Politisk psykologi
Political psychology
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en kärnkurs och ges som fristående kurs på avancerad nivå.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 180 hp från högskolestudier på grundnivå. Sökande ska dessutom kunna visa kunskaper i engelska: Engelska 6/Engelska kurs B från svensk gymnasieskola eller motsvarande kunskaper från ett internationellt erkänt test, såsom TOEFL eller IELTS.
Innehåll
Kursen skall ge fördjupade teoretiska kunskaper avseende psykologiska angreppssätt på politiska företeelser och problem. En avgränsad tillämpning av den teoretiska kunskapen dokumenteras i ett självständigt planerat arbete.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- definiera politisk psykologi som vetenskapligt område
- redogöra för viktiga forskningsresultat inom politisk psykologi och relatera dessa till underliggande psykologiska principer och teorier samt applicera dessa forskningsresultat, principer och teorier på specifika politiska problem
Färdigheter och förmåga
- självständigt beskriva och analysera problem genom att använda teorier och begrepp inom politisk psykologi
- urskilja och beskriva grundläggande metoder som kan användas för att studera specifika politiska problem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera nyttan av psykologisk kunskap och analysera, förstå och applicera denna kunskap i syfte att föreslå lösningar på politiska problem
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Examinationen består av två delar:
1. Studenten skall genom aktiv närvaro ta del av obligatoriska seminarier inkluderat inlämningsuppgifter knutna därtill;
2. Studenten skall individuellt genomföra ett skriftligt arbete där teorier inom politisk psykologi tillämpas på en vald frågeställning.
Seminarier inklusive inlämningsuppgifter är obligatoriska. All undervisning kan utgöra grund för examination. Frånvaro tas igen enligt kursledarens anvisningar.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22 §).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd på kursen krävs:
- Aktiv närvaro på seminarierna samt betyget Godkänd på samtliga därtill knutna inlämningsuppgifter samt;
- Betyget Godkänd på det individuellt genomförda skriftliga arbetet.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs:
- Aktiv närvaro på seminarierna samt betyget Väl godkänd på majoriteten av därtill knutna inlämningsuppgifter samt;
- Betyget Godkänd på det individuellt genomförda skriftliga arbetet.
Kursvärdering
Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.
Övriga föreskrifter
Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.