Kursplan

Psykisk ohälsa hos föräldrar och barn under graviditet och spädbarnstid

Kurs
PZ2172
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/48
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-21
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Psykologiska institutionen

Kursens moduler

Psykisk ohälsa hos föräldrar och barn under graviditet och spädbarnstid, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

För tillträde till kursen krävs psykologexamen. Därutöver krävs minst två års dokumenterad praktisk yrkeserfarenhet med aktuell målgrupp.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs psykologexamen samt minst två års dokumenterad praktisk yrkesverksamhet med föräldrar och barn i åldern 0–6 år. Utöver det krävs språkkunskaper motsvarande Svenska 3/Svenska B och Engelska B/Engelska 6.

Innehåll

I denna kurs behandlas faktorer som ökar risken för psykisk ohälsa hos föräldrar och barn under graviditet och spädbarnstid. Kursen avser att ge fördjupad teoretisk kunskap i utvecklingspsykopatologi rörande familjeblivande, föräldraskap och spädbarn. Vidare ska kursen ge kunskap om relevanta bedömnings-, utrednings-, preventions- och interventionsmetoder för den aktuella målgruppen.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för om psykologiska och sociala förändringar under graviditet, förlossning och postnatal period samt faktorer som påverkar blivande och nyblivna föräldrars psykiska hälsa.
  • Redogöra för utvecklingspsykopatologiska faktorer under graviditet, förlossning och spädbarnsår som påverkar barns utveckling i riktning mot psykisk hälsa respektive ohälsa.

Färdigheter och förmåga

  • Tillämpa en strukturerad eller halvstrukturerad undersökningsmetod för bedömning av föräldraskap.
  • Tillämpa aktuella diagnossystem och instrument för stöd vid diagnostik av ett enskilt fall i målgruppen.
  • Bedöma när aktuella preventions- och interventionsmetoder kan vara relevanta i ett individuellt fall.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt reflektera över det egna och andras praktiska arbete i att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa hos blivande och nyblivna föräldrar, spädbarn och barn i förskoleår.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av både fysiska och webbaserade föreläsningar, seminarier och övningar.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom seminarier, övningar, individuella uppgifter och redovisningar samt aktivt deltagande och bidrag vid obligatoriska moment. Under kursen ges ett begränsat antal möjligheter att komplettera ett obligatoriskt moment. Frånvaro från obligatoriska moment tas igen enligt anvisningar från kursledare. I samband med kursen erbjuds en möjlighet till omexamination i nära anslutning till kurstillfället. Därefter erbjuds studenten att examineras vid nästkommande kurstillfälle.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF). En sådan begäran ska inlämnas skriftligt till kursansvarig institution.

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs:

  • Godkänd skriftlig fördjupningsuppgift samt granskning av studentkollegas fördjupningsuppgift och muntlig presentation av fördjupningsuppgift
  • Godkända skriftliga fallbedömningar
  • Aktivt deltagande och bidrag vid examinerande seminarier

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs:

  • Väl Godkänd skriftlig fördjupningsuppgift
  • Väl Godkända skriftliga fallbedömningar

Kursvärdering

Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporter behandlas i beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.

Övriga föreskrifter

Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.