Professionshandledning för VFU-handledare
Om litteraturlistan
Bjørndal, C. R. P. (2018). Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber.
Emsheimer, P. & Göhl, I. (2014). Handledning i lärarutbildning. Studentlitteratur.
Lauvås, P., Hofgaard Lycke, K., & Handal, G. (2017). Kollegahandledning med kritiska vänner. Studentlitteratur. (valda delar)
Taflin, E., & Dimenäs, J. (2022). Perspektiv på handledning och den handleddes roller i lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, 8(1), 1–15. https://doi.org/10.57126/noad.v8i1.6625
Brodin Olsson, M., & Kultti, A. (2022). Förskollärares ledarskap som ett kunskapsfält i behov av begreppsliga resurser i förskoleverksamhet, utbildning och forskning. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (4), 72–99. https://doi.org/10.24834/educare.2022.4.4 UNICEF (u.å).
Litteratur till inriktningen fritidshem
Brännberg, I., & Lager (2022). Fritidspedagogiskt arbete – en bok om metodik. Lund. (ett kapitel, som pdf)
Valbar litteratur
Gerrevall, P. (2018). Lärarna och lämpligheten : Studier av underkännandets praktik. PEDAGOGISK FORSKNING I SVERIGE, (5), 244–267.
Schoenfeld, A. (2014). What Makes for Powerful Classrooms, and How Can We Support Teachers in Creating Them? A Story of Research and Practice, Productively Intertwined. Educational Researcher, 43, 404-412. 10.3102/0013189X14554450.