Slöjd 3 för lärare åk 7-9
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
Broman, A., Frohagen, J., & Wemmenhag, J. (2013). Vad kan man när man kan tillverka ett uttryck i slöjdföremål. Forskning om undervisning och lärande, (10)2013, 6–28. https://forskul.se/ffiles/00797F5D/Slojd.pdf
Gyllerfelt, E. (2023). Nyanlända elever i slöjdklassrummets lärmiljö. FormAkademisk, 16(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4952
Gåfvels, C., Lindberg, V., & Skarelius, H. (2024). Sy ihop: Kommunikativa resurser i olika (slöjd)bedömningshandlingar. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 31(1), 82–100. https://doi.org/10.7577/TechneA.5334
Hasselskog, P. (2010). Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen (Gothenburg Studies in Educational Sciences, 289) [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/21997/gupea_2077_21997_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hirsh, Å. (2017). Bedömning i skolan - vad och varför? https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1154653/FULLTEXT01.pdf
Holmberg, A., Porko-Hudd, M., & Samuelsson, M. (2017). Allt kan transformeras till ett användbart läromedel. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 24(2). https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/1907
Homlong, S. (2006). Samtal om estetiska aspekter i textilslöjden. Techne Serien – Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 18(1), 205–216. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/41/162
Leib, L. (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. I G. Åsén redaktör (Red.), Interkulturell bildpedagogik. Liber. (Distribueras av institutionen)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=9718
Malmberg, C. (2016). Handlingskompetens och intressekonflikter. Skolverket. https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR123798
Skolverket. (2022). Betyg och prövning – Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning. https://www.skolverket.se/getFile?file=10020
Skolverket. (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd. https://www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2022/kommentarmaterial-till-kursplanen-i-slojd---grundskolan
Skolverket. (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. https://www.skolverket.se/download/18.2a6bcc30176f24c3889241/1611039323467/pdf7689.pdf
Fler artiklar eller annan litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Andersen, J. (2017). Eleverna blev innovatörer och konstruktörer av en uråldrig teknik. Slöjdlärarportalen. Hämtad 2017-06-29, från http://slojdlararportalen.se/eleverna-blev- innovatoreroch-konstruktorer-av-en-uraldrig-teknik/
Arnqvist Engström, F. (2015). Gerillaslöjd. Garngraffiti, DIY och den handgjorda revolutionen. Hemslöjdens förlag.
Campopiano, C., Hasselskog, P., & Johansson, M. (2017). Multimodala resurser för lärande. I Skolverkets Läslyfts-modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8”, Läs & skrivportalen. https://larportalen.skolverket.se/webcenter/larportal/api-v2/document/name/P03WCPLAR071714
Karlsson, O., & Språkrådet. (2017). Svenska skrivregler. Liber.
Koch, M., & Ahlskog Björkman, E. (2019). Hållbar utveckling och lärande i slöjd. Nordic Studies in Education, 39(3), 185–197. https://www.researchgate.net/profile/Marie-Koch2/publication/335800826_Hallbar_utveckling_och_larande_i_slojd/links/5e41a0fa92851c7f7f2f1b56/Hallbar-utveckling-och-laerande-i-sloejd.pdf?origin=publication_detail
Nordiska museet. (2012). Markeringar och maskeringar: att visa eller dölja sin kropp. Nordiska museets förlag.
Rudebrant, R. (2018). Uttryck med nål och tråd: handbok i fritt broderi. Hestra.
Vihma, S. (2003). Designhistoria – en introduktion. Raster Förlag. (s. 9-55, 86-101, 158-168).