Recensionens teori och praktik
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs på avancerad nivå och ingår i masterprogrammet Kritiska studier.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs avslutade kurser om minst 90 hp med progression i något ämne, där det ingår ett kandidatexamensarbete om minst 15 hp.Utöver detta krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 5.
Innehåll
Kursens deltagare får genom seminariediskussioner inblick i kritikens och recenserandets plats i den offentliga kulturdebatten. De får också träning i att skriva olika typer av kritiska och recenserande texter, vilka diskuteras i grupp samt kommenteras av lärare. Kursen söker utveckla både språksäkerhet och kritisk kreativitet hos den enskilde, och stor vikt läggs vid att träna upp ett realistiskt förhållningsätt till tidsfrister och utrymmesgränser.
Undervisningsspråk: Svenska
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-
visa teoretisk och praktisk kunskap om dags-, tidskrifts- och nätkritikens förutsättningar och om recensionen som genre
-
visa insikter i de kultursociologiska förhållanden som gäller för den kulturkritiska verksamheten
-
självständigt identifiera och formulera relevanta frågeställningar utifrån olika typer av kulturyttringar
Färdigheter och förmåga
-
skriva kritiska, analytiska och recenserande texter av god kvalitet inom givna tidsramar
-
analysera och kritiskt diskutera egna och andras texter, muntligt och skriftligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen i kursen består av gruppdiskussioner, seminarier samt examinerande textsamtal. Ett besök vardera på en teaterföreställning och en konstutställning ingår. En viktig del av arbetet består i individuellt recensionsskrivande och läsande av kurskamraternas texter.
Examinationsformer
Kursen examineras genom gruppvisa textsamtal av individuella, skriftliga hemuppgifter (recensioner). Vid dessa diskussioner är deltagande obligatoriskt för godkänt resultat. Frånvaro innebär skriftliga kompletteringsuppgifter enligt lärares anvisning.
För student som underkänts ges möjlighet till förnyad examination vid högst fyra tillfällen.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byteav examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs godkända inlämnings- och övningsuppgifter samt aktivt deltagande i examinerande textdiskussioner. För betyget Väl Godkänd krävs att studenten på ett synnerligen produktivt och kritiskt reflekterande sätt visat kunskaper och färdigheter samt bidragit till det gemensamma lärandet såväl skriftligt som muntligt i kursens olika moment och redovisningsformer.
Betyget Godkänd kan inte ändras till Underkänd på studentens begäran.
Examinator har möjlighet att begära kompletteringar av tentamen för betyget Godkänd och att ange tidsram för detta. Kompletteringsuppgift ska delges studenten skriftligt och inlämnas inom av läraren utsatt tid.
Kursvärdering
Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs, sammanställs, analyseras och kommuniceras till studenterna i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.