Litteraturlista

Samhällsorienterande ämnen för lärare årskurs 4-6

Kurs
L6SO10
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-17

L6SO10** Samhällsorienterande ämnen för lärare årskurs 4-6, 30 högskolepoäng**

Social Science for Teachers in Year 4-6, 30 credits

Grundnivå / First Cycle

Litteraturlista för L6SO10, gällande från och med höstterminen 2024. Litteraturlistan är fastställd av Institutionen för didaktik och pedagogisk profession att gälla från och med 2024-09-02


Delkurs – Geografi, 6,5 hp

Bylund, L. (2021). Rädslan för de fattiga: Om malthusianskt tankegods och behovet av kritiska perspektiv i geografiundervisning. Geografiska notiser, 79(2-3). (12 s.)

Castellanos, J. (2021) Trends and perspectives in education for sustainable development in teaching of geography in Spain, Sustainability, MDPI, vol.13, (15 s.)

Dessen Jankell, A. & Örbring, D. (red.) (2020). Geografididaktik: för lärare 4-9. Gleerups. (kap. 1-4, 6-7 och 9, 183 s.)

Pettersson, A. (2021). Geografi. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (47 s.)

Kommentarmaterial till kursplanen i geografi – grundskolan. (2022). Skolverket.

Kursplan i geografi för grundskolan. (2022). Skolverket.

Meadows, M. E. (2020). Geography education for sustainable development. Geography and Sustainability, 1(1), 88-92.

Sandell, K., Öhman, J. & Östman, L. (2003). Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin. Studentlitteratur. (kap. 3, 16 s.) (Tillhandahålles)

Sanderoth, I. (2020). Plats - identitet - lärande: närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. (144 s.) (Läses i urval)

Szczepanski, A. (2013). Platsens betydelse för lärande och undervisning–ett utomhuspedagogiskt perspektiv. Nordic studies in science education, 9(1). (14 s.) file:///Users/xholcr/Downloads/lisefa,+623-2803-1-CE.pdf

Unicef, (2009). En droppe vatten. (16 s.)

Unicef, (2009) Lärarhandledning till En droppe vatten. (11 s.)

Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Gothia kompetens. (Läses i urval)

Windsor, S. (2019). The ethics of teaching sustainability in SO. SO-didaktik, nr 8.(8 s.) https://issuu.com/so-didaktik/docs/nr\_8\_27.1\_etik

Östman, P., Barrefors, O. & Luksepp, K. (2005). Geografi: människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling. A+B-kurs. (2., [omarb. och uppdaterade] uppl.) Almqvist & Wiksell. (422 s.) (Tillhandahålles) (Läses i urval)


Delkurs – Historia, 6,5 hp

Berggren, L. & Greiff, M. (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Studentlitteratur. (Läses i urval, ca. 250 s.)

Lilliestam, A-L. (2021). Kapitlen Historia samt Ämnesspecifika kunskaper och förmågor- ämnesspecifik literacy. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (s. 99-141 och s. 21-32)

Historien om Sverige, avsnitt 3-9 (ses i urval). https://www.svtplay.se/historien-om-sverige


Historien om Sverige med Farah, avsnitt 3-9 (ses i urval) https://www.svtplay.se/historien-om-sverige-med-farah

Kommentarmaterial till kursplanen i historia – grundskolan. (2022). Skolverket.

Kursplan i historia för grundskolan. (2022). Skolverket.

Sanderoth, I. (2020). Plats - identitet - lärande: närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. (läses i urval, ca 60 s.)

Sjölund Åhsberg, C. (2024). “We say that we are a tolerant country”: National narratives and middle-school students’ perspectives on historical significance. Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education14(2024: 1), 1-24.

Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Gothia kompetens. (Läses i urval)


Delkurs – Religionskunskap, 6,5 hp

Björklund, M. (2023). Finns lyckan i buddhismen? - fördjupad begreppsförståelse i religionskunskap. SO-didaktik: maj 2023.

Thérèse B. (2020). Religiositet, identitet och inre mångfald. SO-didaktik: *[Elektronisk resurs].* Föreningen SO-didaktik, nr 9, s. 33-39.

Franck, O. (2021). Religionskunskap. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (s.145-178)

Franck, O., Osbeck, C., & Brömssen, K.V. (red.). (2023). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet. (Andra upplagan). Gleerups. (läses i urval ca 170 s)

Föreningen SO-didaktik. (2017:4). SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Föreningen SO-didaktik. (s. 3-33)

Irisdotter, S., Paulin, A. & Grønlien Zetterqvist, K. (2021). Etik i professionellt lärarskap. (Tredje upplagan). Gleerups. (Läses i urval, 25 s)

Kommentarmaterial till kursplanen i religionskunskap – grundskolan. (2022). Skolverket.

Kursplan i religionskunskap för grundskolan. (2022). Skolverket.

Löfstedt, M. (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. (1.uppl.) Studentlitteratur. (läses i urval, ca. 60 s)

Osbeck, C., Franck, O., Lilja , A., & Sporre, K. (2018). Possible competences to be aimed at in ethics education - Ethical competences highlighted in educational research journals. Journal of Beliefs & Values, 39:2, 195-208

Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Gothia kompetens. (Läses i urval)

Wibeck, S. (2003). Religionernas historia: om tro, hänförelse och konflikter. Historiska media. (tillhandahålles, 6 s)


Delkurs – Samhällskunskap, 6,5 hp

Alexandersson, K. (2016). *Källkritik Internet.* Stockholm: SE:s internetguide,nr 25. (s. 5-38). Tillgänglig via: https://www.iis.se/docs/Kallkritik-pa-Internet.pdf

Alvén, F. (2021). Vad i hela världen säger du? Yttrandefrihet och demokratiska diskussioner i skolan. I K. Kittelmann Flensner & G. Larsson, R. Säljö (Red.), Känsliga frågor, nödvändiga samtal: att lära om och av kontroverser (s. 179- 193). Studentlitteratur. (Tillhandahålles)

Andersson, K., & Larsson, K. (2023). Elevers perspektivbyten i svar på uppgifter från det nationella provet i samhällskunskap. Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023: 3), 66-84.

Ekendahl, I., Nohagen, L. & Sandahl, J. (2015). Undervisa i samhällskunskap. Liber AB. (186 s.)

Eklund, K. (2014) Vår ekonomi i korthet. Ekonomifakta och Studentlitteratur. Tillgänglig via: https://www.ekonomifakta.se/globalassets/var_ekonomi/var-ekonomi-i-korthet.pdf (s.5-32)

Jansson, M. (2023). Undervisa om kön, genus och sexualitet - utmaningar att möta i samhällskunskapsundervisningen. SO-didaktik: höst 2023.

Johansson, A. (2021). Samhällskunskap. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Malmö: Gleerups. (s.183-222)

Giddens, A. & Sutton, P.W. (2020). Sociologi. (Sjätte upplagan). Studentlitteratur. (Tillhandahålles, 15 s.)

Internetstiftelsen (2020). Därför behöver du källtillit. Tillgänglig via: https://internetkunskap.se/artiklar/kallkritik/darfor-behover-du-kalltillit/

Internetstiftelsen (2021). Därför ska du bry dig om källkritik. Tillgänglig via: https://internetkunskap.se/artiklar/kallkritik/darfor-ska-du-bry-dig-om-kallkritik/

Internetstiftelsen (2023) Svenskarna och internet 2023. Tillgänglig via: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2023/ (Läses i urval)

Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap – grundskolan. (2022). Skolverket.

Kursplan i samhällskunskap för grundskolan. (2022). Skolverket.

Skolverket (2013). Att förstå sin omvärld och sig själv. (kap 1-7). Skolverket. www.skolverket.se/publikationer?id=3137 (52 s.)

Sveriges Riksdag (2022). Demokratin i samhället: studiematerial från riksdagen. Sveriges riksdag. (Tillgänglig via riksdagen.se) (24 s.)

Sveriges Riksdag (2020). Demokratins framtid. 2:a upplagan. Sveriges riksdag. s.13-28 (Tillgänglig via riksdagen.se) (16 s.)

The Economist Intelligence unit (2023). Democrazy index. https://[www.eiu.com/topic/democracy-index](http://www.eiu.com/topic/democracy-index)

Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Gothia kompetens. (Läses i urval)


Delkurs – SO-didaktik, 4 hp

Blanck, S. (2014). När ämnen möts [Elektronisk resurs] : en analys av samhällskunskapsämnets funktioner och karaktärer vid ämnesintegrerad undervisning. Licentiatavhandling Karlstad : Karlstads universitet, 2014.Karlstad. (i urval, 31 s.) http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:736641/FULLTEXT02

Blanck, S. (2018). Angelägna samhällsfrågor och ämnessamspel. SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Föreningen SO-didaktik, nr 6, s. 50-56.

Boman, A., Lindinger, K. & Olovsson, T.G. (2022). SO-ämnen i samverkan - när helhet blir större än summan av delarna. SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Föreningen SO-didaktik, nr 11, s 52-65.

Lilliestam, A-L. (2021). Ämnesspecifika kunskaper och förmågor – ämnesspecifik literacy. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (s. 21-41).

Lilliestam, A-L. (2021). Samspel mellan ämnen. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (s. 225-230)

Skolverket. (2015). Introduktion till ett språkutvecklande arbetssätt i SO-ämnen. (tillhandahålles, 13 s.)

Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling [Elektronisk resurs], https://www.skolverket.se/publikationsserier/ovrigt-material/2021/att-planera-bedoma- och-ge-aterkoppling

Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Stockholm: Gothia kompetens. (184 s.)