Kursplan

Teoretiska perspektiv på mäns våld mot kvinnor inom forskning och praktik

SW2219
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2023/3091
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-28
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Kursens moduler

Teoretiska perspektiv i forskning och praktik inom mäns våld mot kvinnor, 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på avancerad nivå. Den ingår i Masterprogrammet i socialt arbete omfattande 120 högskolepoäng och Hälso- och sjukvårdskuratorprogrammet. Kursen ges även som fristående kurs.

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i näraliggande område.

Innehåll

Kursens övergripande syfte är att studenterna utvecklar kompetenser i att problematisera teoretiska perspektiv på området mäns våld mot kvinnor och perspektivens betydelse för forskning och praktik. Med mäns våld mot kvinnor avses i kursen alla former av våld och hot om våld mot kvinnor och flickor i både privata och offentliga sammanhang som leder till fysisk, sexuell, psykisk eller ekonomisk skada eller lidande. I kursen läggs stor vikt vid att utveckla en teoretiskt grundad medvetenhet om teoretiska perspektivs betydelse för hur vi tolkar och förstår vetenskapliga problem, metoder och resultat. Vidare får studenterna lära sig att identifiera hur teoretiska perspektiv inom området präglar förståelse av sociala problem, är förbundna med idéer om lösningar och har konsekvenser för våldsutsatta och våldsutövare.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

• på ett fördjupat sätt beskriva och exemplifiera former av mäns våld mot kvinnor och våldets konsekvenser på individ- och samhällsnivå

• beskriva centrala teoretiska perspektiv inom professions- och forskningsområdet mäns våld mot kvinnor, inom och utom nära relationer

Färdigheter och förmåga

• kontrastera olika teoretiska perspektiv mot varandra och urskilja vad de kan förklara på området mäns våld mot kvinnor

• identifiera hur teoretiska perspektiv är förbundna med idéer om sociala problem och lösningar samt vilka konsekvenser detta kan få såväl för våldsutsatta och våldsutövare

• med beaktande av aktuell forskning identifiera angelägna utvecklingsområden och planera ett utvecklings- eller forskningsarbete som kan bidra till kunskapsutveckling inom området

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• problematisera hur teoretiska perspektiv inom området mäns våld mot kvinnor präglar forskning

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen bedrivs i huvudsak digitalt och består av workshoppar, seminarier, grupparbeten, handledningar, och föreläsningar.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Examinationen sker genom en skriftlig gruppuppgift, en individuell skriftlig uppgift och en muntlig uppgift i form av ett examinerande seminarium.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt betyg (G) krävs betyget G på samtliga examinationsuppgifter och att därmed samtliga lärandemål uppfyllts. För väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten uppfyllt VG i det självständigt skriftliga arbetet, genom att visa särskild god förmåga till att problematisera aktuell forskning, identifiera angelägna forskningsfrågor och utveckla förslag till forskning inom området.

Kursvärdering

Kursen utvärderas formativt och löpande under kursens gång, samt skriftligt i Canvas vid kursens slut. Kursutvärderingen tillsammans med förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen .