Psykosocialt arbete
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en kärnkurs på avancerad nivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng samt i masterprogrammet i socialt arbete. Kursen ges även som fristående kurs.
Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i socialt arbete (S2SOA), 2) Socionomprogrammet (S1SOP), 3) Socionomprogrammet (S1SOC) och 4) Kompletterande socionomutbildning för personer med utländsk examen (S1KSO).
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande genomgått termin 1 - 5 samt 7,5 högskolepoäng från termin 6, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs universitet, med godkänt resultat eller socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i annat näraliggande område.
För att vara behörig till kursen krävs att den studerande antagen till kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen genomgått termin 1 samt kurserna SQ4361 Vetenskapsteori och vetenskaplig metod II, 7,5 hp och KSO003 Verksamhetsförlagd utbildning för kompletterande socionomutbildning, 2,5 hp, alternativt en profilkurs SQ4241-9, 10 hp, med godkänt resultat.
Innehåll
Det psykosociala arbetets teoribildning bygger på interaktionistiska förhållningssätt och metoder med syfte att stärka människors självkänsla och livsvillkor. Detta omfattar både förebyggande och behandlande insatser och riktar sig till individer, familjer, grupper och sociala nätverk.
Kursen binder samman och utvecklar tidigare förvärvade kunskaper och färdigheter. Detta innebär ökad förmåga till reflektion och analys samt fördjupade kunskaper och förberedelser för professionellt socialt arbete. Kursen tar sin utgångspunkt i såväl forskning inom kunskapsområdet som det sociala arbetets praktik i ett historiskt, svenskt och internationellt perspektiv. I kursen ingår också att studenten skall identifiera och reflektera över sina förvärvade kunskaper relaterade till kunskapsbildning, teorier och metoder i psykosocialt arbete samt kunna identifiera sitt - och områdets - behov av ytterligare kunskap.
Följande teman behandlas:
- Centrala teoribildningar inom psykosocialt arbete, där betydelsen av relation, analys och handling speglar en framträdande roll, fördjupas. Samhällsvetenskapliga perspektiv på maktrelationer som en viktig del av det psykosociala arbetets förutsättningar, men även den makt som föreligger mellan professionell och klient/patient/brukare fokuseras.
- Olika kontexter, såsom myndigheter och idéburna organisationer samt socialarbetarens roll i samverkan mellan dessa studeras, liksom ledning i och av psykosocialt arbete.
- Studenten tränas i att problematisera, analysera och kritiskt värdera såväl sitt eget agerande som de ramar som styr psykosocialt arbete. I detta ligger också att förhålla sig kritiskt till och reflektera över teorier, metoder och klientskapets villkor. Särskild vikt läggs vid det egna professionella handlandet och dess maktprocesser, attityder och värderingar i syfte att fördjupa studentens förmåga till etiskt grundade ställningstaganden i professionella sammanhang.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för aktuell forskning och förklara centrala teoribildningar inom psykosocialt arbete samt fördjupa och problematisera dessa utifrån samhällsvetenskapliga perspektiv på makt och etik på grupp-, organisations-, och samhällsnivå
• problematisera interprofessionell samverkan och samverkan mellan myndigheter, och idéburna organisationer
• övergripande redogöra för teorier och metoder för utvärdering i och av psykosocialt arbete
Färdigheter och förmåga
• kritiskt granska och självständigt tillämpa olika psykosociala handlingsstrategier för hur man i samverkan med klienter identifierar och analyserar problem, utvecklar resurser för stöd och förändring mot bättre självkänsla och livsvillkor, på individ-, grupp-, familj-, och nätverksnivå
• identifiera viktiga samverkanspartner och ge exempel på former för samverkan med dessa
• tillämpa teorier och metoder för ledning i och av psykosocialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera och bedöma konsekvenser av olika interventioner samt identifiera och kritiskt förhålla sig till de kunskapsmässiga och etiska grunder dessa vilar på med särskilt beaktande av ett intersektionellt perspektiv samt klienters/brukares och målgruppers delaktighet.
• reflektera över och kritiskt granska etiska dilemman, konflikter och maktförhållande i det psykosociala arbetet
• analysera och kritiskt granska hur organisationens, professionens och egna normer, värderingar och attityder påverkar mötet och relationen med målgruppen samt samverkan med andra yrkesgrupper
• identifiera och värdera sina kunskaper och färdigheter, samt tydliggöra framtida kunskapsbehov inom socialt arbete.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker framförallt i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, grupparbeten och övningar (se under former av bedömning).
Ett aktivt deltagande i den mindre arbetsgruppens förberedelser och skriftliga och muntliga presentationer och kommentatorskap av andra studenters och arbetsgruppers arbeten vid seminarierna är obligatoriskt.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
• tre skriftliga inlämningsuppgifter varav två även presenteras muntligt vid examinerande seminarier
• aktivt deltagande i elva examinerande seminarier/workshops med därtill hörande dokumentation
• aktivt deltagande i fyra samtalsövningar
• tre studentledda seminarier
Vid frånvaro från maximalt fyra seminarier/samtalsövningar/workshops (varav maximalt en samtalsövning och ett studentlett seminarium) finns möjlighet att göra en igentagningsuppgift som bestäms i samråd med ansvarig lärare. Vid frånvaro från fler än fyra av dessa tillfällen är igentagning inte tillräcklig utan momentet får göras om vid nästa kurstillfälle.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts två gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till institutionen och skall vara skriftlig.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt av kursens tidigare upplägg.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Endast den individuella examinationsuppgiften "Teorianknuten fallbeskrivning" kan ge betyget Väl Godkänd (VG). Övriga moment bedöms med Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl Godkänd på kursen måste du ha fått Godkänd på samtliga examinerande moment och Väl Godkänd på den Teorianknutna fallbeskrivningen.
För samtliga skriftliga inlämningsuppgifter medges komplettering om arbetet får betyget Underkänd (U). För uppgiften ”Teorianknuten fallbeskrivning” innebär komplettering vidare att möjligheten till att få betyget VG upphör.
Vid underkänd komplettering hänvisas studenten till nästföljande tentamenstillfälle.
För godkänt på kursen krävs dessutom närvaro och aktivt deltagande vid samtliga examinerande moment seminarium.
Kursvärdering
Kursutvärdering sker fortlöpande genom dialog med studenterna samt genom skriftlig utvärdering vid kursens slut. Resultatet av utvärderingen och eventuella förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.