Kursplan

Redovisning, kandidatuppsats

Accounting, Bachelor Thesis

Kurs
FEK335
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/1573
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-18
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Företagsekonomiska institutionen

Kursens moduler

Kandidatuppsats, 15 Högskolepoäng
Sustainability Day: Solutions , 0 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Ekonomie kandidatprogram (S1EKA) och 2) Handelshögskolans ekonomprogram (S1EPG)

Behörighetskrav

För tillträde till kursen, i kurspaket tillsammans med FEK331 Ekonomistyrning, kandidatkurs, 7,5 hp och FEK332 Externredovisning, kandidatkurs, 7,5 hp, krävs godkänt resultat om minst 105 högskolepoäng varav minst 45 högskolepoäng från FEK101 Företagsekonomi, Organisation och ledarskap, 7,5 hp, FEK102 Företagsekonomi, Marknadsföring, 7,5 hp, FEK103 Företagsekonomi, Externredovisning, 7,5 hp, FEK104 Företagsekonomi, Ekonomistyrning, FEK201 Företagsekonomi, Strategisk marknadsföring 7,5 hp, FEK202 Företagsekonomi, Strategi 7,5 hp, FEK203 Företagsekonomi, Lönsamhet och finansiering 7,5 hp och FEK204 Företagsekonomi, Operativ styrning 7,5 hp alternativt från FEG100 Företagsekonomi 1, 30 hp och FEG200 Företagsekonomi 2, 30 hp eller motsvarande kurser.

Innehåll

Studenten skall genomföra en större självständig vetenskaplig undersökning för att därmed ges träning i att använda ett vetenskapligt perspektiv, dvs att tillämpa teorier, modeller och begrepp på ett empiriskt material. I kursen ingår ett metodavsnitt inom vilket en laboration utförs och en skriftlig laborationsrapport lämnas in. Laborationen är obligatorisk och examinerande.

Att skriva uppsats innebär att självständigt identifiera och formulera en större komplex frågeställning, samt genomföra analys inom givna tidsramar. Arbetet relateras till det aktuella företagsekonomiska ämnets vetenskapliga grund, metoder och aktuella forskningsfrågor. Arbetet resulterar i en skriftlig uppsats, som avrapporteras och diskuteras vid ett seminarium.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. Visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra ett uppsatsprojekt inom givna tidsramar.
  2. Söka, samla och värdera information för att formulera relevant problemställning och teoretiska utgångspunkter.
  3. Uppvisa grundläggande kunskap om och färdighet inom tillämpliga metodologiska ansatser.
  4. Argumentera för gjorda vetenskapliga antaganden och metodval samt identifiera och bedöma etiska aspekter (om tillämpligt) i den egna forskningsprocessen.
  5. Presentera resultat skriftligt med krav på vetenskaplighet.
  6. Muntligt argumentera för egna resultats giltighet samt tolka och analysera andras vetenskapliga resultat.
  7. Lärandemål specifikt för programstudenter (i alla Handelshögskolans programutbildningar ingår fr.o.m. HT13 programgemensamma obligatoriska hållbarhetsdagar): Visa förmåga att tillsammans med personer med olika utbildningsbakgrund formulera frågeställningar som syftar till att hantera/lösa centrala hållbarhetsutmaningar.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av handledning och seminarier.


Undervisningsspråk: svenska

Undervisning på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Lärandemål 1, 2, 3, 4 och 5 examineras via skriftlig uppsats.

Lärandemål 3 examineras dessutom via en skriftlig laborationsrapport.

Lärandemål 6 examineras via muntligt bemötande av opponents/opponenters argument samt vid egen opposition på annan uppsats.

Lärandemål 7 examineras genom ett skriftligt grupparbete i samband med den obligatoriska hållbarhetsdagen Sustainability Day: Solutions. Programstudenter som inte närvarar på dagen behöver, för att få godkänt på kursen, göra en alternativ uppgift som ska lämnas in inom angiven tid.

Av resursskäl kan laborationen endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.

Examinationen består av en laborationsrapport, en skriftlig uppsats samt deltagande i seminarier, dels där den egna uppsatsen läggs fram, dels där andras uppsatser presenteras och granskas. Opposition sker mellan studentgrupper. Vid presentation av egen uppsats och opposition på annan grupps uppsats gäller obligatorisk närvaro för studenterna i respondent- och opponentgrupper.

En grupp som genomför en kandidatuppsats ska omfatta två studenter.

En uppsats som inte når upp till betyget godkänd kan antingen justeras eller bedömas vara av sådan kvalitet att en helt ny uppsats måste skrivas. Betygsförändrande justeringar kan endast göras för att uppnå betyget Tillräcklig (E). En justerad uppsats ska inte seminariebehandlas på nytt.

Om en uppsats behöver justeras, enligt ovan, skall den lämnas till förnyad bedömning senast två månader efter uppsatskursens slut. Om justering inte inkommit eller om uppsatsen fortfarande inte når upp till godkänt betyg, underkänns uppsatsen.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).


Betyg (Benämning) Karakteristik:

A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet. Tidsplanering för uppsatsen har genomförts och följts.

B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet. Tidsplanering för uppsatsen har genomförts och följts.

C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet. Tidsplanering för uppsatsen har genomförts och följts.

D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet. Tidsplanering för uppsatsen har genomförts och följts.

E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer. Uppsatsarbetet har följt uppställd eller anpassad tidsplan.

F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala UG (underkänt/godkänt).

Kursvärdering

Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen skall kommuniceras via kursnämnd och kurshemsida.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.