Pedagogisk och kulturpedagogisk handledare 2
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
Andersen, C. E., Aronsson, L., Lenz Taguchi, H. (red.) (2023). Höj hörstyrkan! Lyssnande pedagogik idag och i framtiden. Gleerups. (275 s)
Andersson, Y. (2023). Förskollärares estetiska erbjudanden åt barn i lek. Dramaverktyg som estetiska strategier med didaktisk potential i förskollärarstudenters lekundervisning i förskola. [Masteruppsats, Stockholms universitet]. (Tillgängliggörs på lärplattform vid kursstart) (57 s)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn; kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Studentlitteratur. (166 s)
Cederberg-Scheike, A. (2020). Praktisk handbok i Kollgialt lärande. Leda utvecklingsarbete i skola och förskola. Studentlitteratur. (129 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande; Postmoderna perspektiv – Exemplet förskolan. Liber. (328 s)
Delblanc, Åsa, Harju, Anne & Åkerblom, Annika (2021). Möjligheter och utmaningar för förskola. I en tid av mångfald och rörlighet. Studentlitteratur. (151 s)
Hirsh, Åsa & Bergmo-Prvulovic, Ingela (2019). Teachers leading teachers – understanding middle-leaders’ role and thoughts about career in the context of a changed division of labour. School Leadership & Management, 39 (3-4), 352-371. (Tillgängliggörs på lärplattform vid kursstart) (19 s)
Häikiö, T. (2007). Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola. Doktorsavhandling. Acta Universitatis Gothoburgensis, Art and Architecture, nr 24. Göteborgs universitet. (Tillgängliggörs på lärplattform vid kursstart.) (368 s)
Karlsson Häikiö, T. (2020). Att vara vid sina sinnen. I Klerfelt, A. & Qvarsell, B. (red.). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Gleerups. (Tillgängliggörs på lärplattform vid kursstart) (15 s)
Linder, Linda (2021). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Lärarförlaget. (236 s)
Lindström, Lars (2012). Aesthetic learning about, in, with and trough the arts: A curriculum study. International Journal of Art & Design Education, 31(2), 174-179. (Tillgängliggörs på lärplattform vid kursstart) (5 s)
Lindström, Lars (2015). Fyra estetiska lärandeformer, Lärande om, i, med och genom. I Handbok för planering av kulturprojekt i skolan. (s. 34-39) Västragötalandsregionen Kultur i Väst. (Tillgängliggörs på lärplattform vid kursstart) (5 s)
Läroplan för förskola. Reviderad 2019. (2019). Skolverket. www.skolverket.se
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. www.skolverket.se
Reggio Children/Project Zero (2001). Att göra lärandet synligt - barns lärande individuellt och i grupp. (Originaltitel: Making learning visible). Reggio Emilia. Femte tryckningen. (363 s)
Åsén, Gunnar (2023) (Red). Utvärdering & Pedagogisk bedömning i förskolan. Liber. (244 s)