Svenska kyrkans tro och liv, fördjupningskurs
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
För behörighet krävs ett av följande alternativ:
- Fortsättningskurs/kurser i systematisk teologi / tros- och livsåskådningsvetenskap, 15hp
- Fortsättningskurs/kurser i kristendomens historia/kyrkohistoria, 15hp
- Fortsättningskurs i religionsvetenskap och / eller teologi, 30hp
eller motsvarande.
Innehåll
I kursen studeras frågor om Svenska kyrkans bekännelse, tro och lära i historia och nutid. I kursen behandlas såväl systematisk-teologiska som kyrkohistoriska och praktisk-teologiska frågor med utgångspunkt i Svenska kyrkan.
Kursen ger kunskap om Svenska kyrkans organisation, grundläggande dokument och praktiska uttryck. Kursen tar även upp Svenska kyrkans roll i förhållande till staten och andra trossamfund i dagens mångkulturella och mångreligiösa kontext.
Delkurs 1 Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära
I delkurs 1 behandlas frågor om Svenska kyrkans bekännelse, arvet från reformationen och frågor om kyrkosyner och självförståelse i Svenska kyrkan.
Delkurs 2 Svenska kyrkans organisation och roll i samhället
Delkurs 2 är inriktad på frågor om Svenska kyrkans organisation och strukturer och normerande dokument, så som kyrkoordningen och kyrkohandböckerna.
Delkurs 3 Praktiker i Svenska kyrkan
Delkurs 3 fokuserar på praktiska uttryck för Svenska kyrkans tro och liv. Här arbetar vi med frågor om församlingsliv, till exempel liturgik, ekumenik och religionsmöte, undervisning och uttryck för ämbetsteologi.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- beskriva Svenska kyrkans organisation och grundläggande dokument
- redogöra för grunddragen i Svenska kyrkans bekännelse, gudstjänstliv och spiritualitet
- visa förtrogenhet med Svenska kyrkans historia och dess betydelse för Svenska kyrkan idag
Färdighet och förmåga
- analysera texter som har varit och är relevanta för praktisk verksamhet inom Svenska kyrkan, såväl historiska som nutida
- diskutera Svenska kyrkans självförståelse och praxis i historia och nutid
- identifiera och diskutera Svenska kyrkans roll i samhällslivet i ett mångkulturellt och mångreligiöst samhälle
- formulera sig såväl muntligt som skriftligt på ett språkligt korrekt och välstrukturerat sätt i relation till de teman som kursen behandlar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt och konstruktivt reflektera över det egna förhållningssättets förutsättningar
- analysera och reflektera över sitt eget lärande
- analysera och kritiskt reflektera över möjliga konsekvenser av tolkningar av kyrkosyn och kyrklig praxis.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Aktiv närvaro krävs vid de examinerande seminarierna, som är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro från ett examinerande seminarium skall studenten göra en ersättningsuppgift i enlighet med lärares anvisningar.
Undervisningsspråk: svenska.
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras genom examinerande seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och en salstentamen.
Delkurs 2 examineras genom examinerande seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och en salstentamen.
Delkurs 3 examineras genom examinerande seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och en skriftlig fördjupningsuppgift.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ska studenten göra en ersättningsuppgift i enlighet med lärares anvisningar.
Student är skyldig att behålla en kopia på skriftliga hemuppgifter tills de är betygsatta och återlämnade.
Den som lämnar in hemuppgift efter stipulerad tid har inte rätt att få den bedömd, utan får gå upp vid ordinarie omtentamen alternativt få en ny tentamen sig förelagd vid ett annat tillfälle.
Student vars tentamen underkänts kan ges möjlighet att komplettera de underkända delarna för godkänt betyg i enlighet med lärares anvisningar.
För student som underkänts i tentamen ges möjlighet till förnyat prov vid högst fyra tillfällen.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs aktiv närvaro på kursens examinerande seminarier samt godkända inlämningsuppgifter och godkända tentamina.
För betyget Väl godkänd på delkurs 1 krävs minst betyget Godkänd på examinerande seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter och minst betyget Väl godkänd på salstentamen.
För betyget Väl godkänd på delkurs 2 krävs minst betyget Godkänd på examinerande seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter och minst betyget Väl godkänd på salstentamen.
För betyget Väl godkänd på delkurs 3 krävs minst betyget Godkänd på examinerande seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter och minst betyget Väl godkänd på den skriftliga fördjupningsuppgiften.
För kursbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på alla kursens tre delkurser. För kursbetyget Väl godkänd krävs minst betyget Godkänd på alla kursens tre delkurser samt betyget Väl godkänd på minst två av kursens tre delkurser.
Betyget Godkänd kan inte ändras till Underkänd på studentens begäran.
En student som godkänts på tentamen får inte delta i ny examination för högre betyg.
Vederbörande har inte heller rätt att återkalla en inlämnad skriftlig uppgift för att undvika betygsättning.
Kursvärdering
Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs,sammanställs, analyseras och kommuniceras till studenterna i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej tillgodoräknas/ingå i examen tillsammans med följande kurs: RKL431 Svenska kyrkans tro och liv, 10 p.
Utöver angivna lärandemål ska studenten inom kursen, när så är relevant, uppmuntras att göra bedömningar med avseende på jämställdhets- och likabehandlingsaspekter, samt medvetandegöra och problematisera ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling.