Kursplan

Tillämpade kvalitativa forskningsmetoder

Applied Qualitative Research Methods

Kurs
SF2322
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Kursens moduler

Tillämpade kvalitativa forskningsmetoder, 15 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs samt som kurs inom program vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. Kursen är en metodkurs på avancerad nivå.

Kursen kan ingå i följande program:

  1. Master's Programme in European Studies
    (S2EUS)
  2. Masterprogrammet i Statsvetenskap (S2PSC)
  3. Master Programme in International Administration and Global Governance (S2IAG)
  4. Masterprogrammet i Kriminologi (S2KRI), 
  5. Masterprogram i sociologi (S2SOC)
  6. Masterprogram i politisk kommunikation (S2MKG)

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs godkänd kurs i samhällsvetenskapliga forskningsmetoder på grundnivå, omfattande minst 15 hp samt godkänd kärnkurs om 15 hp på avancerad nivå inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet, eller motsvarande kunskaper. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska B/engelska 6.

Innehåll

Kursen är uppdelad i fyra moment: 1) Grunderna för kvalitativ forskning 2) Design och datainsamling 3) Bearbetning och analys 4) Validering och evaluering samt eget arbete. Indelningen speglar de olika steg som går att analytiskt urskilja i en forskningsprocess.

Inledningsvis presenteras och diskuteras vetenskapsteoretiska utgångspunkter för kvalitativ forskningsmetodologi, etiska problemställningar samt användningsområden för kvalitativa metoder. Vidare behandlas frågor som rör problemformulering och design, både i generella termer och med avseende på kursens inriktningar mot diskursanalys, etnografiska metoder och fallstudiemetodik. I moment två behandlas urvalsproblematik och materialval, med särskild betoning på tillämpningar i form av insamling och hantering av texter, intervjuer och observationer. Det tredje momentet koncentreras på bearbetning och analys. Med utgångspunkt i en allmän problematisering av den kvalitativa analysens olika faser inriktas diskussioner och övningsinslag mot de tre inriktningarna: diskursanalys, etnografisk analys och fallstudieanalys. Moment fyra tar upp problem som rör validering och evaluering av forskningsprocesser och forskningsresultat. Särskild vikt läggs vid frågor om kvalitetskriterier för kvalitativa metoder samt historisk och nutida syn på generaliserbarhet och intersubjektivitet. Till detta moment hörs också ett avslutande självständigt arbete, där uppgiften är att mot bakgrund av föreläsningar, övningar/seminarier och kurslitteratur, skriva ett metodavsnitt tänkt att kunna användas i en färdig uppsats.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa generell metodologisk kunskap om och förståelse för de stora stegen i forskningsprocessen, nämligen problemformulering, design och datainsamling, analys
    samt validering och utvärdering av kvalitet.
  • Visa fördjupade metodkunskaper inom en (eller flera) specialiseringar: diskursanalys, etnografiska metoder och fallstudieanalys.
  • Visa sådana kunskaper om kvalitativa metodpraktiker som krävs för att självständigt kunna genomföra en studie inom ramen för en masterutbildning, delta i ett forskningsprojekt eller annan typ av kvalificerat arbete, såsom uppdragsforskning,
    utvecklings- eller utvärderingsarbete.

Färdigheter och förmåga

  • Visa fördjupad förmåga att analysera, tolka och värdera intervjuer, observationer och text på ett för samhällsvetenskaperna adekvat sätt.
  • Självständigt tillämpa och argumentera för generaliseringsaspekter, på adekvata sätt med avseende på olika metodansatser, problemformuleringar och forskningsprocessens utformning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Självständigt och kritiskt bedöma och värdera den vetenskapliga relevansen och kvaliteten hos forskning som baseras på kvalitativa metoder.
  • Självständigt och kritiskt bedöma och värdera vetenskapsteoretiska inriktningars betydelse för kvalitativa metoder.
  • Självständigt och kritiskt identifiera och bedöma forskningsetiska problem i samband med samhällsvetenskaplig forskning.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursens fyra moment examineras genom att studenten skriftligt och muntligt vid examinationsseminarier presenterar lösta övningsuppgifter och kommenterar andras arbeten. Samtliga inslag – skriftligt underlag samt muntlig presentation och kommentar – vägs in i bedömning och betygssättning.

Två av övningsmomenten avser en individuell arbetsinsats (övning 1 och 4) och i två övningar (2 och 3) arbetar studenterna i par om två. Det avslutande övningsmomentet (4) är av mer omfattande och sammanfattande karaktär. För att erhålla betyget godkänd krävs deltagande enligt ovan på examinationsseminarierna.

Kursens fastställda mål prövas genom muntliga och skriftliga examinationsuppgifter. I kursen ingår undervisnings- och examinationstillfällen med krav på fysisk närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro vid sådant obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift. Utformning av sådan uppgift anges i så fall i kursguide (eller motsvarande). Om sådan uppgift inte utförs inom angiven tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få G på hela kursen krävs G på de sammanlagt fyra övningsmomenten. För att få VG på hela kursen krävs G på övningsmomenten 1-3, samt VG på övningsmoment 4. Eget arbete.

Kursvärdering

Kursen skall utvärderas av studenterna varje gång den getts och resultaten samt vidtagna åtgärder skall återrapporteras i samband med kursstart nästa gång kursen ges. Vägledande för kursvärderingsarbetet är Handlingsplan för kvalitetsarbete inom utbildningar vid samhällsvetenskapliga fakulteten (fastställd av SFN 2008-10-24).

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska. Studenter som arbetar med svenskspråkigt empiriskt material, oavsett typ av material, kan använda detta och referera till det med citat och exemplifieringar på svenska. Skrivna och muntliga presentationer som bygger på svenskspråkigt empiriskt material, såväl som diskussioner av dessa, ska dock formuleras på engelska