Psykologi: Fortsättningskurs
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Statsvetarprogrammet (S1STV)
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt minst 20 hp godkänt på PX1100 Psykologi: Grundkurs, 30 hp eller motsvarande kunskaper.
Innehåll
Denna kurs är allmänt inriktad på centrala ämnesområden inom psykologi, och syftar till att vara en fortsättning på Grundkurs i psykologi. Detta innebär både en breddning och en fördjupning av psykologiämnet, organiserat i följande sex delkurser:
Delkurser
1. Metod (Method), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen behandlar forskningsmetodik och statistik, vilket inkluderar såväl deskriptiv som hypotesprövande parametrisk och icke-parametriskt statistik samt kvalitativ metod och analys.
2. Kognitiv psykologi (Cognitive psychology), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Denna delkurs utgör en naturlig fortsättning på, och fördjupning av, delkursen Kognitiv psykologi på grundkursen. Här blir fokus på tänkande i vid mening omfattande bland annat problemlösning, kreativitet, beslutsfattande, bedömningar och slutsatsdragande. Vidare behandlas olika minnessystem (som måste vara intakta för att det skall finnas förutsättningar för ett målinriktat tänkande) till exempel arbetsminne. Ytterligare moment i delkursen är medvetet och ickemedvetet tänkande, emotions- och motivationspsykologiska aspekter på kognitiva processer samt olika perspektiv på intelligens. Ett moment berör språk och mänsklig kommunikation. Delkursen innehåller också praktiska övningar som belyser olika kognitiva funktioner.
3. Utvecklingspsykologi (Developmental psychology), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
I delkursen ges fördjupade kunskaper inom utvecklingspsykologin, med betoning på människans utveckling ur ett livscykelperspektiv, samt på hur olika aspekter av människans utveckling relaterar till varandra. Vidare belyses även kontextuella faktorers (till exempel genus, sociala och kulturella faktorer) roll för människans utveckling.
4. Biologisk psykologi (Biological psychology), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen skall ge fördjupade biologiska kunskaper om hjärnans och nervsystemets utveckling och funktion. Kursen börjar med att belysa olika aspekter av hjärnans utveckling både ur ett ontogenetiskt och genetiskt perspektiv. Den fortsätter med att ta upp förhållandet mellan anatomiska strukturer, psykologiska fenomen och kognitiva funktionsbegränsningar. Kursen behandlar också sömn, vakenhet och medvetande. Vidare belyses psykiatriska diagnoser med syftet att visa på de kliniska tillämpningarna av de grundläggande biologiska kunskaperna.
5. Socialpsykologi (Social psychology), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen innehåller en orientering i centrala aspekter av det socialpsykologiska fältet samt en fördjupning av vissa av de områden som behandlats i grundkursen i fältet samt en fördjupning av vissa av de områden som behandlats i grundkursen i psykologi. Bland annat redogörs utförligt för de psykologiska påverkansprocesserna vid övertalan och för centrala teorier inom social kognition.
6. Personlighetspsykologi (Personality psychology), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger fördjupad kunskap inom området personlighetspsykologi med fokus på några av de mer betydande och centrala personlighetspsykologiska teorierna. Inom kursen behandlas bland annat tillämpningen av personlighetsteorier för att beskriva samband mellan personlighet och olika utfall som exempelvis hälsa/ohälsa. Vidare fördjupas kunskapen om hur människors personlighet kan förstås i relation till bland annat sociala och kontextuella faktorer. Teorier och aktuell forskning belyses och problematiseras i diskussioner, gruppövningar och vid seminarier.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Delkurs 1, Metod
Kunskap och förståelse
- beskriva och förstå när olika typer av statistiska test bör tillämpas
- förstå och förklara skillnader mellan parametrisk och icke-parametrisk metod
- beskriva och förstå när kvalitativa analysmetoder bör tillämpas
- beskriva och förstå etiska riktlinjer inom kvalitativ metod
Färdighet och förmåga
- presentera deskriptiv statistik i text, analys och figur
- tillämpa grundläggande statistisk analys
- tillämpa grundläggande kvalitativ analys
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- att utifrån en given psykologisk frågeställning förstå vilken hypotes som prövas, vilken metod som bör tillämpas, samt hur dessa val påverkar de slutsatser som kan dras, både när det gäller kvantitativ eller kvalitativ metod
- kritiskt välja rätt statistiskt verktyg utifrån data som samlats in
- använda ett kritiskt förhållningssätt till kvalitativ analys
Delkurs 2, Kognitiv psykologi
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier, metoder och forskningsresultat i kognitiv psykologi
- beskriva och förklara de kognitiva processer som är involverade i arbetsminne, exekutiva funktioner, långtidsminne, språk och kommunikation och hur dessa kommer till uttryck vid bedömningar, beslutsfattande, problemlösning och kreativitet
- beskriva hur kognitiva processer är relaterade till varandra och till emotions- och motivationspsykologiska processer
Färdighet och förmåga
- muntligen och skriftligen redogöra för, och diskutera, centrala teorier och forskningsrön inom kognitiv psykologi
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt diskutera problem inom kognitiv psykologi
Delkurs 3, Utvecklingspsykologi
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande skillnader mellan utvecklingspsykologiska teorier, samt kunna kontrastera olika teorier mot varandra
