Kursplan

Övning/fältövning, 2,5 Högskolepoäng
Fältresa, 1 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen omfattar 7,5 högskolepoäng (hp) på grundnivå och ingår i en geovetenskaplig kandidatexamen. Kursen kan även läsas som fristående kurs.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävsminst 60 hp inom huvudområdet Geovetenskap eller Marin vetenskap.Studerande med likvärdig utbildning kan efter prövning beredas tillträde till kursen.

Kursen består av tre moduler:

1. Teori, 4 hp

Betygsskala: Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Mål 1-5 under Kunskap och förståelse examineras genom skriftlig tentamen och quiz. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs väl godkänt resultat på samtliga mål.

2. Övningar/fältövningar, 2,5 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Mål 1-4 under Färdighet och förmåga examineras genom skriftliga rapporter.

3. Fältresa, 1 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Syftet med exkursion(er) inom Skandinavien är att undersöka kalkutbrott av sedimentära bergarter från mesozoiska och paleozoiska, samt observationer av moderna sedimentologiska processer längs kuster och floder.

För betyges Godkänd (G) krävs deltagande i exkursion. Modulen är obligatorisk men kan vid behov ersättas med ett projektarbete efter överenskommelse med kursansvarig om studenten ej kan delta.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• definiera, förklara och särskilja grundläggande sedimentologiska egenskaper som påverkar eller har påverkats av sedimentära processer; fluidegenskaper, flödeshastighet, partikelstorlek, kornorientering, geokemi i avsättningsmiljöer, etc.
  • definiera, förklara och särskilja grundläggande processer i sedimentologi: t ex erosion, väderbildning, transport och sedimentation.
  • visa grundläggande kunskaper om stratigrafi och stratigrafisk nomenklatur såsom litostratigrafi, biostratigrafi, kronostratigrafi och sekvenscestratigrafi.
  • identifiera, förklara och illustrera olika deponeringsmiljöer (delta, översvämningsslätt, alluvial kon, rev, etc.) såväl som typiska egenskaper för dessa.

Färdigheter och förmåga

• planera och genomföra fältarbete.
  • logga och mäta paleoflöden i sedimentära sekvenser och i labb.
  • genomföra sedimentanalyser (t ex torr- och våtskiktning, kornstorleksanalys samt pipettspridning).

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• använda en vetenskaplig strategi (t ex sedimentologisk, stratigrafisk, geokronologisk) för att tillgodogöra sig kunskap om geovetenskapliga problem, får en ökad förståelse för sedimentoloi och stratigrafi samt de viktigaste dateringsmetoderna för fortsatta studier inom geologi.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, fältövningar samt övningar.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Modul 1: Teori, 4 hp: U/G/VG

Modul 2: Övning/fältövning, 2,5 hp: U/G

Modul 3: Fältresa, 1 hp: U/G

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs godkänt betyg på alla ingående delar i kursen. För betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd (VG) på den skriftliga tentamen.

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet till anonym, skriftlig utvärdering av kursen.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderinger och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenter antagna till N1GVS Geovetenskap, kandidatprogram ges företräde till kursen.