Linbana
Linbanan som gick mellan Liseberg och området för Jubileumsutställningen 1923, på andra sidan Korsvägen. På bilden repareras linbanekabeln. Bild: Anders Wilhelm Karnell.

Rekommenderade studiegångar i idé- och lärdomshistoria

Hos oss kan du läsa idéhistoria med särskild inriktning mot Politik, Estetik, Miljö eller Genus. Använd en av våra rekommenderade studiegångar eller skräddarsy en utbildning med kurser som passar just dig.

Att läsa fristående kurser ger dig stor frihet att utforma en individuell utbildning med en kombination av ämnen som intresserar dig.

I samtal med din studievägledare kan du få hjälp att ringa in dina specifika intressen och mål, och med utgångspunkt i dem lägga upp en studiegång som leder till en examen.

Tvärvetenskapligt

Den tvärvetenskapliga karaktären på ämnet idé- och lärdomshistoria gör att det knyter an till såväl andra humanistiska ämnen som ämnen inom i princip alla vetenskapsområden: naturvetenskap, medicin, samhällsvetenskap, pedagogik, ekonomi, teknik och estetiska ämnen. Därför kan kurser i idé- och lärdomshistoria med fördel kompletteras med kurser från andra områden.

Exempel på studiegångar

Ämnet idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet har ett antal forsknings- och undervisningsprofiler: politisk idéhistoria, estetikens idéhistoria, vetenskapshistoria, miljöhistoria och ekokritik, samt genushistoria. Här presenterar vi några exempel på studiegångar som är inriktade mot dessa profiler, med möjliga kurser att läsa både på vår egen och på andra institutioner vid universitetet.

Alla ovanstående exempel leder fram till en kandidatexamen i idéhistoria.

Är du mer intresserad av något annat ämne, till exempel filosofi, ekonomi eller religion, kan du i stället pussla ihop studiegångar med kurser i sådana ämnen.

Lägg till praktik och/eller utbytesstudier

Du väljer också själv om du vill läsa just dessa eller andra kurser, samt i vilken ordning du läser. Du kan om du vill lägga in en termins praktik eller utbytesstudier under utbildningens gång.

Frågor?

Välkommen att kontakta vår studievägledare för religionsvetenskap och teologi, Kristina Svensson (kristina.svensson@lir.gu.se, 031-786 4519) om du har frågor kring våra utbildningar och hur en studiegång för just dig kan se ut!