Kursplan

Omvårdnad vid komplexa vårdsituationer

Nursing care in complex care situations

Kurs
OM4400
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/13
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-16
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Individuell bedömning av VFU, 1,5 Högskolepoäng
Individuell skriftlig salstentamen, 2,5 Högskolepoäng
Muntlig och skriftlig tentamen i seminarieform, 2,5 Högskolepoäng
Simulering, 1 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som obligatorisk kurs i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat i samtliga kurser från termin 1, 2 och 3,
motsvarande 90 högskolepoäng, i Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng.
Förkunskapskravet ska vara uppfyllt senast 6 veckor innan föregående terminsslut.

Innehåll

anestesi- och operationssjukvård

avancerad hemsjukvård

barnsjukvård

intensivvård och postoperativ vård

prehospital vård

prehospital traumavård

psykiatrisk vård

ansvar vid omvårdnad av patienter med komplexa vårdbehov

etiska dilemman

kommunikation och strukturerat omhändertagande i komplexa vårdsituationer (ABCDE/Crew Resource Management - CRM)

Mål

 Kunskap och förståelse

  • redogöra för komplexiteten och etiska dilemman som uppstår i olika vårdsituationer utifrån patient-, anhörig- och sjuksköterskeperspektiv

  • identifiera, kritiskt granska och använda evidens som grund för
    omvårdnadsåtgärder i komplexa vårdsituationer

  • identifiera och jämföra komplexitet i vårdsituationer inom olika specialistområden

  • redogöra för och beskriva vanligt förekommande behandlingsprinciper inom olika specialistområde

    Färdigheter och förmåga

  • tillämpa omvårdnadsprocessen vid komplexa omvårdnadssituationer

  • tillämpa akut omhändertagande i ett team vid komplexa vårdsituationer

    Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera och redogöra över patienters och närståendes behov av kunskap och information vid komplexa omvårdnadssituationer

  • reflektera över attityder, normer och mänskliga rättigheter i samband med komplexa omvårdnadssituationer

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av:
föreläsningar
färdighetsträning
simulering
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
workshop
seminarier

Examinationsformer

Examination sker i form av:

individuell bedömning av VFU (1,5 hp)

individuell skriftlig salstentamen (2,5 hp)

muntlig och skriftlig tentamen i seminarieform (2,5 hp)

simulering (1 hp)

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

Antal examinationstillfällen på moment på kliniskt träningscentrum är begränsade till fem tillfällen.


Ingen ledighet beviljas under VFU. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter