Svenska som andraspråk för lärare i åk 1-6 (1-15)
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Svenska som andraspråk
G1N, Grundnivå, har endast gymnasiala
förkunskapskrav
Behörighet
Innehåll
Kursen ger en grundläggande förberedelse för undervisning i svenska som andraspråk från årskurs 1 till och med årskurs 6. Kursen omfattar två delkurser som sammantaget ger en bred grund för undervisning som främjar barns skolspråksutveckling på ett andraspråk. I kursens båda delkurser står kunskaper om svenska som andraspråk i skolåren 1–6 i fokus. Detta innebär att inlärning och kunskapsutveckling på ett andraspråk, styrdokument för grundskolan och undervisning i relation till dessa är centrala ämnen i kursen. I kursen lyfts flerspråkighet, flerspråkiga elevers lärandevillkor, modersmålets/modersmålens betydelse för språk-, kunskaps- och identitetsutveckling samt migrationsprocesser. Vidare behandlas litteracitetsutveckling på ett andraspråk, samtalets betydelse för andraspråksutveckling samt ämnesdidaktiska kunskaper inom området språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Teoretiska kunskaper om grammatik, ordförråd och bedömning och hur dessa kunskaper ska kunna omsättas didaktiskt och metodiskt i undervisningen i svenska som andraspråk ingår också i kursen.
Delkurser
1. Svenska som andraspråk i skola och samhälle samt litteracitetsutveckling på ett andraspråk (Swedish as a second language in school and society and literacydevelopment in a second language), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskap om svenska som andraspråk i skola och samhälle. I kursen lyfts skillnader och likheter mellan skolämnet svenska som andraspråk och skolämnet svenska med utgångspunkt i skolans styrdokument. Kursen ger kunskaper om och insikter i flerspråkighet, andraspråksutveckling och flerspråkiga elevers lärandevillkor. Modersmålets betydelse för språk-, kunskaps- och identitetsutveckling behandlas. Vidare ger delkursen kunskaper om såväl läs- och skrivinlärning som muntlig språkutveckling på ett andraspråk. Kursdeltagarna får också analysera och bedöma flerspråkiga elevers läsförmåga.
2. Språkutvecklande arbetssätt och bedömning av muntlig och skriftlig produktion på svenska som andraspråk (Language and content enhanced instruction and assessment of oral and written production in Swedish as a second language), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen behandlar språk- och kunskapsutvecklande undervisning samt bedömning. I delkursen ges exempel på olika arbetssätt som stärker andraspråksutveckling såväl muntligt som skriftligt i det flerspråkiga klassrummet. I delkursen undersöks även hur multimodalitet i läromedel och multimodalt textskapande i klassrummet kan stärka andraspråksutveckling och lärande. Vidare behandlar delkursen elevers muntliga och skriftliga utveckling i svenska som andraspråk och hur man som lärare kan bedöma och beskriva denna utveckling. Teoretiska kunskaper om grammatik och ordförråd ur ett flerspråkighetsperspektiv och hur dessa kunskaper kan omsättas i didaktiskt i undervisningen ingår också.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Delkurs 1:
• visa kunskap om skolämnet svenska som andraspråk i grundskolan med fokus på årskurs 1–6 och flerspråkiga elevers lärandevillkor i skolan
• redogöra för vad som utmärker andraspråksutveckling i olika åldrar med koppling till morfologiska och syntaktiska strukturer
• översiktligt beskriva hur läs- och skrivinlärning och litteracitetsutveckling på ett andraspråk kan stöttas i undervisningen i årskurs 1–6
Delkurs 2:
• redogöra för hur elevers andraspråks- och kunskapsutveckling kan främjas i undervisningen
• visa kunskap om olika sätt att bedöma elevers muntliga och skriftliga produktion samt elevernas läsförmåga på svenska utifrån ett andraspråksperspektiv.
Färdigheter och förmåga
Delkurs 1:
• jämföra och presentera skillnader mellan skolämnena svenska och svenska som andraspråk med utgångspunkt i skolans styrdokument
• formulera argument för ett resursperspektiv på flerspråkighet ur ett utbildningsperspektiv
• presentera och motivera val av texter, såväl sakprosa som skönlitteratur, som främjar litteracitetsutveckling på ett andraspråk
Delkurs 2:
• analysera och bedöma elevers muntliga och skriftliga andraspråksutveckling
• beskriva interaktionens betydelse för språk- och kunskapsutveckling på ett andraspråk
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 1:
• diskutera och ta ställning till hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
• problematisera skolämnet svenska som andraspråk och dess roll för elevers muntliga och skriftliga utveckling på ett andraspråk
Delkurs 2:
• utvärdera modeller för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom skolämnet svenska som andraspråk
• diskutera utmaningar och möjligheter med bedömning av skolspråksutveckling på ett andraspråk.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen genomförs digitalt och omfattar föreläsningar, seminarium, gruppdiskussioner och workshops.
Examinationsformer
Examinationen sker genom muntliga presentationer och skriftliga inlämningar. Examinator kan medge komplettering inom överenskommen tidsfrist för den student som av examinator bedöms ligga nära gränsen för godkänt resultat. Frånvaro från examinerande och/eller obligatoriska moment kan fullgöras med uppgifter som examinator avgör utgör adekvata. (Ersättningsuppgifterna kan ibland kräva att kursdeltagaren utför dem efter formellt kursslut).
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala som analoga hjälpmedel eller samarbete.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Ansvarig lärare genomför skriftlig kursvärdering med studenter i slutet av kursen. Utvärdering av delmomenten sker även löpande i seminarieform under kursens gång. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de
studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I kursen används en digital lärplattform för kommunikation mellan lärare och studenter samt mellan studenter. Därför krävs tillgång till dator och internet.