Mats Andersson sitter i Trappan på Humanisten.
Foto: Karin Wenzelberg

Studier i danska öppnade nya världar – och karriärmöjligheter

- Som civilingenjör har jag alltid haft stor nytta av att ha läst språk och jag ångrar att jag inte läste danska tidigare, säger Mats Andersson.

När barnen var små var Mats Andersson ofta i Danmark med familjen och förra sommaren var han i Köpenhamn med sin fru.

- Vi förstod en del danska när vi var där, men det var alltid något som vi missade. Av en slump såg vi att det gick att lära sig danska vid Göteborgs universitet och både jag och min fru anmälde oss till kursen. Nu läser vi Danska 2 och har sökt fortsättningskursen nästa termin, berättar han.

Mats är både civilingenjör och humanist och har arbetat på stora bolag som Ericsson och Huawei, men också på ett litet uppstickarföretag som vuxit och blivit världsledande inom fältet. Astronomi och språk är ämnen som ligger honom varmt om hjärtat och han märkte tidigt att även om han arbetar i teknikbranschen har han alltid haft stor nytta av att ha språkstudier i bagaget. Han har rest över hela världen i tjänsten och också haft kontakt med danska universitet och danska företag, men alltid pratat engelska väl på plats i landet.

- Det har känts lite pinsamt att jag inte har förstått danska tillräckligt bra. Men när jag läste Danska 1 kunde jag efter bara sju, åtta veckor förstå vad de säger på dansk radio och tv. Att det skulle gå så fort att lära sig hade jag inte kunnat föreställa mig, säger Mats.

Vissa ljud i danskan är helt annorlunda

Kurserna i danska går på halvfart om kvällarna. Den första terminen fick studenterna prata svenska medan läraren konsekvent talade danska och genom att bara lyssna var det lättare att bekanta sig med språket, tycker Mats. Under den andra terminen började studenterna både skriva och prata danska själva.

- Vissa ljud är helt annorlunda än i svenska och uttalet är definitivt utmanande att lära sig. Det finns många nyanser, till exempel har danskan många fler vokalljud än svenskan. Danska ord stavas ofta väldigt annorlunda än hur de låter.

Vad fick ni göra under kursen?

- Vi har fått många roliga uppgifter där vi lärt oss om det danska samhället, landets historia och språkets fonetik. Det har varit både individuella uppgifter och grupparbeten. Läraren är väldigt positiv och entusiastisk och vi får mycket bra feedback.

Mats berättar att skrivuppgifterna har varit varierade och de har fått skriva friare texter om sig själva men också översätta texter, som inledningen av Mio, min Mio.

- Det finns ungefär 300–400 danska ord som kan vara fallgropar för en svensk och vi har fått lära oss en del av dessa. Det är väldigt lätt att göra komiska misstag: ”Jeg skal afrette min hund” betyder inte att hunden ska avrättas, utan att man ska dressera den. Ungefär samma ord finns också på norska vilket gör att man blir bättre på det språket samtidigt, säger Mats.

Danskastudier öppnar för karriärmöjligheter

Av de som läste kurserna i danska var flera yrkesverksamma som samarbetade med olika danska företag.

Hur kommer du att få användning av kurserna i framtiden?

- Jag hoppas kunna fortsätta arbeta med styrelseuppdrag så som jag gör i dag och jobba som konsult för tekniska bolag i kanske 10-15 år till. Jag hade gärna jobbat med danska företag, det finns helt klart samarbetsmöjligheter och då kommer jag att få god användning av mina danskakunskaper.

Efter en relativt liten insats upplever Mats att han och hans fru numera kan ta del av grannlandets hela kulturutbud.

- Vi tittar bara på danska serier nu, som Borgen och Riket. Jag läser flera danska romaner i månaden, lyssnar på danska poddar och radioprogram. Det är jättekul, det har öppnats en ny värld med nya författare. Och när jag lyssnar på nyheter får jag helt andra perspektiv, särskilt när nyheterna handlar om Sverige. Det har jag verkligen uppskattat.

Vem skulle du rekommendera att läsa kurser i danska?

- Alla! Jag ångrar att jag inte lärde mig danska tidigare för jag hade haft god nytta av språket under mitt yrkesliv. Globaliseringen håller på att avta och vi behöver samarbeta mer i vårt närområde. Jag tipsar många att läsa danska och förutom att lära sig språket får man också en bättre förståelse för sitt eget språk och hur man formulerar sig. Vad man än sysslar med är det bra att läsa danska!

Text: Karin Wenzelberg

FAKTA

För dig som vill lära dig danska finns det kvällskurser på Humanisten. Lär dig det danska språket samtidigt som du får veta mer om dansk historia, litteratur och kultur, och om det danska samhället.

Läs om kurserna i danska

Mats Andersson
Mats Andersson har läst flera kurser i danska vid Göteborgs universitet.
Foto: Karin Wenzelberg