Kursplan

Psykologi: Grundkurs

Kurs
PX1100
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU2024/48
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-28
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Psykologiska institutionen

Kursens moduler

Personlighetpsykologi, 5 Högskolepoäng
Socialpsykologi, 5 Högskolepoäng
Introduktion, 5 Högskolepoäng
Biologisk psykologi, 5 Högskolepoäng
Kognitiv psykologi, 5 Högskolepoäng
Utvecklingspsykologi, 5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Statsvetarprogrammet (S1STV)

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen syftar till att ge en grundläggande förståelse för hur och varför människor tänker, känner och handlar som de gör. Kursen svarar också på frågan hur vi kan förstå människor utifrån olika psykologiska infallsvinklar och ger en inblick i biologisk och kognitiv psykologi samt i utvecklings-, personlighets- och socialpsykologi. Inom ramen för kursen kommer människan som individ och i grupp att diskuteras och analyseras utifrån väletablerade psykologiska teorier och aktuella frågeställningar.

Delkurser

1. Introduktion (Introduction), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen kommer inledningsvis ge en introduktion till universitetsstudier följt av en grundläggande beskrivning av olika psykologiska perspektiv, psykologins historia och psykologi idag. Delkursen ger även en grundläggande beskrivning av psykologin som vetenskap, olika vetenskapsideal samt en introduktion till grundläggande kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik.

2. Biologisk psykologi (Biological psychology), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen ger grundläggande biologisk kunskap om hjärnans och nervsystemets struktur. Kursen inleds med att ge en orientering över hjärnans anatomi och funktion och behandlar även hur nervceller kommunicerar och hur information från våra sinnen bearbetas. Därtill kommer delkursen att gå igenom biologiska förklaringar till emotioner, hormoner och stress. Delkursen avslutas med en grundläggande genomgång av psykiatrisk diagnostik inkluderande exempel på relativt vanligt förekommande störningar, deras biologiska grund samt behandlingsvägar.

3. Kognitiv psykologi (Cognitive psychology), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen inleds med en översikt av centrala områden inom kognitiv psykologi, såsom perception, uppmärksamhet, kort- och långtidsminne, tänkande och språk. Därefter ligger fokus på hur vi människor mottar information från omgivningen via våra sinnen och hur vi tolkar, kodar och lagrar informationen i form av minnen och kunskap. Delkursen kommer även att behandla emotioners betydelse för vad vi uppmärksammar och minns.

4. Utvecklingspsykologi (Developmental psychology), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen inleds med en översikt av utvecklingspsykologin som kunskaps- och forskningsfält. Centrala utvecklingspsykologiska begrepp, teorier och metoder behandlas. Under delkursens gång diskuteras och analyseras aktuella frågeställningar utifrån utvecklingspsykologiska kunskaper.

5. Personlighetspsykologi (Personality psychology), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen inleds med en allmän orientering inom ämnet personlighetspsykologi och introduktion av centrala personlighetspsykologiska begrepp och aktuella personlighetspsykologiska teorier. Kursen belyser människans personlighet utifrån ett flertal forskningsområden. Vidare belyses hur människors personlighet kan förstås i relation till bland annat sociala och kontextuella faktorer. Några aktuella frågeställningar behandlas genom fallstudier och diskussioner.

6. Socialpsykologi (Social psychology), 5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen inleds med en översikt av grundläggande processer bakom, och effekter av, social påverkan med betoning på auktoritet och lydnad. Därefter kommer centrala socialpsykologiska fenomen som fördomar, attityder, attraktion samt social kognition behandlas. Under kursens gång kommer aktuella vardags- och samhällsfenomen att analyseras utifrån socialpsykologiska perspektiv.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Delkurs 1, Introduktion

Kunskap och förståelse

  • redogöra för aktuella och historiska psykologiska perspektiv och teorier

  • beskriva och jämföra olika typer av studier inom psykologisk forskning

  • visa förståelse för olika vetenskapsideal samt att forskningsfrågan påverkar val av metod såväl som möjlighet att dra slutsatser

Färdighet och förmåga

  • skriftligen presentera forskningsresultat utifrån kvantitativ eller kvalitativ metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna övergripande granska psykologiska forskningsartiklar med avseende på metod och resultat 

