Om utbildningen

Kursen vänder sig till studenter med en utländsk läkarexamen som är antagna till Kompletterande utbildning för läkare med examen från land utanför EU/ESS samt Schweiz vid Göteborgs universitet. Kursen behandlar språkanvändning och arbetssätt i akademiska sammanhang och i läkarprofessionen. I kursen ingår språkanvändning och texter - sakprosa, skönlitteratur, film och andra medier - kopplade till studenternas övriga kurser inom den kompletterande utbildningen och yrkesrollen som läkare. Delkurs 2-4 innefattar språkpraktik, och studenternas observationer från språkpraktiken utgör innehåll för både jämförande reflektioner och färdighetsträning i språkundervisningen.

Behörigheter och urval

Behörighet

Läkarexamen från land utanför EU/EES samt Schweiz, samt av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för läkare. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B/Svenska som andraspråk B eller Svenska 3/Svenska som andraspråk 3, med lägsta betyget godkänd/E.