Stilnivåer i antik grekisk prosa

GRE208
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-13751

Om utbildningen

Kursen syftar till att ge dig ökade kunskaper om den grekiska prosan och dess olika stilnivåer under klassisk, hellenistisk och romersk tid (ca 450 f. Kr. - ca 400 e.Kr.). Genom studier av grekiska originaltexter fördjupar du dina kunskaper om skillnader och likheter mellan olika sortes prosa. Genom studier av autentisk text från olika tidsperioder inhämtar du kunskaper om den grekiska prosans historiska utveckling. Du får också öva översättning till grekisk prosa.

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen krävs 90 högskolepoäng i antik grekiska eller motsvarande utbildning

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Vad händer sedan – plugga vidare, ta ut examen, söka jobb? Hur planerar du dina studier för att få drömjobbet. Det finns många frågor, och en del svar hittar du här: https://www.gu.se/studera/efter-studierna