Rehabiliteringsmedicin med fokus personer med neurologiska funktionshinder
Rehabilitation Medicine with a focus on people with neurological disabilities
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som uppdragsutbildning på avancerad nivå.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen rekommenderas Svenska B och Engelska A samt examen på högskolenivå om minst 180 hp inom något av hälsovetenskapens huvudområde eller motsvarande. För uppdragsutbildning är förkunskapskraven en rekommendation.
Innehåll
Innehållet i kursen omfattar utifrån neurologiska funktionsnedsättningar:
- Rehabiliteringsprocessen – bedömning, planering, behandling och utvärdering samt målformulering och måluppföljning
- International Classification of Functioning Disability and Health (ICF) som gemensam grund för rehabiliteringsarbete
- Konsekvenser avseende funktions/aktivitetsnivå och möjligheter till delaktighet
- Personcentrerat förhållningssätt
- Teoretiska utgångspunkter för, och tillämpning av, team och teamarbete
- Evidens och aktuell forskning
Mål
Kunskap och förståelse
- redogöra för International Classification of Functioning Disability and Health (ICF) som modell i samband med neurologiska funktionstillstånd,
- redogöra för centrala delar av rehabiliteringsprocessen: bedömning, planering, behandling och utvärdering.
Färdigheter och förmåga
- tillämpa rehabiliteringsprocessen i komplexa frågeställningar vid neurologiska funktionstillstånd utifrån personcentrerat förhållningssätt,
- formulera rehabiliteringsplan och metoder för utvärdering utifrån ICF,
- diskutera konsekvenser av neurologiska tillstånd med avseende på individens funktions- och aktivitetsnivå och möjligheter till delaktighet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring principer och metoder för rehabilitering avseende möjligheter till personcentrerat förhållningssätt och teamsamverkan,
- reflektera över egen och andra professioners roller, samt i samverkan inom teamet,
- reflektera och diskutera frågor kring likabehandling, mångfald och strategier för hållbar utveckling i samband med rehabilitering av personer med neurologiska funktionshinder.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Utbildningen är till större delen webbaserad med föreläsningar, seminarier och grupparbete. Vid campusförlagda undervisningsmoment ges även möjlighet att delta på distans. Kollegialt utbyte av erfarenheter och koppling till det patientnära arbetet är en central del av kursen.
Examinationsformer
Bedömning sker genom en individuell skriftlig uppgift, och muntligt aktivt deltagande vid två examinerande seminarier varav ett seminarium är ett fördjupningsarbete i grupp. Vid frånvaro eller icke godkänt på individuell uppgift eller de examinerande seminarierna erbjuds kursdeltagaren att göra en kompletterande uppgift. För godkänd kurs krävs godkänd individuell skriftlig uppgift, aktivt deltagande vid obligatoriska kursmoment och de examinerande seminarierna. Vid inlämningsuppgifter är det inte tillåtet att använda generativ AI. I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment erbjuds kursdeltagaren göra en kompletterande skriftlig uppgift.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt (anonymt) och muntligt i samband med kursavslutning. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas både till de kursdeltagare som genomförde värderingen och till de kursdeltagare som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning och litteratur kan komma att vara på engelska.