Litteraturlista

Beslutsdatum
2024-06-10

Delkurs 1 Skrivövningar 1, 7,5 hp

Dysthe, Olga, Frøydis Hertzberg & Torlaug Løkensgar Hoel 2011. Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Helgesson, Karin 2004. Textbindning. Vad är det och hur fungerar det? Göteborg: Institutionen för svenska språket. Tillgänglig på lärplattform.

Karlsson, Ola (red.) 2017. Svenska skrivregler. Stockholm: Liber.

Strömqvist, Siv 2010. Skrivprocessen – fortfarande lika aktuell?!? Efter 30 år med skrivprocessen i Sverige. I: Edlund, Ann-Catrine & Ingmarie Mellenius (red.) Svenskans beskrivning 31. Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning. Umeå den 20-21 maj 2010. Umeå: Umeå universitet. S. 31-50. Nätpublicerad.

Svenska Akademiens ordböcker. Nätpublicerad.

Svenska språknämnden 2005 eller senare. Språkriktighetsboken (Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 93). Stockholm: Norstedts. (Läses enligt lärares anvisning).

Referenslitteratur

Bylin, Maria & Björn Melander (red.) 2023. Språkrådet rekommenderar. Perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor. Stockholm: Institutet för språk och folkminnen. Nätpublicerad.

Strömquist, Siv 2019. Skiljeteckensboken. Stockholm: Morfem förlag.

Strömquist, Siv 2019 (8:e upplagan eller tidigare). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups Utbildning AB.

Delkurs 2 Texters förutsättningar 1, 7,5 hp

Lagerholm, Per 2008. Stilistik. Lund: Studentlitteratur.

Melin, Lars 2019. Stil. Språkets svårfångade signalsystem. Stockholm: Morfem. Pinker, Steven 2015. The sense of style. New York: Penguin.

Svenska Akademiens ordböcker. Nätpublicerad.

Svenska språknämnden 2005 eller senare. Språkriktighetsboken. Stockholm: Norstedts. (Läses enligt lärares anvisning).

Delkurs 3 Skrivövningar 2, 7,5 hp

Aare, Cecilia 2019. Det tidlösa reportaget. Lund: Studentlitteratur.

Forsberg, Jenny 2017. Skriv för din målgrupp. Tips för träffsäkra texter. Stockholm: Morfem. Dessutom kan det tillkomma högst 150 sidor enligt lärares anvisning.

Karlsson, Ola (red.) 2017. Svenska skrivregler. Stockholm: Liber

Språkrådet 2023. Språkrådet rekommenderar. Perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor. Nätpublicerad.

Delkurs 4 Texters förutsättningar 2, 7,5 hp

Björnsson, Gunnar, Ulrik Kihlbom & Anders Ullholm 2009. Argumentationsanalys: färdigheter för kritiskt tänkande. (2 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur.

Helgesson, Karin, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord & Åsa Wengelin (red.) 2017. Text och kontext. Perspektiv på textanalys. Malmö: Gleerups.

Vogel, Anna 2011. Språket, kroppen och tankarna: introduktion till kognitiv semantik. Lund: Studentlitteratur.

Karlsson, Ola (red.) 2017. Svenska skrivregler. Stockholm: Liber

Språkrådet 2023. Språkrådet rekommenderar. Perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor. Nätpublicerad.