Länkstig

Spelmotorarkitektur

Kurs
DIT572
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
50%
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Campus
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
-
Ansökningsperiod
-
Anmälningskod
GU-86045
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 13 december 2024.

Om utbildningen

Utformningen och implementeringen av de grundläggande komponenterna i en spelmotor är kärnan i kursen Game Engine Architecture. Kursen fokuserar huvudsakligen på 2-dimensionella spel även om andra typer av spelmotorer diskuteras, och studenter som vill utforska 3D-spelmotorer kan göra det som en del av uppgiften. Som exempel utvecklas under kursen en spelmotor som inkluderar flera av nyckelaspekterna av professionella spelmotorsystem.

Kursen behandlar tidskrav, spelobjektarkitektur, kollisioner mellan objekt och enkel fysik. Kursen kommer också att diskutera relevanta designbeslut och designmönster. Det förväntas inte under denna kurs att du ska utveckla en genomförbar konkurrent för det som finns på marknaden. Snarare är processen att bygga en spelmotor avsedd att vara belysande när man utvecklar spel i mer robusta motorer.

Behörigheter och urval

Behörighet

För att vara behörig till denna kurs måste studenterna ha antingen:

- Fått godkänt betyg i kursen Datorgrafik, 7,5 hp, eller motsvarande, eller
- ha 15 hp programmeringserfarenhet, varav 7,5 av dessa hp bör vara i ettobjektorienterat sammanhang.

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Urval

Högskolepoäng, max 285 hp.