Kursplan

Psykisk ohälsa

Kurs
SQ4244
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/2491
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-08-27
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Kursens moduler

Psykisk ohälsa, 10 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng. Kursen ges även som fristående kurs.

Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Behörighetskrav

Godkänt resultat från kurser SQ4111 Socialt arbete, 30 hp, SQ4122 Juridik för det sociala arbetet, 15 hp och SQ4131 Det sociala arbetets teorier, metoder och etik, 15 hp, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet eller har motsvarande kunskaper genom godkända studier om minst 60 hp inom närliggande område samt relevant yrkeserfarenhet.

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått kursen KSO001 Socialt arbete och välfärdspolitik för kompletterande socionomutbildning, 10 hp, enligt utbildningsplan för kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen, med godkänt resultat.

Innehåll

Kursen belyser psykisk ohälsa och psykiska funktionshinder utifrån socialpsykologiska och strukturella teoretiska perspektiv.

Följande tema behandlas:

• historiska och aktuella livsvillkor för personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning med särskilt fokus på sociala sammanhang, familjeförhållanden, barns behov, boendesituation, arbetsliv, sociala relationer samt hälsa

• betydelsen av maktdimensionerna klass, etnicitet och kön/genus för det sociala arbetet med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning

• hur våld i nära relationer kan förstås och hanteras i socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykiska funktionsnedsättningar

• samhällets insatser för personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning, de metoder som används i det sociala arbetet samt aktuell forskning rörande dessa grupper

• professionellt förhållningssätt, organisatoriska och juridiska aspekter på det sociala arbetet med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning samt yrkesrollen i ett myndighetsutövande perspektiv

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara livsvillkor för personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning utifrån historiska, samhällspolitiska och sociala perspektiv
  • redogöra för aktuell forskning inom området psykisk ohälsa och psykiska funktionshinder med relevans för socialt arbete redogöra för metoder i socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning
  • redogöra för globala perspektiv på psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning och dess relation till rätten till hälsa och mänskliga rättigheter
  • visa förståelse för utredning och dokumentation inom socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning samt för de juridiska aspekter som omgärdar området
  • visa förståelse för barnperspektivet i socialt arbete inom området psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning

Färdigheter och förmåga

  • granska och urskilja sociala perspektivs betydelse för förståelse av, och insatser vid, psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning med särskilt beaktande av rättigheter och maktperspektiv
  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt och bemötande i mötet med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning


Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över och värdera aktuell forskning inom området psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning med relevans för socialt arbete samt integrera aktuell forskning och praktiska insatser
  • problematisera och ta ställning till etiskt och professionellt förhållningssätt i socialt arbete med personer med psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning, med särskilt beaktande av ett brukar- och anhörigperspektiv

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete och seminarier.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras genom en individuell skriftlig salstentamen, ett grupparbete med tillhörande redovisning som sker under ett seminarium, samt ytterligare tre seminarier. Vid dessa fyra seminarier är närvaro obligatorisk och således examinerande.

Frånvaro eller icke godkänt deltagande vid max två av dessa fyra seminarier erbjuds studenten möjlighet att göra igentagningsuppgift/er. Vid frånvaro eller icke godkänt deltagande vid fler än två tillfällen krävs att studenten närvarar vid det/de missade tillfället/tillfällena vid nästa kurstillfälle.

Grupparbetet bedöms med Godkänd (G) eller Underkänd (U). I detta moment examineras följande delar; 1) tillsammans i grupp skriva en text; 2) presentera den skrivna texten vid seminarium; 3) närvara vid hela seminariet och aktivt delta i diskussioner. Vid frånvaro kontaktas kursansvarig som avgör vad som är en motsvarig prestation. Hela momentet kan inte tas igen via igentagningsuppgift. Om hela momentet missas hänvisas studenten till nästa kurstillfälle.

Salstentamen bedöms med Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget som ges på salstentamen är det som ges för hela kursen, förutsatt att alla examinerande moment är godkända. Betyget Underkänd (U) uppgraderas till betyget Godkänd (G) då komplettering inkommit och blivit godkänd av examinerande lärare.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För godkänt betyg (G) krävs att samtliga examinerande moment bedömts med betyget Godkänd (G). För Väl godkänd (VG) krävs dessutom att betyget Väl godkänd erhållits på den individuella skriftliga salstentamen.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande genom en dialog med studenterna. Kursen som helhet utvärderas genom ett kursvärderingsprotokoll vid kursens slut. Signifikanta resultat från kursvärderingen samt förändringar av kursens eller delkursernas innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa delkurs- och kursintroduktion.