Kursplan

Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Kursens moduler

Generell professionshandledning, 4,5 Högskolepoäng
Plan för handledning, 3 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs lärarexamen.

Innehåll

I kursen behandlas olika former för handledning i relation till lärarutbildningens examens- och kursmål, former för dialog och återkoppling till student samt formulering av underlag för bedömning. Kursen ger också förutsättningar att utveckla förmågan att handleda inom ramen för den egna pedagogiska verksamhetens villkor. Kursen erbjuder därigenom fördjupad kompetens att handleda lärarstudenter under deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU).

Frågeställningar och begrepp belyses utifrån handledningens professionsutvecklande betydelse och fokus ligger på att handleda studenter mot didaktisk och ämnesdidaktisk kompetens, samt i deras professionella utveckling till lärare i olika skolformer.

Metoder för observation och analys av undervisning behandlas, i relation till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. En del handlar om svåra samtal, när studenters undervisning inte verkar nå upp till VFU- kursens mål, och rutiner för underkännande på VFU behandlas. Kollegial handledning där dilemman kan diskuteras ingår som metod, men även som process med syfte att utveckla deltagarnas handlingskompetens inom professionshandledning.

Lärarstudentens progression mot examensmål och hur dessa synliggörs i de olika VFU-kurserna gås igenom. Exempel ges på hur man kan handleda studenten mot det specifika programmets examensmål i relation till den progression som finns inom respektive program eller inriktning. Vidare behandlas hur handledaren ger underlag för bedömning av lärarstudenter och vad som sker när studenter får underkänt eller riskerar att inte bli godkända på VFU. Lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar diskuteras i relation till det praktiska handledningsarbetet.

En plan för handledning inom VFU presenteras utifrån i förväg bestämda aspekter, där deltagaren kan implementera dessa utifrån den lokala kontexten på sin VFU-skola.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

• redogöra för samt problematisera olika handledningsstrategier som verktyg för professionsutveckling,
  • redogöra för hur man organiserar och genomför en strukturerad handledning med särskilt fokus på utveckling av didaktisk/fritidspedagogisk/förskolepedagogisk förmåga hos lärarstudenter, samt i relation till VFU-kursens lärandemål,
  • reflektera över genomförande av handledningssamtal utifrån kurslitteratur, egna erfarenheter samt yrkesetiska principer,
  • observera, analysera och återkoppla lärarstudenters agerande under VFU i relation till lärarutbildningens examensmål,
  • formulera underlag för bedömning utifrån kursmål inom VFU.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops på campus eller via en lärplattform. Deltagarna delas in i basgrupper som förväntas arbeta gemensamt med vissa delar inom kursen. Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagare är en viktig del i kursen.

Undervisningsspråk: svenska
Engelska kan förekomma

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras genom:

• skriftlig tentamen och muntlig presentation
  • plan för handledning

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att erhålla Godkänd på kursen krävs Godkänd på de båda examinationerna.

Kursvärdering

Kursen ska utvärderas och resultaten ska bli föremål för diskussion mellan lärarna på kursen. Kursvärdering sker skriftligt (anonymt) efter avslutad kurs och om möjligt muntligt vid kursavslutning.

Sammanställning av utvärderingen rapporteras till ansvarig avdelningschef och görs tillgänglig för studenterna som gått kursen. Sammanställningen är en grund för kursutveckling och delges studenter i nästkommande kurs, då även eventuella åtgärder redovisas.

Övriga föreskrifter

Digitala undervisningsmoment kan förekomma.

Kursen ersätter den tidigare kursen PDG630 Professionshandledning för VFU-handledare, med tregradig betygsskala.