolepoäng
Individuell skriftlig salstentamen- omgivningens betydelse vid hälsa och ohälsa , 2 Högskolepoäng
Individuell muntlig examination- etik, 1 Högskolepoäng
Individuell skriftlig inlämningsuppgift- hållbar utveckling, 0,5 Högskolepoäng
Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift- samordnad vårdplanering, 0,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk fortsättningskurs i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga kurser från termin 1 och 2, motsvarande 60 högskolepoäng, i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående termins slut.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurs 1: Omvårdnad inom olika vårdområden, 18 högskolepoäng

Verksamhetsförlagd utbildning inom psykiatrisk vård, kommunal hälso- och sjukvård, samt primärvård innefattande barnhälsovård

Professionell kommunikation med patient och/eller närstående i relation till patientens välbefinnande, livsstil och hälsa

Läkemedelshantering

Nätverkskarta

Metoder i omvårdnad

Dokumentation

Etik och förhållningssätt

Lagar och författningar

Professionell utveckling


Delkurs 2: Individ, familj och omgivning, 4,5 högskolepoäng


Hälsa ur ett folkhälso- och samhällsperspektiv

Sjuksköterskans etiska ställningstagande

Våld i nära relationer

Omgivningens och livsstilens betydelse för familjens och individens hälsa och välbefinnande i ett livscykelperspektiv

Hälsofrämjande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder

Läkemedelsberäkning

Hållbar utveckling

Mål

Kunskap och förståelse

  • beskriva befolkningens hälsa ur ett folkhälsoperspektiv nationellt och globalt 
  • beskriva omgivningens och livsstilens betydelse för individens och familjens hälsa ur ett livscykelperspektiv
  • analysera omgivningsfaktorer i relation till patientens vårdbehov i psykiatrisk vård i primärvård, i kommunal hälso- och sjukvård 
  • beskriva och argumentera för sjuksköterskans ansvar och omvårdnadsåtgärders betydelse för den fysiska och psykosociala miljön
  • analysera hur sjuksköterskans etiska ställningstaganden påverkar omvårdnadsarbetet
  • identifiera hälsorisker utifrån socioekonomi, genus, ålder och etnicitet i mikro-, meso- och makroperspektiv
  • beskriva begreppet våld i nära relationer, dess omfattning och konsekvenser för individ och närstående
  • redogöra för relevanta lagar och författningar 
  • beskriva och argumentera för betydelsen av sjuksköterskans insatser för att tillämpa hållbar utveckling i olika omvårdnads sammanhang 


Färdigheter och förmåga

  • dokumentera omvårdnadsprocessen
  • beskriva salutogena perspektiv i sjuksköterskans omvårdnadsarbete
  • beskriva och argumentera hur resurser, hinder och risker i omgivningen har betydelse för patientens hälsa och välbefinnande
  • utföra hälsofrämjande arbete
  • tillämpa tekniker och metoder inom omvårdnad
  • kommunicera professionellt med patient, närstående och vårdteam samt vid behov föra patientens talan
  • utföra läkemedelsberäkning samt läkemedelshantering


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över hur attityder, värderingar och förhållningssätt påverkar förutsättningar för vård
  • värdera hur evidensbaserad kunskap omsätts i folkhälsoarbete
  • reflektera över yrkesetiska riktlinjer och principer relaterat till patientens integritet och autonomi
  • analysera hur livsstil, miljöfaktorer, vårdens organisation och struktur samt övriga bestämningsfaktorer påverkar folkhälsan
  • reflektera över den personliga och professionella rollen i mötet med patient, närstående och vårdteam
  • reflektera över palliativa omvårdnadsinsatser i samband med vård i livets slutskede
  • reflektera över den fysiska och psykosociala vårdmiljöns betydelse för hälsa 
  • reflektera utifrån erfarenheter från VFU samt om samband mellan teori och praktik

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av:

föreläsningar
seminarier
självstudier
workshops
verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Examinationsformer

Examination sker i form av:

Delkurs 1:

Individuell bedömning av VFU psykiatri (5 hp)

*individuell muntlig examinationsuppgift psykiatri (1 hp)

Individuell bedömning av VFU kommunal hälso- och sjukvård (5,5 hp)

Individuell bedömning av VFU primärvård (5 hp) *

individuell muntlig examinationsuppgift primärvård (1 hp)

Reflektion i grupp- Yrkesspåret (0,5 hp)

Delkurs 2:

individuell skriftlig salstentamen- läkemedelsberäkning (0,5 hp) individuell skriftlig salstentamen- omgivningens betydelse vid hälsa och ohälsa (2 hp)

*individuell muntlig examination- etik (1 hp)

individuell skriftlig inlämningsuppgift- hållbar utveckling (0,5 hp)

*Individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift- samordnad vårdplanering, SVPL (0,5 hp)

Student kan ges möjlighet att komplettera inlämnad uppgift. Examinationer märkta med * kan kompletteras.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Antalet examinationstillfällen vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är begränsade till två.

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Ingen ledighet beviljas under VFU. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/

Vid verksamhetsförlagd utbildning kan placering ske utanför Göteborg vilket kan medföra ökade kostnader för studenten.