Litteraturlista

Teater och dramatik för barn

Kurs
TS1120
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2025 (2025-01-20)
Beslutsdatum
2024-11-22

Primärlitteratur

Farrokhzad, Athena, ”Päron”, i Teatertidningen 2013:5, s. 20–28.

Lysander, Per och Osten, Susanne. (1977). Medeas barn. (valfri utgåva, t ex i Världsdramatik 4), (ca 25 s).

Topelius, T. & Högstedt, A. (1897). I små maffarnas land, Stockholm: Bonnier, http://www.dramawebben.se/pjas/i-sma-maffarnas-land


Sekundärlitteratur

Böcker

Byréus, Katrin, Du har huvudrollen i ditt liv: om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring, 3. uppl., Liber, Stockholm, 2010 (189 s.).

Loman, Rikard, Drama- och föreställningsanalys, Studentlitteratur, Lund, 2016 (211 s.)

Rasmusson, V. & Erberth, B. (2016). Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. (4. uppl.) Lund: Studentlitteratur (275 s.).


Artiklar/kapitel (på Canvas/internet)

Boal, Augusto, Förtrollad, förvandlad, förstenad teater för alla, TPB, Johanneshov, 2010, 125-138.

Boal, Augusto, Games for actors and non-actors, Third Edition., Routledge, Abingdon, Oxon, 2022, s. 129-130.

Helander, Karin. (2011). "Den var rolig och så lärde man sig nånting, men jag kommer inte på vilket det var": Om barnteater och receptionsforskning”, Locus, Vol. 23, nr 3-4, s. 81-97.

Helander, Karin, Barndramatik och barndomsdiskurser, 2. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2014 (135 s.).

Helander, Karin. (2016). *Att öppna nya världar: en handledning om att gå på teater och dans med barn i förskola och skola*. [2 rev. utg.]. Stockholm: Riksteatern, http://rus.riksteatern.se/files/2021/01/Riksteatern-Att-oppna-nya-varldar.pdf (endast de delar som rör barn under 13 år är obligatoriskt att läsa).

Hermansson, K. (2024). Att utforska bilderböcker med dramatekniker, i Rum för läsning. Att arbeta med litteratur i förskolan (red. Hermansson, K & Nordenstam, A), Lund: Studentlitteratur, s 137-158.

Johnstone, Keith, Impro: improvisation och teater, Improvisationsstudion, Stockholm, 2015, s. 116 –128.

Loman, Rikard. (2016). *Drama- och föreställningsanalys*. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur, s. 176-190.

Sörensen, Margareta. (2007). Ny teater för barnen, i: Forser, Tomas & Heed, Sven Åke (red.), Ny svensk teaterhistoria 1 Teater före 1800, Gidlund, Hedemora, 2007, s. 141–155.


Referenslitteratur

Heggstad, Kari Mjaaland, 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare, 1. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2014.

Wilhelm, J.D. (2009). Text och drama: drama som fördjupning av den skönlitterära läsningen. Göteborg: Daidalos.


Ytterligare artiklar, dramer, inspelade föreställningar och handledningsmaterial kan tillkomma.