Delkurs 2, Biologisk psykologi

Kunskap och förståelse

  • redogöra för basala hjärnstrukturer och deras funktion

  • beskriva hur nervcellers elektrokemiska aktivitet och kommunikation utgör grunden för beteende och upplevelser

  • beskriva den fysiologiska grunden till sinnesförnimmelser

  • översiktligt kunna beskriva emotionernas biologiska bas och hur de påverkar vårt beteende

  • kunna redogöra för grundläggande principer vid psykiatrisk diagnostik samt beskriva några psykiatriska störningar och deras biologiska verkningsmekanismer

Färdighet och förmåga

  • muntligen och skriftligen redogöra för psykobiologisk kunskap

Delkurs 3, Kognitiv psykologi

Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala teorier och forskningsresultat i perception, uppmärksamhet, korttidsminne, långtidsminne inklusive självbiografiskt minne och inlärning

  • beskriva den neurofysiologiska grunden till psykologiska processer som perception, uppmärksamhet och minne

  • beskriva hur kognitiva processer är relaterade till emotionspsykologiska processer

Färdighet och förmåga

  • muntligen och skriftligen redogöra för, och diskutera, kognitionspsykologisk kunskap 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt diskutera kognitionspsykologiska problem 

Delkurs 4, Utvecklingspsykologi

Kunskap och förståelse

  • definiera utvecklingspsykologin som kunskapsfält

  • översiktligt redogöra för centrala utvecklingspsykologiska begrepp och teorier

  • översiktligt redogöra för utvecklingspsykologiska metoder

  • översiktligt redogöra för olika aspekter (kognitiva, emotionella och psykosociala) av utvecklingen under människans livslopp

Färdighet och förmåga

  • skriftligen redogöra för, och diskutera, utvecklingspsykologisk kunskap

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt granska utvecklingspsykologisk kunskap och dess tillämpningar

Delkurs 5, Personlighetspsykologi

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande personlighetspsykologiska begrepp och fenomen

Färdighet och förmåga

  • redogöra för grundläggande skillnader mellan centrala personlighetspsykologiska teorier med avseende på förståelsen av människans tankar, känslor och beteende 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera kring personlighetspsykologiska fenomen och redogöra för möjliga tillämpningar av personlighetspsykologin 

Delkurs 6, Socialpsykologi

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande processer bakom, samt effekter av, social påverkan med betoning på auktoritet och lydnad

  • redogöra för grundläggande forskningsresultat från fältet social kognition


Färdighet och förmåga

  • redogöra för teorier och principer för centrala socialpsykologiska fenomen som a) fördomar och diskriminering, b) attityder samt c) attraktion och relationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera aktuella vardags-/samhällsfenomen utifrån socialpsykologiska och etiska perspektiv

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i blandad form, genom föreläsningar, praktiska gruppövningar, laborationer, hemuppgifter och seminarier.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

All undervisning samt kurslitteratur och övrigt kursmaterial som tillhandahålls under kursens gång kan utgöra grund för examination. Varje delkurs kommer att examineras genom individuell muntlig och/eller skriftlig tentamen. Samtliga gruppövningar, laborationer och seminarier kräver aktivt deltagande. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras enligt överenskommelse med delkursledare.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att erhålla slutbetyget Godkänd på Psykologi: Grundkurs krävs:

  • betyget Godkänd på de individuella skriftliga och/eller muntliga tentamina på delkurserna: Introduktion, Biologisk psykologi, Kognitiv psykologi, Utvecklingspsykologi, Personlighetspsykologi och Socialpsykologi
  • aktivt deltagande i laborationer, gruppövningar och seminarier på samtliga delkurser

För att erhålla slutbetyget Väl Godkänd på Psykologi: Grundkurs krävs:

  • betyget Väl Godkänd på fyra av sex av de individuella skriftliga och/eller muntliga tentamina på delkurserna: Introduktion, Biologisk psykologi, Kognitiv psykologi, Utvecklingspsykologi, Personlighetspsykologi och Socialpsykologi
  • aktivt deltagande i laborationer, gruppövningar och seminarier på samtliga delkurser

Kursvärdering

Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.

Övriga föreskrifter

Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.