Litteraturlista

Hösttermin 2024 (2024-09-02)
Beslutsdatum
2024-06-19

Bergmark, Ulrika & Sara Viklund 2020, Litteratursamtalets pedagogik: relationer, lärande och utveckling. Lund: Gleerups Utbildning AB. Enligt lärares anvisning.

Chambers, Aidan 2014. Böcker inom och omkring oss. Stockholm: Gilla böcker.

Ekholm, Christer 2019. Epikanalys. En kort introduktion. Lund: Gleerups.

Landmark, Dan & Ingrid Wiklund 2012. Litteraturen, språket, världen. Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning.

Landmark, Dan & Ingrid Wiklund 2013. Andraspråksperspektiv på litteraturundervisningen. I: Olofsson, Mikael (red.), Symposium 2012: Lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholm: Stockholmsuniversitetsförlag, s. 142-151. Nätpublicerad.

Langer, Judith A. 2017. Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg. Daidalos.

Lindell, Ingrid & Öhman, Anders (red.), 2019. För berättelsens skull. Modeller för litteraturundervisningen. Stockholm: Natur & Kultur. Enligt lärares anvisning.

Molloy, Gunilla 2011. Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum. Lund: Studentlitteratur.

Nordenstam. Anna och Christina Olin-Scheller 2016. Hjälpa eller stjälpa? Uppgiftskulturer kring lättläst ungdomslitteratur. I: Höglund, Heidi & Ria Heilä-Ylikallio (red.), Framtida berättelser. Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik. Vasa, Finland: Åbo Akademi, s. 103-120. Nätpublicerad.

Skolverket. Aktuell kursplan, läroplan och tillhörande kommentarmaterial för grund- och gymnasieskola. Nätpublicerad.

Enligt lärares anvisning läses 3 romaner, samt noveller och lyrik i urval.

Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.