Kursplan

Rehabilitering och hälsofrämjande interventioner för äldre personer med tillämpning inom audiologi

AUD052
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/55
Ikraftträdandedatum
2024-06-10
Beslutsdatum
2024-06-10
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Kursens moduler

Rehabilitering och hälsofrämjande interventioner - med tillämpning inom audiologi, 7,5 Högskolepoäng

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs audionomexamen 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå)

Yrkesetik och samhälleliga normer inom äldre personers hälsa.
Riktlinjer och styrdokument för verksamhet inom hälso- och sjukvård samt äldreomsorg (samverkanslagen 2018, HSL och SoL).
Prevention och hälsofrämjande åtgärder för äldre personers hälsa.
Personcentrering i möte med äldre personer inom hälso- och sjukvård.
Fördjupning i och integrering av teorier och/eller modeller relevanta för äldre personers hälsa.
Gerontologi och geriatrik.
Professionell komplexitet i rehabilitering för äldre personer, med hänsyn till bl a. sårbarhet, multisjuklighet och kapabilitet.
Fördjupad kunskap om teamsamverkan.
Teamsamverkan för att nå hållbara mål på individ-, grupp- och samhällsnivå
Digitala verktyg i audiologisk verksamhet.
Aktuella samhälls- och yrkesspecifika utmaningar och möjligheter för en hållbar utveckling av audiologiska verksamheter.

Efter godkänd kurs ska studenten utifrån ett audiologiskt perspektiv kunna:

Kunskap och förståelse

• Beskriva och förklara hälsofrämjande modeller samt psykologiska, sociologiska och biologiska teorier relevanta för äldre personers hälsa.
  • Identifiera och beskriva olika modeller för professionell samverkan inom rehabilitering och visa på förståelse för dess relevans för främjandet av äldre personers hälsa.
  • Identifiera och ge exempel på digital utveckling relevant för att främja hälsa hos äldre personer.

Färdigheter och förmåga

• Analysera faktorer som påverkar hälsa bland äldre personer och reflektera över komplexitet och konsekvenser vid åtgärder/interventioner.
  • Utveckla ett förslag till hälsofrämjande och rehabiliterande åtgärder/interventioner som har stöd i form av vetenskaplig evidens och/eller beprövad erfarenhet samt relaterat till nationella riktlinjer och rekommendationer inom äldres hälsa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• Genom skriftlig reflektion visa fördjupad förståelse för betydelsen av samverkan mellan olika verksamheter, professioner och samarbete i team för främjande av äldre personers hälsa, med utgångspunkt i den egna verksamheten.
  • Jämföra och värdera metoder för hälsofrämjande åtgärder och rehabilitering för äldre personer i förhållande till vetenskapliga, etiska och samhälleliga aspekter.
  • Identifiera och diskutera normmedvetenhet och ge exempel på etiska frågeställningar samt hållbarhets och mångfaldsaspekter i den egna verksamheten.
  • Identifiera och konkretisera eget behov av ytterligare kunskap för ett livslångt lärande.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten samt via lärplattform (kräver Internet-uppkoppling). Den studerande genomför studieuppgifter på egen hand eller i samarbete med studiegrupp mellan varje kurstillfälle.

Undervisningsspråk: svenska
Kursen kan komma att ges på engelska.

Examinationsformer

Bedömning av hur studenten uppnår lärandemål sker genom skriftliga och muntliga inlämningar/redovisningar av tre studieuppgifter. En skriftlig och muntlig enskild redovisning av valt område samt opposition av studiekamrats analys ingår. För godkänt betyg krävs närvaro vid samtliga schemalagda dagar och examinationer. I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment skall igentagning ske enligt anvisning av kursansvarig lärare.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursutvärdering sker skriftligt med hjälp av digitalt kursvärderingsverktyg, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.