Spelmotorarkitektur
Om utbildningen
Utformningen och implementeringen av de grundläggande komponenterna i en spelmotor är kärnan i kursen Game Engine Architecture. Kursen fokuserar huvudsakligen på 2-dimensionella spel även om andra typer av spelmotorer diskuteras, och studenter som vill utforska 3D-spelmotorer kan göra det som en del av uppgiften. Som exempel utvecklas under kursen en spelmotor som inkluderar flera av nyckelaspekterna av professionella spelmotorsystem.
Kursen behandlar tidskrav, spelobjektarkitektur, kollisioner mellan objekt och enkel fysik. Kursen kommer också att diskutera relevanta designbeslut och designmönster. Det förväntas inte under denna kurs att du ska utveckla en genomförbar konkurrent för det som finns på marknaden. Snarare är processen att bygga en spelmotor avsedd att vara belysande när man utvecklar spel i mer robusta motorer.
Behörigheter och urval
Behörighet
För att vara behörig till denna kurs måste studenterna ha antingen:
- Fått godkänt betyg i kursen Datorgrafik, 7,5 hp, eller motsvarande, eller
- ha 15 hp programmeringserfarenhet, varav 7,5 av dessa hp bör vara i ettobjektorienterat sammanhang.
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.
Urval
Högskolepoäng, max 285 hp.