Tränare med vetenskapligt fokus genom Riksidrotts-universitet
Alexander Nilsson läste Sports Coaching, idag är han junioransvarig och tränare i Mölndals AIK, friidrottskoordinator på Göteborgs Friidrottsförbund och har även en karriär som medel-långdistanslöpare.
Alexanders intresse för idrott har funnits med sedan han var barn.
– Friidrott och närmare bestämt medel-långdistans, det vill säga distanser på 800 m och längre är min idrott. Jag har sprungit sedan jag var 10 år gammal men fram till 15 års ålder var det flera olika friidrottsgrenar som jag tävlade i och även andra idrotter som fotboll och längdskidor.
Han har nått stora framgångar inom långdistanslöpningen under åren.
– Mina främsta meriter på seniornivå är SM-brons inomhus 2016 på 1500 m samt seniorlandslagsdebut i år på Nordenkampen över 3000 m där jag fick springa tillsammans med Jonathan Grahn som jag också är tränare för.
Då Alexander sedan tidiga tonåren är väldigt intresserad av träningslära och olika träningsfilosofier inom medel-långdistans var valet av utbildningen Sports Coaching på Institutionen för kost- och idrottsvetenskap självklart.
Tränarutbildningen är forskningsbaserad med lärare som bland annat har stor kompetens inom skadeutveckling hos elitlöpare och förebyggande av detta, en viktig förutsättning för prestationsutveckling. En stor del av undervisningen sker i ett toppmodernt idrottslabb på Centrum för hälsa och prestationsutveckling.
”Inspirerande och utvecklande” säger Alexander efter att ha läst programmet som är en del av Riksidrottsuniversitetet på Göteborgs universitet vars utbildningsuppdrag är att erbjuda tränarutbildning som ger akademisk examen och som samarbetar med specialidrottsförbund.
– Jag har länge velat bli tränare och ville fördjupa mina kunskaper inom allt som har med tränarskapet att göra för att bli en bättre och mer komplett tränare helt enkelt. Jag byggde under min utbildning upp ett ökat intresse för coaching och ledarskap. En som gjorde ett särskilt stort intryck på mig och min coaching-filosofi var Peo Hillman.
Idrottspsykologi och coaching
Lagandan och tränarens roll är viktiga anser han.
– Kunskap kring idrottspsykologi och coaching för att främja motivation hos de aktiva och att ha målsättningen att behålla så många som möjligt i verksamheten, vilket inte alltid är så lätt i kritiska år som ungdom och junior då många slutar. Där tror jag sammanhållningen inom föreningen och i träningsgruppen är av väldigt stor vikt och en avgörande stöttepelare i perioder då resultaten kanske inte går framåt som man tänkt sig av olika skäl.
– Självklart är också tränaren viktig, som jag tycker ska agera extra stöttande i motgång, eftersom det är då stöttningen och uppmärk-samheten behövs som mest.
Alexander försöker anpassa sitt ledarskap beroende på vem han är tränare för.
– Generellt försöker jag involvera de aktiva i tänkandet och planerandet av uppläggen för att främja autonomin men det skiljer sig mycket hur involverade de aktiva vill vara i sina tränings- och tävlingsupplägg så det gäller att anpassa sig utifrån det.
Det vetenskapliga perspektivet
Kunskapen från Sports Coaching-programmet hjälper honom i arbetet.
– Jag jobbar 40% på Göteborgs Friidrottsförbund som Friidrottskoordinator samt 50% i min klubb Mölndals AIK som junioransvarig och tränare i medel-långdistans från 13 år och upp till seniorer. Sports Coaching har gett mig en bred kunskapsbas på många plan och även vetskap om hur jag söker upp ny vetenskaplig kunskap och förmågan att vara kritisk till nya teorier med svag grund, även om jag så klart behöver vara öppen för att också ta in ny kunskap.
Det är inte bara i arbetslivet som Alexander har nytta av utbildningen på utan även för att utvecklas som idrottsman.
– En djupare kunskap kring träningslära och vad det finns belägg för och inte i nuläget gör att jag kan prioritera de bitar i träningen med vetenskapligt stöd och göra mindre av träning som saknar stöd. Samtidigt behöver jag vara flexibel och även utgå från vad som verkar fungera för merparten i praktiken även om det skulle sakna vetenskaplig grund. Alla svar finns förstås inte i forskningen heller men det ger en bra grund att ha den kunskapen att stå på och att försöka uppdatera sig kring hur kunskapsläget utvecklar sig.
Friidrotten är ett stort intresse
Han kombinerar sitt arbete med sitt idrottande.
– Jag har ofta möjlighet att jobba flexibla tider och tränar ofta direkt i anslutning till mitt arbete. Mycket tid åt friidrott blir det men det trivs jag alldeles utmärkt med! Det är inte bara mitt jobb utan också mitt absolut största intresse.
Alexander vill fortsätta utvecklas som tränare och har framtidsdrömmar även för sina prestationer.
– Inom idrottandet vill jag förbättra mig ytterligare från den nivån jag håller nu, förbättra mina personliga rekord på samtliga distanser och gå under 14 min på 5000 m och under 8 min på 3000 m exempelvis. En SM-medalj utomhus och en Finnkamp hade jag gärna varit med om också.
Inom arbetet vill jag fortsätta utveckla mig som tränare och även vara tränare i större omfattning framöver med fler aktiva och fortsatt allt från ungdomar till junior och elit. Målsättningen är att vi i Mölndals AIK ska ha en bred verksamhet i alla åldrar men också med en stark elit.
Text: Helena Svensson
Alexanders personliga rekord som han hoppas förbättra i år:
800 m: 1.52.53
1500 m: 3.45.77
3000 m: 8.06.32
5000 m: 14.11.86
10 000 m: 29.36.58
Riksidrottsuniversitetet Göteborgs universitet (RIU) har ett samarbetsavtal med Svensk Friidrottsförbund och Göteborgs Friidrottsförbund (GFIF), där Alexander arbetar.