- redogöra för centrala aspekter av människans utveckling i olika åldrar, liksom ur ett livscykelperspektiv
- redogöra för olika aspekter av utvecklingen (till exempel kognitiva, emotionella och sociala) samt hur dessa relaterar till varandra
Färdighet och förmåga
- precisera och besvara en utvecklingspsykologiskt relevant frågeställning med hjälp av aktuell forskning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt kunna problematisera och tillämpa utvecklingspsykologisk kunskap
Delkurs 4, Biologisk psykologi
Kunskap och förståelse
- redogöra för hjärnans funktionella anatomi och utveckling
- ha kunskaper om grundläggande genetiska processer och begrepp
- redogöra för den biologiska grunden bakom centrala kognitiva funktionsbegränsningar
- sammanfatta teorier och fakta om sömn, vakenhet och medvetande
- redogöra för några psykiatriska diagnoser och deras biologiska bakgrund
Färdighet och förmåga
- muntligen och skriftligen redogöra för, och diskutera, biopsykologisk kunskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt diskutera problem, etiska aspekter och aktuella vetenskapliga frågor inom biologisk psykologi
Delkurs 5, Socialpsykologi
Kunskap och förståelse
- utförligt redogöra för psykologiska påverkansprocesser och principer bakom övertalan
- beskriva socialpsykologiska teorier relaterade till masskommunikation
- redogöra för och diskutera centrala teorier inom området social kognition
- redogöra för teorier inom de socialpsykologiska områdena a) aggression och b) grupprocesser
Färdighet och förmåga
- tillgodogöra sig och muntligen liksom skriftligen förmedla innehållet i en vetenskaplig socialpsykologisk artikel/kapitel
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt läsa och granska ett vetenskapligt arbete eller genomförd studie med avseende på frågeställningar, metod och resultat samt etiska aspekter
Delkurs 6, Personlighetspsykologi
Kunskap och förståelse
- beskriva och resonera kring aktuell forskning inom personlighetspsykologin och dess tillämpningar
Färdighet och förmåga
- visa på fördjupad förståelse genom att kunna redogöra för och jämföra personlighetspsykologins centrala teorier och begrepp
- använda och diskutera aktuell forskning för förståelse av fenomen inom personlighetspsykologin och dess tillämpningar
- tillämpa personlighetsteorier för att beskriva samband mellan personlighetsfaktorer och olika utfall (exempelvis välbefinnande, psykisk ohälsa etc.)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring hur förståelse av människors handlande kan påverkas av olika teorier, perspektiv och kontext, samt kunna värdera när vissa teorier är mer tillämpbara än andra
- självständigt och i kommunikation med andra kunna applicera teorier på fallbeskrivningar
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Genomgående i de olika delkurserna är att undervisningen sker i form av en kombination av föreläsningar och laborationer, seminarier eller projektarbeten. Den bärande idén är att undervisningsformerna skall komplettera varandra och att det behövs både teoretiska och praktiska inslag i undervisningen.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Delkurs 1, Metod
Delkursen examineras genom laborationsuppgifter och ett obligatoriskt grupparbete där studenternas metodkunskap skall varvas med den teoretiska kunskap som de tillägnat sig under kursens tidigare moment. Delkursen examineras även genom ett självständigt skriftligt arbete.
Delkurs 2, Kognitiv psykologi
Examination sker genom individuell skriftlig examination och aktivt deltagande i laborationer, seminarier och övningar.
Delkurs 3, Utvecklingspsykologi
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4, Biologisk psykologi
Examineras med ett skriftligt prov samt genom aktivt deltagande på gruppövningarna. Förutom föreläsningar krävs det självstudier samt aktivt deltagande på de obligatoriska inslagen.
Delkurs 5, Socialpsykologi
Kursen examineras genom individuell skriftlig examen och genom att den obligatoriska gruppuppgiften redovisas skriftligt respektive muntligt på ett tillfredställande vis. Närvaro vid muntlig redovisning av gruppövningarna är obligatorisk.
Delkurs 6, Personlighetspsykologi
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig inlämningsuppgift och genom aktivt deltagande i gruppövningar och seminarier.
För samtliga delkurser gäller följande:
All undervisning samt kurslitteratur kan utgöra grund för examination. Frånvaro tas igen enligt kursledarens anvisningar.
Frånvaro vid obligatoriska tillfällen kan kompenseras genom kompletteringsuppgifter enligt kursledarens anvisningar. Det förutsätts att du som student tar aktivt ansvar för dina egna studier.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22 §).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla slutbetyget Godkänd på Fortsättningskurs i psykologi krävs minst betyget Godkänd på samtliga sex delkurser.
För att erhålla slutbetyget Väl godkänd på Fortsättningskurs i psykologi krävs betyget Väl godkänd på minst fyra av de sex delkurserna och betyget Godkänd på övriga.
För att erhålla betyget Godkänd på en delkurs krävs:
- betyget Godkänd på individuell skriftlig tentamen
- aktivt deltagande i laborationer, gruppövningar och seminarier
För att erhålla betyget Väl godkänd på en delkurs krävs:
- betyget Väl godkänd på individuell skriftlig tentamen
- aktivt deltagande i laborationer, gruppövningar och seminarier
Kursvärdering
Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.
Övriga föreskrifter
Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.