Kursplan

Skapa och leda professionella samtal inom utbildningsväsendet

Create and lead professional conversations within the educational system

Kurs
PDA035
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/131
Ikraftträdandedatum
2025-03-15
Beslutsdatum
2025-01-22
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Seminarium, 1,5 Högskolepoäng
Individuell muntlig redovisning, 2 Högskolepoäng
Individuell skriftlig uppgift, 4 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Behörighetsgivande lärarexamen eller examen från den statliga befattningsutbildningen för rektorer.

Innehåll

Kursen riktar sig till lärare i utbildningsväsendets olika skolformer och avser att utveckla förmågan att skapa förutsättningar för och leda professionella samtal vars syfte är att bidra till kompetensutveckling på grupp- och individnivå. Utifrån olika teoretiska perspektiv behandlas förutsättningar för samtalets ramar och möjligheter. Genom att utarbeta och pröva en begreppsapparat för att analysera modeller och verktyg ger kursen stöd att utveckla den egna förmågan att planera, genomföra och leda samtal. Möjligheter och hinder för samtal identifieras och problematiseras.

I kursen betonas vikten av självreflektion och samspelets betydelse för professionella samtal. Ledarskap, lärande, delaktighet och demokratiskt förhållningssätt diskuteras och problematiseras i relation till vetenskapliga teorier och modeller, exempelvis systemteori och praktisk yrkesteori.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• beskriva komplexiteten i att skapa och leda professionella samtal som syftar till kompetensutveckling på grupp- och individnivå

Färdigheter och förmåga
• utarbeta och pröva en begreppsapparat för att analysera modeller och verktyg i syfte att kunna planera och genomföra professionella samtal
• problematisera och motivera val av modell och verktyg för att leda professionella samtal som syftar till kompetensutveckling på grupp- och individnivå
• analysera samtalets ramar och möjligheter och föreslå strategier för att utveckla den egna ledningen av samtal.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
 kritiskt granska samtalsledarrollens och samtalets betydelse för kompetensutveckling på grupp- och individnivå
• problematisera samtalsledarens ansvar för att främja etiska och demokratiska samtal

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Former för undervisning som tillämpas under kursen är föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier och grupparbete.

Undervisningsspråk: svenska

Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Bedömning sker genom: ett obligatoriskt seminarium, 1,5 hp, en obligatorisk individuell muntlig redovisning, 2 hp och en skriftlig individuell uppgift, 4 hp.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G), Väl godkänd (VG) eller Underkänd (U).


För att nå betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs att alla tre ovan nämnda examinerande moment genomförts och godkänts. För att nå Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs betyget Väl godkänd (VG) på den skriftliga individuella uppgiften samt godkänt på övriga examinerande moment.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas till de studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.