Slöjdämnet och digitala verktyg

GU-50053
Ansökan öppnar 16 september 2024

Kort om kursen

Den här kursen har som syfte att utveckla dina kunskaper och erfarenheter i att arbeta med digitala verktyg i skolans slöjdundervisning. I kursen ges du möjligheter att utveckla kunskaper om hur digitala verktyg kan användas i överensstämmelse med läro- och kursplan och hur verktygen bidrar till att utveckla elevernas förmågor.
Observera att du inom kursen förväntas genomföra tre obligatoriska campusdagar på plats i Göteborg.

Om utbildningen

Kursen vänder sig till dig som vill veta mer om hur digitala verktyg kan användas i slöjdundervisning. I kursen ges du möjlighet att utveckla kunskaper om hur digitala verktyg används i överensstämmelse med läro- och kursplan. Vidare problematiseras och diskuteras användning av digitala verktyg i slöjdundervisning och dess konsekvenser för elevers lärande.

Kursen vänder sig till dig som har påbörjat studier till ämneslärare i slöjd eller har pågående anställning som slöjdlärare i grundskolan, eller har lärarexamen.

Observera att kursen inte per automatik leder till behörighet som slöjdlärare. Vill du veta hur kursen kan vara en del av studierna som leder till behörighet att undervisa i slöjd på grundskolan, ber vi dig kontakta en studievägledare i slöjdämnet.

Behörigheter och urval

Grundläggande behörighet och minst 7,5hp inom slöjd eller motsvarande.

Urval

Urvalet baseras på antal högskolepoäng i slöjd. Max 165 poäng räknas.