Litteraturlista

Beslutsdatum
2024-06-10

Delkurs 1: Retorisk teori och analys 7,5 hp

Fischer, Otto, Patrik Mehrens & Jon Viklund (red.) 2014. Retorisk kritik. Teori och metod i retorisk analys. Ödåkra: Retorikförlaget. (Läses enligt lärares anvisning.)

Johannesson, Kurt 1998 eller senare. Retorik eller konsten att övertyga. Stockholm: Norstedts. (Läses enligt lärares anvisning.)

Lindqvist, Janne 2016. Klassisk retorik för vår tid. Lund: Studentlitteratur.

Mral, Brigitte, Gelang, Marie och Bröms, Emelie 2016. Kritisk retorikanalys. Text, bild, actio. Ödåkra: Retorikförlaget.

Rosengren, Mats 1998. Doxa och den nya retorikens kunskapssyn. Rhetorica Scandinavica nr 8, 10–17. Tillgänglig på lärplattform.

Wallgren Hemlin, Barbro 2001. Om viktning av argument ’Overall på!’. Retorikmagasinet 12. Årg. 3., s. 20–25. Tillgänglig på lärplattform.

Wallgren Hemlin, Barbro 2002. Men du vet väl att jag är liten? Retorikmagasinet 16. Årg. 4, s. 23–29. Tillgänglig på lärplattform.

Delkurs 2: Praktisk retorik 7,5 hp

Gelang, Marie 2014. Actio i teori och praktik – om retorikens ickeverbala kommunikation. I: Fischer, Otto m.fl. (red.). Retorisk kritik. Ödåkra. Retorikförlaget, s. 353–364.

Delkurs 3: Retoriskt skrivande, språk och stil 7,5 hp

Karlsson, Ola (red.) 2017. Svenska skrivregler. Stockholm: Liber

Delkurs 4: Retorik i samhället och visuell retorik 7,5 p

Lindqvist, Janne 2016. Klassisk retorik för vår tid. Lund: Studentlitteratur.

Mral, Brigitte, Marie Gelang och Emelie Bröms 2016. Kritisk retorikanalys. Text, bild, actio. Ödåkra: Retorikförlaget

Referenslitteratur för samtliga delkurser

Ad Herennium. Retorik till Herennius. 2009. Åstorp: Retorikförlaget.

Aristoteles. Retoriken. 2012. Ödåkra: Retorikförlaget.

Fahnestock, Jeanne. 2011. Rhetorical style: the uses of language in persuasion. Oxford: Oxford university press.

Hellspong, Lennart 2011. Konsten att tala – övningsbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur.

Kennedy, George Alexander 1994. A new history of classical rhetoric. Princeton, N.J.: Princeton university press.

Retorikmagasinet. [Tidskrift. Alla nummer.]

Retoriska övningar: Afthonios’ Progymnasmata 2021. Övers. av Anders Eriksson. Andra upplagan. Nora: Nya Doxa.

Rhetorica Scandinavica. [Tidskrift. Alla nummer.]

Rydstedt, Rudolf 2012 [1993]. Retorik. Inst. för svenska språket, Göteborgs universitet. Nätpublicerad.

Svenska språknämnden 2005 eller senare. Språkriktighetsboken. Stockholm: Norstedts. (Läses enligt lärares anvisning).

Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL 14) 2015. Stockholm: Norstedts. Nätpublicerad.

Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (SO) 2021. Stockholm: Norstedts. Nätpublicerad.

Karlsson, Ola (red.) 2017. Svenska skrivregler. Stockholm: Liber.

Vossius Elementa rhetorica på svenska 1990. Översatt och utgiven av Stina Hansson. Meddelanden nr 5: Litteraturvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet. Tillgänglig som e-resurs via UB.

Talantologier

Johannesson, Kurt, Olle Josephson & Åsard, Erik 1998. *Ordet är en makt. Svenska tal från Torgny lagman till Carl Bildt och Mona Sahlin. *Stockholm: Norstedts.

Mral, Brigitte 2011. Talande kvinnor. Kvinnliga retoriker från Aspasia till Ellen Key. Retorikförlaget. Nätpublicerad.

Åslund, Leif 1994. Tal i tiden. Stockholm: Natur och kultur.