Samhälle, organisation och kommunikation
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan läsas som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Medie- och kommunikationsvetarprogrammet (S1MKG)
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupning
G2F, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Behörighetskrav
För behörighet till kursen krävs dels 90hp inom huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande inklusive 15hp metod och 15hp självständigt arbete (examensarbete), dels godkänt resultat på kursen MK1403 Analys av medier, opinioner och kommunikation (30hp) eller motsvarande.
Innehåll
Kursen fokuserar på olika typer av kommunikation och vilka hinder och möjligheter som kan uppstå utifrån specifika organisatoriska och samhälleliga förutsättningar.
Analyserna utgår från flera olika typer av organisationer, t ex kommersiella företag, myndigheter, politiska och ideella organisationer. Studenterna ska kunna se olika perspektiv och utgångspunkter samt hur de kommunicerande aktörerna påverkas och villkoras av det sammanhang de verkar i.
Terminen är uppdelad i fyra delkurser som tar utgångspunkt både i organisationer och i samhället i stort. Viktiga begrepp är strategisk kommunikation och den offentliga sfären. Fokus ligger på teorier om kommunikation riktad mot det offentliga samtalet med syfte att få en fördjupad förståelse för demokratins spelplan i det digitala mediesamhället. Studenterna ska planera kommunikationsinsatser utifrån teorier om kommunikation på individ-, organisations- och samhällsnivå samt producera informationsmaterial utifrån på förhand givna mål, med avseende på bild, text och grafiska signaler. Under terminen arbetar studenterna med både fiktiva uppdrag och externa uppdrag, ofta i projektform och i grupp.
Delkurser
1. Strategisk kommunikation (Strategic communication ), 9 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursens övergripande syfte är att studenterna ska utveckla en ökad förståelse för strategisk kommunikation, dvs kommunikation inriktad på att nå organisationers mål. Studenterna ska kunna identifiera olika intressenter och organisationers perspektiv och utgångspunkter. De ska också kunna diskutera och beskriva hur de olika organisationernas möjligheter att bedriva sin verksamhet och därmed också möjlighet att kommunicera, påverkas och villkoras av det sammanhang de verkar i. Delkursen lägger särskilt stor vikt vid att studenterna utvecklar ett kritiskt och reflexivt förhållningssätt till vedertagna och för-givet-tagna föreställningar om hur organisationer kan, bör eller måste använda sig av kommunikation. Vi ställer oss också frågan vilka problem som går att lösa med kommunikation.
I kursen utvecklar vi vad strategisk kommunikation kan vara, d v s olika typer av strategisk kommunikation som t ex Investor Relations (finansiell kommunikation), CSR, marknadsföring, lobbying, internkommunikation och kriskommunikation.
2. Kommunikationsplanering (Communication planning), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen behandlar de arbetsmoment som ingår i organiseringen och planeringen av kommunikationsaktiviteter. Studenterna ska kunna identifiera faktorer och förutsättningar som påverkar hur kommunikationsplaner initieras, planeras, genomförs och utvärderas.
Delkursen tar utgångspunkt i handlingsteori (vad vi gör) och förändringsteori (vad vi vill åstadkomma), där det teoretiska och det praktiska vävs samman: Det finns ett starkt fokus på hur kommunikationsteori kan omvandlas till konkret praktik, där studenterna med verktyg för kritisk analys och verktyg för professionell reflexivitet ska kunna resonera kring olika val i planeringsprocessen. Delkursen avslutas med ett att studenterna färdigställer en kommunikationsplan som utgår från ett externt uppdrag.
3. Bild och grafisk design 2 (Image and Graphic design 2), 4,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
I denna delkurs omsätts kommunikationskunskaper från tidigare delkurser med målet att ge studenterna en fördjupad förståelse av bildens och den grafiska designens betydelse för kommunikation. Detta sker genom eget praktiskt arbete. Vi tar utgångspunkt i case från tidigare delkurser där uppgiften är att med utgångspunkt i teoretiska resonemang och avväganden producera ett material som stödjer ett organisationsmål, där detta är möjligt att lösa med kommunikation.
4. Samhälle och kommunikation (Society and communication), 9 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen tar utgångspunkt i den offentliga sfären och det offentliga samtalet, och behandlar kommunikation riktad mot samhällsagendan. I kursen ingår hur den offentliga kommunikationen kan bidra till demokratiska värden, men också hur offentligheten formas av de demokratiska spelreglerna. Särskilt behandlas mediernas betydelse för demokratin, samt frågor om opinionsbildning, information, desinformation, propaganda och påverkan. Kriskommunikation behandlas ur ett samhällsperspektiv, med fokus på samspelet mellan myndigheter, medborgare och medier.
I delkursen utgår studenterna från en statlig utredning där de analyserar relationerna mellan olika kommunicerande aktörers roller i offentligheten med utgångspunkt i olika demokratiska ideal.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara de organisatoriska och samhälleliga förutsättningarna för kommunikation i olika typer av organisationer, t ex kommersiella företag, myndigheter, politiska och ideella organisationer,
- redogöra för relationerna mellan demokratisyn, offentlig kommunikation, medborgare och medier i den offentliga sfären,
Färdigheter och förmåga
- producera informationsmaterial utifrån på förhand givna mål, med avseende på bild, text och grafiska signaler,
- planera kommunikationsinsatser utifrån teorier om kommunikation på individ-, organisations- och samhällsnivå,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förhålla sig kritiskt och reflexivt till hur organisationer kan, eller bör, använda sig av specifika former för kommunikation,
- värdera och bedöma krav och förväntningar på deltagare i det offentliga samtalet utifrån olika demokratiska ideal, och
- kritiskt granska organisationers kommunikation och vilken påverkan den har på organisationen, kommunicerande aktörer och samhället i stort.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av föreläsningar, övningar, självstudier och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på andra skandinaviska språk eller engelska kan förekomma.
Examinationsformer
1) Strategisk kommunikation
Skriftlig och muntlig examination, individuell, 9hp, VG/G/U
2) Kommunikationsplanering
Skriftlig och muntlig examination, individuell och i grupp, 7,5hp, VG/G/U
3) Bild och grafisk design 2
Skriftlig och muntlig examination, individuell och i grupp, 4,5hp, VG/G/U
4) Samhälle och kommunikation
Skriftlig examination, individuell, 9hp, VG/G/U
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning
till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För G på kursen så krävs minst G på samtliga delurser.
För VG på kursen krävs VG på minst 3 av 4 delkurser.
Kursvärdering
Kursutvärderingar genomförs kontinuerligt, både i muntlig och skriftlig form. Resultaten sammanställs och används i institutionens löpande kvalitetsarbete. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I kursen ingår moment som bygger på att studenten har tillgång till egen bärbar dator med relevanta program installerade*. Institutionens möjligheter att låna ut sådana är begränsade.
*) Programvara specificeras i studieanvisningarna.