Litteraturlista

Religionskunskap 2 för gymnasielärare

Kurs
LGRE20
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-07


LITTERATURLISTA
HT 2024 LGRE20 och L9RE20
Delkurs: Kristendom i Sverige
Berntson, Martin & al. (2012). Kyrka i Sverige. Introduktion till svensk kyrkohistoria. Skellefteå: Artos. I urval, ca 250 sidor.

Berntson, Martin (2022), Kyrko- och samfundskunskap: en introduktion. Stockholm: Verbum. I urval, ca 100 sidor.

Claesson, Urban (2019) ”Lutherska begrepp och nordisk samhällsteologi” i Jenny Ehnberg och Cecilia Nahnfeldt (red.) Samhällsteologi: Forskning i skärningspunkten mellan akademi, samhälle och kyrka. Stockholm: Verbum. 18 sidor.

Ekenberg, Anders (2018) ”Romersk-katolsk gudstjänst” i Stina Fallberg Sundmark (red.) Kristen gudstjänst – en introduktion. Skellefteå: Artos. 34 sidor.

Fallberg Sundmark, Stina (2017) ”Kroppen och sinnena i nutida fromhetsliv: Frälsarkransen som exempel”, Årsbok för svenskt gudstjänstliv 92: Reformation & Gudstjänst. 29 sidor. Tillgänglig: https://journals.lub.lu.se/sgl/issue/view/2642.

Fransson, Sara och Josephine Ganebo Skantz (2023) ”Trender i Svenska kyrkans konfirmandverksamhet” i Sara Fransson (red.) Konfirmation i förändringens tid: En rapport om konfirmander och ledare 2007–2022. Uppsala: Svenska kyrkan. 11 sidor. Tillgänglig: https://www.svenskakyrkan.se/filer/1718397/SK22290_Konfirmandrapport_Tillg.pdf

Mannerfelt, Frida (2024) ”Ekumeniska influenser i 1958 års ämbetsreform i Svenska kyrkan” i Karin Rubenson och Karin Tillberg (red.), Vigd till tjänst: Om ämbetet i Svenska kyrkan. Stockholm: Verbum. 26 sidor.

Sundkvist, Mikael, 2018, ”Östkyrkorna och deras gudstjänstliv” i Stina Fallberg Sundmark (red.) Kristen gudstjänst – en introduktion. Skellefteå: Artos. (32 sidor)

Tamm Selander, Thérese, 2016, ”Möten och konventiklar i 1840-talets Stockholm” i Larsolov Eriksson & Torbjörn Larspers, Carl Olof Rosenius: Teolog, författare, själavårdare. Skellefteå: Artos Academic. (11 sidor) Tillgänglig via Canvas.
2 (3)
Delkurs: Det Mångreligiösa Sverige
Andersson, Daniel & Sander, Åke 2015 Det mångreligiösa Sverige. Studentlitteratur: Lund. Sid: 15-118.

Beyer, Peter och Beaman, Lori G. (red). (2007) Religion, Globalization and Culture. Leiden: Brill. Sid: 9-34, 101-120 och 233-252. (E-resurs)

Frisk, Liselott, Höllinger, Franz och Åkerbäck, Peter (2014) ”Size and Structure of the Holistic Milieu: a Comparison of Local Mapping Studies in Austria and Sweden” i Journal of Contemporary Religion. 29:2, s. 303-314. (E-resurs)

Franck, Olof och Thalén, Peder (red.). (2018) Interkulturell religionsdidaktik: Utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (kap. 4, 6 och 9)

Föreningen SO-didaktik. (2017:4). SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Stockholm: Föreningen SO-didaktik. https://issuu.com/so-didaktik/docs/so-didaktik_nr4_2017 (Hela numret)

Föreningen SO-didaktik. (2019:7). SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Stockholm: Föreningen SO-didaktik. https://issuu.com/so-didaktik/docs/so_didaktik_nr7_2019 (s. 46-53)

Föreningen SO-didaktik. (2020:9). SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Stockholm: Föreningen SO-didaktik. https://issuu.com/so-didaktik/docs/so-didaktik_nr_9_va_r_2020 (s. 32-49)

Jackson, Robert (2016). ”A Retrospective Introduction to Religious Education: An Interpretive Approach” i Discourse and Communication for Sustainable Education. 7:1, s. 149-160. (E-resurs, samma artikel som vt21)

Kittelmann Flensner, Karin (2015) Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden. Göteborg: Göteborgs universitet. (avhandl.) (E-resurs, i urval)

Löfstedt, Malin (red.) (2011). Religionsdidaktik: Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Studentlitteratur: Lund. (i urval)

Otterbeck, Jonas (2015). ”’I wouldn´t call them Muslims!’: Constructing a Respectable Islam” i Numen. 62:2/3, s. 243-264.

Religionsfriheten, dess kristna rötter, jämförande perspektiv och samtida konflikter.

Lagtexten om religionsfrihet (uppladdad på CANVAS, ”filer).

Sointu, Eeva & Woodhead, Linda. (2008) ”Spirituality, Gender and Expressive Selfhood” i Journal for the Scientific Study of Religion. 47:2, sid: 259-276 (E-resurs)
3 (3)
Delkurs: Religionernas rum och erfarenhetsvärldar

Halvarson Britton, Thérèse. (2019) Att möta det levda: Möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning. Stockholm: Stockholms universitet. (avhandl.) (E-resurs)

Kardemark, Wilhelm. (2017) ”Grasping Sacred Space: On Geographical Perspective in Teaching Religion” LIR-Journal, nummer 8, s. 82-96. (E-resurs)

Moberg, Jessica & Kardemark, Wilhelm (2021) ”Kött på benen” i Reinhold, Emelie & Wandery (red.), Oscar På tal om döden: essäer. Göteborg: Makadam. (Läggs ut på Canvas)

Stringer, M. D. (2008). Contemporary Western Ethnography and the Definition of Religion. London: Continuum. (E-resurs, i urval)

Löfstedt, Malin (red.) (2011). Religionsdidaktik: Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (kap 8 och 13)

Artiklar och andra texter kan tillkomma till samtliga delkurser.