Slöjden i samhället
Om litteraturlistan
Obligatorisk litteratur
FN-förbundet UNA SWEDEN https://fn.se/globala-malen-for-hallbar-utveckling/
Frohagen, J. (2016). Såga rakt och tillverka uttryck. En studie av hantverkskunnandet i slöjdämnet Lic, 8–15. Stockholm: Stockholms universitet. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1015111/FULLTEXT01.pdf
Hartman, S. (2021). Slöjd, bildning och profession. Techne serien – Slöjdkunnande i förändring, 28(4), 135–150. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/issue/view/457
Hemslöjden https://hemslojden.org/
Hofverberg, H. (2023). Hållbar utveckling, utbildning och slöjd. https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR173371
Johansson, M. (2021). Laddad slöjd Slöjdkunnande och slöjdföremåls meningsskapande. Techne serien – Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 28(3), 15–31. https://doi.org/10.7577/TechneA.4061
Naturvårdsverket https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/cirkular-ekonomi/vad-ar-en-cirkular-ekonomi/
Skolverket. (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd. https://www.skolverket.se/getFile?file=9804
Skolverket. (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. https://www.skolverket.se/getFile?file=13074
Säljö, R. (2021). Från materialitet till sociomaterialitet Lärande i en designad värld. Techne serien – Slöjdkunnande i förändring, 28(4), 193–208. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/issue/view/457
Referenslitteratur
Arnqvist Engström, F. (2014). Gerillaslöjd garngraffiti, DIY och den handgjorda revolutionen. Hemslöjdens förlag.
Borg, K. (2016). Vem har makten och ansvaret för utveckling eller avveckling av ett skolämne? I E.
Skåreus (Red.), Tema slöjd: nordisk forskning, bedömning och läroplaner, 29–88. Tilde, Rapport
nr 16, Umeå universitet. https://www.umu.se/globalassets/organisation/fakulteter/humfak/institutionen-for-
estetiska-amnen-i-lararutbildningen/tilde/rapportserie/tilde_16.pdf
Frohagen, J. (2023). Slöjd som ett samlat kunskapsämne https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR173369
Gyllerfelt, E. (2023). Slöjdundervisning med nyanlända elever Om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum. Göteborgs universitet. file:///Users/xherlo/Downloads/Emma_Gyllerfelt-Sloejdundervisning_med_nyanlaenda_elever-Digital-2023-05-11%20(1).pdf
Hofverberg, H. (2022). Återbruk i antropocen. Vol 27 Nr 3 (2022): Pedagogisk forskning i antropocen. https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/2886/3085
Johansson, M. (2019). Materiella och immateriella resurser ‒ hållbar utveckling i och genom slöjd. Nordic Studies in Education, 39(3), 214–227.
Sigurdsson, E. (2014). Det sitter i väggarna: en studie av trä- och metallslöjdens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden (Doktorsavhandling i pedagogiskt arbete, 57). Umeå: Umeå universitet.
Skolverket. (2015). Slöjd i grundskolan: en nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och 9 (Skolverkets rapport, 425). Stockholm: Fritzes.
Stukat, S. (2011). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Övriga länkar
AEON video. The final resting place of your cast-off clothing https://www.youtube.com/watch?v=bOOI5LbQ9B8
Nämnden för hemslöjdsfrågor https://nfh.se/
Sveriges utbildningsradio AB https://urplay.se/amne/slojd
Världsnaturfonden https://www.wwf.se/
Sarah Corbett at TEDxBrixton: How a piece of fabric can change the world. https://www.youtube.com/watch?v=Zf9ahnpDGqo