Kursplan

Social Work, Service Users Participation and Organization

Kurs
SW2275
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2023/3091
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-06-04
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Kursens moduler

Social Work Service Users Participation and Organization, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen Social Work Service Users Participation and Organization, 15 hp, är en programkurs som ges inom masterprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. Kursen är en fördjupningskurs.

Behörighetskrav

To be eligible for the course a Bachelor's Degree in Social Work, or in related topics, and proficiency in English are required.

Innehåll

Kursen behandlar följande ämnen i relation till kontexter inom socialt arbete på lokal nivå och global nivå:

• Teorier och forskning om mänskliga serviceorganisationer.

• Olika metoder och tekniker för socialt arbete inom mänskliga
serviceorganisationer. Samtida utmaningar för de mänskliga
serviceorganisationerna och förändringar inom den sociala välfärdssektorn, globalt och lokalt.

• Teorier och forskning om civilsamhället och dess funktion som producent av offentliga tjänster.

• Skillnader och likheter mellan offentliga mänskliga serviceorganisationer och icke-statliga organisationer (som tillhör tredje sektorn) enligt lagstiftning, arbetsmodeller och tjänsteproduktion inom socialt arbete.

• Teorier om makt och olika typer av maktrelationer i socialt arbete. Brukarnas delaktighet och egenmakt inom olika områden av socialt arbete. Socialt arbete inom den sociala ekonomin och den tredje sektorn, dvs. när det gäller sociala företag.

• Svenskt socialt arbete – ett specialfall i ett globalt perspektiv.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:



Kunskap och förståelse

• Ha erhållit en djupare kunskap och förståelse om hur människobehandlande organisationer är konstruerade och fungerar (i.e. ledarskap, kommunikation, arbetsfördelning och organisationskultur)

• Ha erhållit en djupare kunskap om och förståelse för civilsamhället och dess roll som producent av offentliga tjänster

• Ha erhållit en djupare kunskap om maktteorier och hur maktrelationer är inbäddade i olika metoder inom socialt arbete

• Ha erhållit en djupare kunskap kring olika typer av brukarinvolvering och brukardeltagande inom socialt arbete

• Ha erhållit en djupare kunskap kring hur sociala ekonomier är uppbyggda i olika länder


Färdigheter och förmåga

• Kunna analysera och diskutera hur organisatoriska aspekter påverkar olika typer av sociala problem och sociala interventioner

• Kunna analysera hur maktobalanser är inbäddade i olika typer av socialt arbete

• Kunna analysera och vara delaktig i olika typer av brukarinitiativ (i.e.
självhjälpsorganisationer, sociala kooperativ eller ”advocacy)



Värderingsförmåga och förhållningssätt

• värdera och bedöma konsekvenser av civilsamhället som producent av offentliga tjänster och maktrelationer i socialt arbete

• identifiera och reflektera över sina egna värderingar och förhållningssätt när det gäller metoder för socialt arbete, empowerment och olika typer av brukarinitiativ

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen består av sessioner i form av föreläsningar och seminarier.
Dessutom ska studenterna individuellt eller i par skriva en fallstudierapport om ett ämne som är relaterat till kursinnehållet. Under hela kursen kommer studenterna att kombinera teoretiska studier med att samla in material för rapporten, t.ex. intervjua
yrkesverksamma och serviceanvändare och analysera dokument och skriva utkast till olika delar av fallstudierapporten. Utkasten kommer att diskuteras, utvecklas och presenteras i klassen och skriftligen.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras utifrån en fallstudierapport och sex seminarier, varav tre är relaterade till fallstudierapporten.

De sex seminarierna kräver obligatorisk närvaro och aktivt deltagande, vilket kan innebära skriftliga inlämningar.

Vid frånvaro eller otillräckligt deltagande ska en ersättningsuppgift lämnas in. Vid frånvaro från eller otillräckligt deltagande vid fler än två obligatoriska tillfällen räcker det inte med en ersättningsuppgift. I detta fall måste studenten delta i motsvarande tillfälle vid ett framtida kurstillfälle.

Seminarierna betygsätts med antingen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Fallstudierapporten bedöms med betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Om examinationsuppgiften får betyget Underkänd (U) men bedöms ligga nära gränsen för betyget Godkänd (G) ska komplettering medges.

Om student som underkänts två gånger på samma examinationsmoment önskar byta examinator vid nästkommande examinationstillfälle ska en sådan begäran göras skriftligen till institutionen och bifallas om inte särskilda skäl föreligger (HF 6 kap. 22§).

Om studenten har fått en rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, om det är förenligt med kursens lärandemål och under förutsättning att otillräckliga resurser inte krävs, besluta att ge studenten anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en period om minst ett år, dock längst två år efter att kursen avslutats/ändrats. När det gäller fältstudier och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) krävs att lärandemålen uppnåtts och att studenten aktivt deltagit i samtliga obligatoriska moment. För väl godkänd (VG) krävs även att detta betyg erhållits för fallstudierapporten.

Kursvärdering

Kursen utvärderas vid en muntlig mittvärdering och i ett separat skriftligt värderingsprotokoll i slutet av kursen. Resultatet av utvärderingen kommer att kommuniceras till studenterna och kommer att fungera som en vägledning för utvecklingen av kursen.