Stor frihet i arbetet på fritids
Anna Johnsson har arbetat på fritids i snart 20 år. Hon arbetar i tätt samarbete tillsammans med klasslärare och är även VFU-handledare och tar emot lärarstudenter som ska göra delar av sin utbildning ute i skolan.
Jag känner att jag verkligen gör nytta för eleverna
Hej Anna, du arbetar som lärare på ett fritids i Göteborg. Hur hamnade du just där?
— Jag läste till till lärare i fritidshem på den dåvarande utbildningen till fritidspedagog på två och ett halvt år*, på Högskolan i Växjö (Linnéuniversitetet idag). Efter utbildningen var jag vikarie terminsvis på några skolor i Växjö innan jag fick fast jobb på deltid. Efter att ha jobbat där i cirka två år, så flyttade jag till Göteborg där jag fick en fast heltidstjänst på Önneredsskolan. Och här har jag trivts så bra så jag har blivit kvar, sedan år 2000!
Minns du hur du tänkte när du valde inriktningen mot fritidshem?
— Först läste jag till undersköterska i tre år på gymnasiet, men när jag var klar med den utbildningen var det anställningsstopp. När jag sen inte kom in på sjuksköterskeutbildningen så valde jag att läsa vidare till lärare i fritidshem.
Eftersom jag älskar att jobba med människor, och var både ungdomsledare och barnvakt när jag var yngre, så tyckte jag att det passade bra.
Jag och klassläraren har ett tätt och bra samarbete.
Kan du beskriva hur du, som är lärare på fritids, arbetar tillsammans med exempelvis en klasslärare på din skola?
— Jag jobbar tillsammans med Yuliya som är klasslärare i vår klass och vi har precis börjat arbeta med en ny klass för fjärde gången. Vi har ett tätt och bra samarbete, och om eleverna har ett speciellt arbetsområde så jobbar vi med det både i klassrummet och hos mig på halvklasspass.
Annars så har jag väldigt fria händer. Nu, när vi har "en etta", så är det också mycket grundläggande kunskaper som ska uppfyllas, som att skriva, rita, klippa, se mönster, följa linjer samt att jobba gruppstärkande.
Om man går till läroplanen så står det bland annat att undervisningen ska ”främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt”. Eleverna ska också genom lek få ”möjlighet att bearbeta intryck, pröva sin identitet, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera”.
— Vi jobbar som ett team på F-3, så det finns olika konstellationer av lärarlag. På skolan har vi även en förstelärare som håller på att introducera kooperativt lärande så vi har så smått börjat med lärkompisar i klassen.
Det är också viktigt att jobba med att stärka klassen som en grupp så vi fokuserar mycket på kompissamtal och kill- och tjejsnack. Och ordningsregler - hur vi vill ha det i vår klass och hur vi behandlar varandra.
Det finns aldrig en dag som är den andra lik
Vad skulle du säga är det bästa med ditt jobb?
— Det bästa med mitt jobb är när man får extra uppskattning av barnen. Till exempel när en elev faktiskt tog med sig en bit tårta till mig när hen fyllde år. Eller om man träffar en gammal elev som minns mig och kommer ihåg vad vi gjorde på fritids.
Men jag uppskattar också variationen i arbetet. Även om schemat är detsamma varje vecka och man ibland gör samma saker varje år så är aldrig en dag den andra lik.
Du är ju också VFU-handledare. Vad innebär det?
— Det innebär att jag tar emot studenter från universiteten, för vår del både från Göteborgs universitet och Högskolan i Borås, och handleder dem på deras praktik. Oftast så kommer samma student tillbaka och gör alla sina VFU:er hos mig. **
Jag har avsatt 30 minuter/vecka till enskild VFU-handledning men får ta av min andra planeringstid vid behov. Vi har fyra timmar grundplanering och en timme samverkansplanering. Dessutom har vi 30 minuter till föräldramöte/litteratur och 20 minuter/vecka i arbetslaget.
Vad skulle du vilja skicka med till en person som nu funderar på att bli lärare?
— Att jag känner att jag verkligen gör nytta för eleverna som lärare på fritids! Inom skolan, så är vårt yrke det bästa, dels för att vi finns runt barnen hela dagen och ser dem i alla situationer, dels för vi är friare, än exempelvis klasslärarna, med vad vi kan göra. Det är också grymt bra med föräldrakontakten vi har vid hämtning och lämning.
Mer information
* Idag är utbildningen till Grundlärare med inriktning fritidshem tre år (180 hp). Inom programmet väljer man en av fyra ingångar: bild, idrott och hälsa, hem och konsumentkunskap eller musik.
** I utbildningen ingår det 20 veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Bli grundlärare!
Läs mer om Grundlärarprogrammet